Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat - Forum Wereldfietser

Framemaat

Ik heb een vraag: waarom wordt doorgaans bij een 26" fiets een kleinere framemaat aangehouden dan bij een vergelijkbare 28" fiets?
Dat is niet zo. Er zijn voor de gebruiker twee belangrijke maten, en dat zijn hoogte, gemeten vanaf de trapas tot de bovenkant van de zitbuis (soms tot het midden van de bovenbuis), en de nog belangrijkere lengte, horizontaal gemeten van het midden van de zitbuis tot het midden van de balhoofdbuis. Die maten worden niet anders door een andere wielmaat. Wat je wel ziet, en ik denk dat dat de achtergrond is van je verwarring, is dat 26 inch frames vaak schuine(re) bovenbuizen hebben, zodat de zitbuislengte kunstmatig kort is. Om de zaak vergelijkbaar te maken moet je de virtuele hoogte nemen, dwz dat je een denkbeeldige horizontale bovenbuis tekent, en een denkbeeldige zitbuis tekent/meet van de trapas tot aan de bovenkant van deze denkbeeldige zitbuis. Voor een goede zit is overigens vooral de lengte van het frame van belang. Een te korte zitbuis kun je probleemloos langer maken met een langere zadelpen. De lengte van een frame veranderen met een kortere of langere stuurpen kan maar binnen zeer krappe grenzen, als je de stuurkarakteristiek niet teveel wilt beinvloeden.
Wim
Wim schreef:Een te korte zitbuis kun je probleemloos langer maken met een langere zadelpen.
Niet helemaal. Het is dan wel zo dat, wanneer je het stuur net zoveel omhoogsplaatst als het zadel, de lengte van de zit even lang blijft - de zit en stuurbuis zijn immers nagenoeg parallel; wat echter wel gebeurt is dat de totale lichaamsmassa zich dan naar achteren verplaatst. Bij fietsen waar het zadel erg hoog staat omdat er grote kerels (m/v) op fietsen kun je vaak duidelijk zien dat het achterwiel een groter dan normaal percentage van het lichaamsgewicht te verduren krijgt. Omdat die mannen (m/v) toch al zwaar zijn wordt dat een dubbel nadeel, nog afgezien van het stuurgedrag van de fiets.
Leon
Even een andere vraag in dit kader:

Zitten de trappers bij een 26" frame dichter bij de grond dan bij een 28" frame?
Nee in principe niet. Dit is een ontwerpbeslissing die los staat van de wielmaat. Sterker nog, in zoverre een 26 inch fiets een mtb is zal de trapas vaak juist wat hoger zitten, om te zorgen dat de trappers de grond niet raken.
Wim
Schlauch schreef:Verder wordt er tweemaal geschreven dat verhoging van de zadelbuis, of verlenging van de stuurbuis, de stuurgeometrie of het rijgedrag zouden bepalen of beinvloeden. Dit is niet correct. Welliswaar vindt er een verplaatsing van gewicht plaats
Je leest wat ik niet geschreven heb en herhaalt wat ik wel schreef. Lijkt me overbodig.
Leon
Ik heb deze week een 26 inch Avaghon frame gekocht maat 56. Mijn 28 inch Avaghon framemaat is 60 centimeter. Ik wil meer ruimte onder het zadel hebben om eventueel een verende zadelpen te monteren en accepteer daarmee een langere stuurpen om de kortere bovenbuislengte te compenseren.
Met het 26 inch frame vervang ik mijn oude Trek-MTB frame en kan met de onderdelen een leuk fietsje opbouwen.
Ik denk dat de lengte van de fiets belangrijker is dan de frame maat. De afstand tussen de as van het achterwiel en de trapas, en de afstand tot de as van het voorwiel bepalen of de fiets past of niet, De hoogte van het zadel is aan te passen, de positie van het stuur ook,( binnen bepaalde grenzen uiteraard) Het schijnt wel zo te zijn dat een kleiner frame stijver is, en dus minder zwabbert. Daarom geef ik zelf de voorkeur aan een kleiner frame.
Dat een kleiner frame stijver is dan een groter is een mythe, althans in de zin dat je door een kleiner frame te kopen een stijvere fiets zou krijgen. Natuurlijk is het zo dat een groter frame voor een grotere berijder minder stijf is tenzij ook dikkere buizen gebruikt worden. Wat echter niet zo is, is dat als jij met jouw maat kiest voor een kleiner frame en een langere zadelpen je dan ook een stijvere fiets krijgt. Sterker nog: je krijgt een slappere fiets. Stel je voor dat je het frame steeds lager maakt, totdat je bovenbuis zowat samenvalt met de bracket. Dan zou deze fiets dus heel stijf moeten zijn. Maar dat is niet zo: je hebt een damesfiets.
Kortom, bij een door jouw lichaamslengte gegeven maat van trapas tot zadel kun je de bovenbuis maar beter zo dicht mogelijk onder het zadel hebben, opdat de driehoek het grootst is.
Wim
Om me wat te oriënteren op een (tweedehands) fiets, lijkt het me wel handig naar de framematen te kijken. Nu vroeg ik me af of het systeem klopt dat ik op een site (http://www.waanders-rijwielen.nl/framemaat.html) vond:
binnenbeenlengte (in cm) x 0,65 = framemaat

