Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine - Forum Wereldfietser

Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine

Ik zoek een fiets voor woon/werk verkeer (35 km per dag).
Een Rohloff geniet mijn voorkeur, maar na lang afwegen is het mij toch te duur. Wie kan mij uit ervaring een fiets met Shimano Nexus/Alfine aanraden voor rond de 1000 Euro. Zelf heb ik mijn oog laten vallen op een Trenga, Poison, Cube (central comp of aangeklede hyde) en Stevens (Courier of aangeklede cityflyer). Een sportieve zit is voor mij een pre, geen schijfremmen.
Welkom bij De Wereldfietser! :D

SRAM heeft ook interessante naven. Onder andere een 9-speed. Voor hetzelfde doeleinde als jij, twijfel ik nu tussen een SRAM 9-speed naaf, een 9 speed cassette (Sh. 105 of Campa Veloce), of 9-speed cassette met 3 tandwielen voor (TA).

De Shimano-naven staan niet echt goed bekend. De enige die dagelijks gebruik goed lijkt te doorstaan, is de Premium-versie van de 8-speed Nexus.
Helaas is de Sram met 9 versnellingen bijna niet te krijgen, volgens mij doet Fahrradmanufaktur er iets mee, maar dat is een 26" fiets.
Over de levensduur van een Nexus premium hoor je verschillende verhalen, zou tussen de 7500 en 30000 km mee moeten gaan.

Ik heb nu ook een premium en ongeveer 10000 km gefietst, ben er best tevreden mee.
Tja, in confectiefietsen is SRAM nog niet echt ingeburgerd. Dat komt misschien ook doordat Shimano al tientallen jaren wél ingeburgerd is... Wat dat betreft vergelijkbaar met Gore-Tex en Microsoft.

Ik heb in dit forumonderdeel ook een draadje over mijn toekomstige woon-werkfiets, maar die gaat geheel naar mijn wens opgebouwd worden. Ik hoop a.s. zaterdag die te bestellen, en dan zal het wel een maand of 3 wachten zijn.
Ik twijfel echter nog tussen die SRAM, toch een Rohloff (maar dat wordt het toch niet), of een derailleur. In dat laatste geval twijfel ik tussen alleen achter, of voor én achter.

Voordeel van zelf samenstellen en (laten) bouwen is dat je niet hoeft in te leveren aan wensen. De prijs zal echter wel richting het dubbele gaan (ik denk aan € 2000).
Mijn vrouw en ik hebben destijds voor derrailleurfietsen gekozen omdat een negenversnellingsnaaf in de regen erg lastig schakelt. Je hand heeft dan onvoldoende grip op de draaihandel. Zo was onze ervaring. In dit forum begrijp ik dat Rohof dit probleem niet kent. Dus als het geen Rohoff wordt zou ik voor dereailleur gaan.
Het schakelen bij regen met een Shimano Nexus geeft geen enkel probleem, hoe dat bij de Sram zit weet ik niet.
Aan een derailleur heb ik ook zitten te denken, maar het lijkt mij niet ideaal in de wintermaanden, je zult meer onderhoud moeten plegen dan bij een naafversnelling.
MartijnO schreef:Aan een derailleur heb ik ook zitten te denken, maar het lijkt mij niet ideaal in de wintermaanden, je zult meer onderhoud moeten plegen dan bij een naafversnelling.
Over onderhoud: dit inderdaad een erg gangbaar standpunt op dit forum.
Vogens mij gaat dit standpunt vooral op als je ook een kettingkast monteert op je fiets. Want anders zul je ook bij Rohoff de ketting moeten smeren net als bij een derrailleur. Daarbij komt dat je een Rohoff in de winter van andere olie moet voorzien dan in de zomer.

Wat wel een verschil blijft is dat je nadat je een aantal fietskettingen versleten hebt je de tandwielen bij een derraileur moet vervangen. Maar eerlijk gezegd vindt ik dit voor het dagelijkse onderhoudswerk nu niet de tijdsbesparing.
catemaron schreef:Daarbij komt dat je een Rohoff in de winter van andere olie moet voorzien dan in de zomer.
Voordat iedereen denkt dat je 2x per jaar de olie moet vervangen van de Rohlofnaaf. Er is al heel lang " GanzJahres Oel" te krijgen van Rohloff. Dus gewoon 1x per jaar of als je niet heel veel fiets 1x per 2 jaar de olie vervangen.

Groet Peter
Ah? En dan moet je geen andere olie gebruiken voor in de winter? :D
Ik merk op dit forum toch een sterke voorkeur voor Rohloff.
Toch heb ik mijn keuze nu beperkt tot een Poison Chinin met magura HS11 voor 999,- of een Trenga SLC 9 ook voor 999,-.
Beide fietsen met een Alfine groep.
Iemand ervaring met één van beide fietsen?
Ik zat nog even te denken...
Misschien zit ik hier wel op het verkeerde forum.

