Dat is niet zo. Er zijn voor de gebruiker twee belangrijke maten, en dat zijn hoogte, gemeten vanaf de trapas tot de bovenkant van de zitbuis (soms tot het midden van de bovenbuis), en de nog belangrijkere lengte, horizontaal gemeten van het midden van de zitbuis tot het midden van de balhoofdbuis. Die maten worden niet anders door een andere wielmaat. Wat je wel ziet, en ik denk dat dat de achtergrond is van je verwarring, is dat 26 inch frames vaak schuine(re) bovenbuizen hebben, zodat de zitbuislengte kunstmatig kort is. Om de zaak vergelijkbaar te maken moet je de virtuele hoogte nemen, dwz dat je een denkbeeldige horizontale bovenbuis tekent, en een denkbeeldige zitbuis tekent/meet van de trapas tot aan de bovenkant van deze denkbeeldige zitbuis. Voor een goede zit is overigens vooral de lengte van het frame van belang. Een te korte zitbuis kun je probleemloos langer maken met een langere zadelpen. De lengte van een frame veranderen met een kortere of langere stuurpen kan maar binnen zeer krappe grenzen, als je de stuurkarakteristiek niet teveel wilt beinvloeden.
Wim