Hallo iedereen,
Ik heb een vraagje, waarop ik al een tijdje aan het denken ben, vandaar dat ik het hier eens wou posten om te horen wat de mening van anderen hierover is.
Ik vraag me namelijk af wat het "voordeel" is van een ontwikkelingsland te bezoeken per fiets, in plaats van zo'n land te bezoeken als rugzaktoerist ?
Ik zal de situatie misschien even schetsen : ik ben al verschillende keren op reis geweest met de rugzak naar landen zoals Mexico, Guatemala, Belize, Marokko, ... Mijn vriendin heeft nog tal van andere bezocht (India 2X, Peru, Bolivië, ...), dus we weten heel goed hoe het er daar aan toe gaat. We organiseren onze reizen altijd zelf en gaan individueel op reis, want groepsreizen ligt ons zo niet.
Wat betreft fietsreizen hebben we enkel nog maar in Europa gefietst. Vorig jaar waren we in Spanje, dit jaar was het Kroatie. Ikzelf heb ook nog gemountainbiked in Zwitserland en Frankrijk, maar dat waren enkel dagtrips vanuit één plaats (zonder baggage dan).
Nu was ik me aan het afvragen of dat ik de stap zou zetten om een ontwikkelingsland (en ik denk hierbij aan een land in zuid-oost Azië) te bezoeken per fiets. Omdat de omstandigheden in dergelijke landen soms wel wat harder kunnen zijn dan hier in Europa (hitte, insekten, steile bergen, criminaliteit, weinig accomodatie voor overnachtingen, ziektes, enz...), vroeg ik me af of het hem wel waard is van die landen te befietsen ? Ik bedoel, wat is de meerwaarde van een land zoals Vietnam, Thailand of Cambodia te bezoeken per fiets en niet als "gewone toerist" ? Zal ik me per fiets niet te veel moeilijkheden op de hals halen, die de reis kunnen overschaduwen ? Ik fiets wel graag, daar niet van, maar als je bv. dagen aan een stuk moet fietsen in een hitte van 35 graden met een vochtigheid erbovenop van 90 % is de pret er volgens mij snel vanaf, hoe mooi het land ook is...
Ook veiligheid is voor mij een belangrijk punt, als ik ergens moet gaan fietsen terwijl je weet dat de kans groot is dat je overvallen kan worden, dan hoeft het voor mij niet... De kans bestaat overal natuurlijk, maar in sommige streken/landen is de kans laag tot zeer laag, dus prefereer ik liever deze gebieden.
Het is ook niet zo dat we tegen geen stootje kunnen, zoals ik al zei, dit jaar hebben we 2 weken (met baggage) gefietst in Kroatie, waar het niet bepaald vlak was en waar de temperaturen rustig tot boven de 30 graden gingen (eind augustus). Een uur tot anderhalf uur klimmen aan één stuk was geen uitzondering, en dit zéker 2 keer per dag... We zijn allebei van voor in de 30, en qua fysieke kracht of uithouding kunnen we een reis doorheen één van bovengenoemde landen wel aan denk ik.
Onze fietsreizen zijn tot hiertoe goed meegevallen. Spanje op kop, Kroatie vond ik geen echt goed fietsland, maar het is er wel mooi natuurlijk. Het voordeel of de meerwaarde van bv. een land te bezoeken als Spanje per fiets is volgens mij dat je op plaatsen komt waar je anders niet komt, waar je anders doorheen rijdt met je auto of bus, en dat je in een direkter kontakt staat met de natuur. Wat betreft de kontakten met de bevolking scheelt het volgens mij een klein beetje, maar niet veel. In Spanje waren er soms wat mensen die eens een praatje kwamen maken terwijl we aan het uitrusten waren onder de bomen bij een fonteintje of zo. In Kroatië viel dit trouwens tegen, ik vond de Kroaten een onvriendelijk volk, die precies enkel uit zijn op je geld, maar dit terzijde...
Ik weet wel dat de mensen in ontwikkelingslanden (misschien een beetje oneerbiedig dat ik het zo noem, maar het is nu zo...) een stuk vriendelijker en behulpzamer zijn dan hier in sommige landen in Europa, maar als gewone reiziger kom je ook in kontakt met mensen, maar misschien wel iets minder dan per fiets ?
Toen ik in centraal Amerika was hebben we ook veel kontakt gehad met mensen, dat is zeker een goede ervaring geweest. Maar misschien dat de landen van Azië toch wel iets anders zijn qua mentaliteit dan Latijns Amerikaanse landen ?
Als het enkel voor de mooie natuur is kan ik evengoed gaan fietsen in bepaalde landen in Europa. Mooie natuurgebieden hebben we hier ook, daarvoor moet ik niet een continent verder gaan vliegen om dat te vinden. Dus de enige reden die ik, gebaseerd op mijn ervaring, kan vinden voor het befietsen van een ontwikkelingsland (in het bijzonder dan in zuidoost Azië) is het kontakt met en de vriendelijkheid van de bevolking (?). Klopt dit, of stel ik me hier te veel bij voor ? Veel hangt natuurlijk van jezelf af, dat weet ik ook wel...
Als iemand hierover een mening heeft of nuttige opmerkingen met betrekking tot fietsen in zuidoost Aziatische landen, dan hoor ik het graag. Dus als iemand me een goede reden kan geven waarom ik in zuidoost Azië zou moeten gaan fietsen in plaats van het te bezoeken als gewone reiziger, laat het me weten, dit zal me zeker helpen in mijn besluitvorming.