Op dit moment heb ik een Cube Hyde met Nexus premium versnellingsnaaf.
Ik fiets er al meer dan 10000 km mee zonder enig probleem en heb niet het idee dat de naaf al af is. Toch fiets ik er elke dag mee in weer, wind en zout (36 km per dag). De fiets was 649,- euro nieuw.

Een Rohloff is voor mij dan ook echt overkill, gaat misschien 100000 km mee, maar dat is in mijn geval 15 jaar. Kun je je het voorstellen dat je 15 jaar met 1 fiets gaat fietsen. Daarom wil ik liever een fiets die gebalanceerd is uitgerust met nexus premium of alfine en goede onderdelen dan een Rohloff met twijfelachtige onderdelen. Wat zou het nou werkelijk schelen bij een afstand van 18 km.... Een Nexus: 45 minuten een Rohloff: 44 minuten, is dat je 800 Euro waard?

Waarschijnlijk stoot ik hiermee veel mensen tegen het hoofd, maar ik heb het er met veel mensen over gehad. Een Rohloff is in eerste instantie ontworpen voor mountainbike gebruik, dat het voor een wereldreis ook interesant is vanweg betrouwbaarheid begrijp ik, maar een Alfine van Shimano is gewoon ook goed voor woon/werk verkeer, zeker gezien de prijs.
Ha Martijn, mooi dat je een keuze hebt gemaakt, je hebt er in ieder geval goed over na gedacht.
10000 km
een kennis van me heeft dat aantal km. nog niet eens gehaald met 3 shimano naafversnellingen :cry:
Kun je je het voorstellen dat je 15 jaar met 1 fiets gaat fietsen
ja met sommige wel 20 jaar of veel meer.... :lol:
Een Nexus: 45 minuten een Rohloff: 44 minuten
het zijn de benen die het 'm doen, niet de naaf.... :)
Waarschijnlijk stoot ik hiermee veel mensen tegen het hoofd
mij in ieder geval niet (al ben ik wel Rohloff fan maar het is goed als er ook nexus premium of alfine ervaring in dit forum gedeeld wordt), heel veel plezier met je nieuwe fiets. :)
Ik zit toch sterk te denken aan een Rohloff. Ietsje duurder, maar van de andere kant kan ik me het wél voorstellen om 15 jaar met 1 fiets te doen. Sterker nog: 30 jaar lijkt me prima met een Rohloff-fiets. (Voor mij wordt het sowieso een stalen.)
Stel dat ik er dan in totaal 6000 euro aan besteed heb, dan is dat dus 200 euro per jaar.

Van de andere kant zijn er ook gewoon leden die al jaren met een Shimano naar hun werk rijden. Er is dus niet direct sprake van het verkeerde forum, alleen van overdenkingen naar (andere) mogelijkheden die ook prima kunnen werken.
MartijnO schreef:Ik zat nog even te denken...
Misschien zit ik hier wel op het verkeerde forum.
Dat zit ik dan ook maar er zijn ook overeenkomsten zoals veel km maken in alle mogelijke (weers)omstandigheden. En dat vraagt volgens mij toch hetzelfde van je materiaal. Bovendien weet ik zo geen beter nederlandstalig forum (de rest is echt mtb of race specifiek)
Op dit moment heb ik een Cube Hyde met Nexus premium versnellingsnaaf.
Ik fiets er al meer dan 10000 km mee zonder enig probleem en heb niet het idee dat de naaf al af is. Toch fiets ik er elke dag mee in weer, wind en zout (36 km per dag). De fiets was 649,- euro nieuw.
Ik heb zelf vergelijkbare ervaringen met een gazelle davos, maar bij km 12000 was het echt gedaan met de naaf. En het volgende binnenwerk heeft het 10000km uitgehouden. Na 22.000 km begonnen al die mooie accescoires met een kwaliteit van niks me te irriteren. Achterlicht op batterij en dan vier maal een defect achterlicht in 3 jaar.
Een Rohloff is voor mij dan ook echt overkill, gaat misschien 100000 km mee, maar dat is in mijn geval 15 jaar. Kun je je het voorstellen dat je 15 jaar met 1 fiets gaat fietsen.
Ja dat kan ik mij heel goed voorstellen, er vanuit gaand dat de rest van de onderdelen ook kwalitatief hoogwaardig is.
Daarom wil ik liever een fiets die gebalanceerd is uitgerust met nexus premium of alfine en goede onderdelen dan een Rohloff met twijfelachtige onderdelen.
Een fiets met een uitgebalanceerde set van onderdelen is niets mis mee, graag zelfs. Wel goed spul geen rollerbrakes van shimano :)
Wat zou het nou werkelijk schelen bij een afstand van 18 km.... Een Nexus: 45 minuten een Rohloff: 44 minuten, is dat je 800 Euro waard?
Qua extra snelheid nul, maar wel op de lange termijn een zeer betrouwbare fiets. En dat kan ook iets zijn om waarde aan te hechten.
Waarschijnlijk stoot ik hiermee veel mensen tegen het hoofd, maar ik heb het er met veel mensen over gehad.
Ik zie niet in hoe je met een weloverwogen beslissing mensen tegen de borst kan stoten. Iedereen heeft net iets andere eisen en inzichten en dat laat de weegschaal bij keuzes anders uitslaan. Gelukkig maar anders was de wereld ook zo saai.
Een Rohloff is in eerste instantie ontworpen voor mountainbike gebruik, dat het voor een wereldreis ook interesant is vanweg betrouwbaarheid begrijp ik, maar een Alfine van Shimano is gewoon ook goed voor woon/werk verkeer, zeker gezien de prijs.
Voor woonwerk verkeer hecht ik ook aan betrouwbaarheid.