Dan stond er in een tabelletje dit:
In het algemeen gelden de volgende maten:
Dames
Lengte Maat in cm.
1.55 - 1.65 m. 48 / 49
1.65 - 1.72 m. 53 / 54
1.72 - 1.80 m. 56 / 57
1.80 - 1.90 m. 60 / 61


Door dat tabelletje ben ik gaan twijfelen, omdat ik uitkom op 52 (81x0,65), terwijl ik 1.76m ben. Heb ik dan gewoon erg korte benen of klopt er iets niet?

En nog een vraagje: in hoeverre heb je iets aan die framemaat? Ik vond bijvoorbeeld een fiets van maat 50, is dat dan geschikt voor mij of kun je daar dan nog niks over zeggen?
Ik denk dat je inderdaad korte benen hebt. Op http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx Heb ik dezelfde test voor je gedaan en die komt ook uit op 52cm. Ging er vanuit dat het om een hybride fiets ging. Probeer zelf maar...klik links op Sitemap Cycling dan op Framemaat en tik je binnenbeenlengte in (in mm). je kunt daar ook een keuze maken tussen verschillende fietsen, atb, hybride, racefiets etc. en dan op Bereken.

De fiets van 50cm. zou goed kunnen passen. Opstappen en een fikse proefrit maken. Inbus sleuteltje mee en onderweg eventueel je stuur (pen), zadel aanpassen.

Heb geduld....er zullen nog veel meer technische adviezen volgen.
50er schreef:fikse proefrit maken.
Dat is inderdaad wijsheid.
Mijn vriendin heeft laatst een nieuwe fiets gekocht en ik heb van tevoren heel wat zitten meten en rekenen of het een 52 of een 56 moest zijn. Fietsen worden daarbij aangeboden in hoogtematen, terwijl de lengte relevanter is. Het zadel kan namelijk wel een stukje omhoog en omlaag.
Wat voor de zitpositie minstends zo veel uitmaakt is echter het stuur. Een recht ATB-stuur zit veel dieper dan een gebogen variant. Dat kun je nauwelijks in een getal uitdrukken.
Na al mijn gereken en geprobeer wist ik het dus nog niet. Maar eenmaal in een winkel waar de fiets van keuze in beide maten aanwezig was, ging het snel : medium. Ik kon het goed zien en mijn vriendin gaf ook meteen aan dat dat de fiets was.
Ga dus vooral naar een goed gesorteerde zaak.
Succes,
Leon