Bij voorbaat dank,
Koen
Ik heb een vraagje, waarop ik al een tijdje aan het denken ben, vandaar dat ik het hier eens wou posten om te horen wat de mening van anderen hierover is.
Ik vraag me namelijk af wat het "voordeel" is van een ontwikkelingsland te bezoeken per fiets, in plaats van zo'n land te bezoeken als rugzaktoerist ?
Ik zal de situatie misschien even schetsen : ik ben al verschillende keren op reis geweest met de rugzak naar landen zoals Mexico, Guatemala, Belize, Marokko, ... Mijn vriendin heeft nog tal van andere bezocht (India 2X, Peru, Bolivië, ...), dus we weten heel goed hoe het er daar aan toe gaat. We organiseren onze reizen altijd zelf en gaan individueel op reis, want groepsreizen ligt ons zo niet.
Wat betreft fietsreizen hebben we enkel nog maar in Europa gefietst. Vorig jaar waren we in Spanje, dit jaar was het Kroatie. Ikzelf heb ook nog gemountainbiked in Zwitserland en Frankrijk, maar dat waren enkel dagtrips vanuit één plaats (zonder baggage dan).
Nu was ik me aan het afvragen of dat ik de stap zou zetten om een ontwikkelingsland (en ik denk hierbij aan een land in zuid-oost Azië) te bezoeken per fiets. Omdat de omstandigheden in dergelijke landen soms wel wat harder kunnen zijn dan hier in Europa (hitte, insekten, steile bergen, criminaliteit, weinig accomodatie voor overnachtingen, ziektes, enz...), vroeg ik me af of het hem wel waard is van die landen te befietsen ? Ik bedoel, wat is de meerwaarde van een land zoals Vietnam, Thailand of Cambodia te bezoeken per fiets en niet als "gewone toerist" ? Zal ik me per fiets niet te veel moeilijkheden op de hals halen, die de reis kunnen overschaduwen ? Ik fiets wel graag, daar niet van, maar als je bv. dagen aan een stuk moet fietsen in een hitte van 35 graden met een vochtigheid erbovenop van 90 % is de pret er volgens mij snel vanaf, hoe mooi het land ook is...
Ook veiligheid is voor mij een belangrijk punt, als ik ergens moet gaan fietsen terwijl je weet dat de kans groot is dat je overvallen kan worden, dan hoeft het voor mij niet... De kans bestaat overal natuurlijk, maar in sommige streken/landen is de kans laag tot zeer laag, dus prefereer ik liever deze gebieden.
Het is ook niet zo dat we tegen geen stootje kunnen, zoals ik al zei, dit jaar hebben we 2 weken (met baggage) gefietst in Kroatie, waar het niet bepaald vlak was en waar de temperaturen rustig tot boven de 30 graden gingen (eind augustus). Een uur tot anderhalf uur klimmen aan één stuk was geen uitzondering, en dit zéker 2 keer per dag... We zijn allebei van voor in de 30, en qua fysieke kracht of uithouding kunnen we een reis doorheen één van bovengenoemde landen wel aan denk ik.
Onze fietsreizen zijn tot hiertoe goed meegevallen. Spanje op kop, Kroatie vond ik geen echt goed fietsland, maar het is er wel mooi natuurlijk. Het voordeel of de meerwaarde van bv. een land te bezoeken als Spanje per fiets is volgens mij dat je op plaatsen komt waar je anders niet komt, waar je anders doorheen rijdt met je auto of bus, en dat je in een direkter kontakt staat met de natuur. Wat betreft de kontakten met de bevolking scheelt het volgens mij een klein beetje, maar niet veel. In Spanje waren er soms wat mensen die eens een praatje kwamen maken terwijl we aan het uitrusten waren onder de bomen bij een fonteintje of zo. In Kroatië viel dit trouwens tegen, ik vond de Kroaten een onvriendelijk volk, die precies enkel uit zijn op je geld, maar dit terzijde...
Ik weet wel dat de mensen in ontwikkelingslanden (misschien een beetje oneerbiedig dat ik het zo noem, maar het is nu zo...) een stuk vriendelijker en behulpzamer zijn dan hier in sommige landen in Europa, maar als gewone reiziger kom je ook in kontakt met mensen, maar misschien wel iets minder dan per fiets ?
Toen ik in centraal Amerika was hebben we ook veel kontakt gehad met mensen, dat is zeker een goede ervaring geweest. Maar misschien dat de landen van Azië toch wel iets anders zijn qua mentaliteit dan Latijns Amerikaanse landen ?
Als het enkel voor de mooie natuur is kan ik evengoed gaan fietsen in bepaalde landen in Europa. Mooie natuurgebieden hebben we hier ook, daarvoor moet ik niet een continent verder gaan vliegen om dat te vinden. Dus de enige reden die ik, gebaseerd op mijn ervaring, kan vinden voor het befietsen van een ontwikkelingsland (in het bijzonder dan in zuidoost Azië) is het kontakt met en de vriendelijkheid van de bevolking (?). Klopt dit, of stel ik me hier te veel bij voor ? Veel hangt natuurlijk van jezelf af, dat weet ik ook wel...
Als iemand hierover een mening heeft of nuttige opmerkingen met betrekking tot fietsen in zuidoost Aziatische landen, dan hoor ik het graag. Dus als iemand me een goede reden kan geven waarom ik in zuidoost Azië zou moeten gaan fietsen in plaats van het te bezoeken als gewone reiziger, laat het me weten, dit zal me zeker helpen in mijn besluitvorming.
Bij voorbaat dank,
Koen