Let er wel op dat er buiten het schakelsysteem nog vele andere keuzes zijn.
- Welke remmen?
- Wel of geen verende zadelpen?
- Wel of geen verende voorvork?
- Welke verlichting
etc etc.
Was inderdaad een beetje een vreemde gedachte dat ik mensen tegen het hoofd zou stoten, bedoelde het eigenlijk ook niet zo :wink:
Ik heb zelf vergelijkbare ervaringen met een gazelle davos, maar bij km 12000 was het echt gedaan met de naaf. En het volgende binnenwerk heeft het 10000km uitgehouden.
Volgens mij heeft een Davos geen Nexus premium, maar de gewone, dit schijnt veel te schelen in duurzaamheid en ook hoe licht het loopt.

Volgens mij is de Trenga SLC9.0 goed uitgerust, ook zijn de frames van dit merk heel mooi afgewerkt.
Bij Poison kun je zelf veel kiezen, kleur, andere naafdynamo enz...
Grappig Martijn, ik zat met net in een ander draadje ook op te winden dat Rohoff op dit forum zo'n beetje tot norm verheven lijkt.

Uit je reactie begrijp ik dat je meer een stadsfiets zoekt. Ja dat is iets anders dan een vakantiefiets. Uit ervaring kan ik wel bevestigen dat wanneer je eenmaal op zo'n mooie vakantiefiets zit dan zal je slechts met moeite een fiets tegenkomen die lekkerder fietst en dus doe je met zo'n fiets echt langer. In mijn geval 25 jaar.
Ik zoek geen Nederlandse stadsfiets, misschien wel een Duitse.
Een sportieve houding moet mogelijk zijn, dat is bij een Nederlandse fiets vaak niet mogelijk.

Een fiets die ik zelf heel mooi vind is de Cube Hooper, maar er zitten Alfine schijfremmen op, heeft iemand hier (schijfremmen) ervaring mee?
Ik hoorde dat ze snel gaan vastzitten in de winter. De fietsenzaak bij mij in de buurt zegt dat dat helemaal afhangt van hoe je de fiets onderhoud.
Wie kan mij uit ervaring een fiets met Shimano Nexus/Alfine aanraden voor rond de 1000 Euro.
Wij dus niet, mijn vrouw en ik hebben beiden een daagse fiets uitgerust met een 8v naaf van shimano en rollerbreaks en we trappen ons dagelijks de tubelures :( Het enige positieve van die twee bakken is de naafdinamo, dat is werkelijk een verademing na de roldinamo.
Verder stappen we met veel plezier met 27-v derailleur en velgremmen en trappen dan ongeveer 100% lichter.
Al eens contact opgenomen met Shimano, want het probleem speelt meer in onze omgeving echter een even hoffelijk als nietszeggend antwoord van de herren gekregen

Opa Leen
Met de trenga slc 9 is inderdaad niets mis al zou ik persoonlijk de v-brakes vervangen voor een setje magura hs33. De genoemde cube hooper lijkt mij ook een goede fiets al moet je deze waarschijnlijk wel nog aankleden (spatborden, bagagedrager, verlichting)

En inderdaad in de davos zat een gewone nexus, dus dat vergelijk gaat wellicht scheef.

Op mountainbike gebied heb ik wel voldoende ervaring met schijfremmen. Zowel met shimano xt en magura louise. Stuk voor stuk remmen die super betrouwbaar zijn en zeer weinig onderhoud nodig hebben. Het enige wat ik er aan doe is bij het vervangen van de blokjes de klauw van binnen ook zo goed mogelijk schoonmaken. En dit loopt nog steeds lekker, ook in de regen en bij -14. Wel merk je bij temperaturen onder de 0 dat de olie merkbaar dikker is maar dit is bij elk hydraulisch systeem zo.