Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer een tenten discussie..... - Forum Wereldfietser

Weer een tenten discussie.....

Om een kort verhaal kort te houden....de pond is nog steeds laag, niet dat ik een nieuw tent "nodig" heb maar een upgrade is altijd prettig, en op dit moment kan je best wat geld besparen op b.v een mooi hilleberg.

Dus de vraag is....welke:

De akto zou ik wel willen omdat hij vrij licht is maar ik ben niet zo sterk in kleine ruimtes (ik schrik nog wel een wakker in mijn huidige 2man tent). Dus dat wordt het niet.

De nallo 2 lijkt me wel ideal maar voor 500g meer krijg je een kasteel (de GT dus). Ik slaap bijna nooit 2 nachten op hetzelfde plek en reis bijna altijd alleen, dus hou niet van gedoe bij opzetten/afbreken. Een ander optie dat er tussen in zit zou de nallo 3 kunnen zijn.

Dus wat zijn de voor/nadelen van die tenten en is the extra geld/gewicht het echt waard om in een kasteel te slapen of is de nallo 2 groot zat?

Alvast bedankt voor de reacties.
Hoi Shane,

Wij hebben onlangs gekozen voor de Nallo 3 GT. Waarom?
Vanwege de ruime voortent, wel zo prettig bij slecht weer.
Je hoeft je vieze tassen dan niet meer bij je in de tent te nemen. Bovendien kan je onder een afdakje je eten bereiden. De brander staat dan natuurlijk wel op vielige afstand buiten je tent. Deze tent zet je snel op en de binnen- en buitentent kan je aanelkaar laten zitten zodat je hem in een keer kan opzetten.

We slapen voor het eerst in de tent met het paasweekend, dus dan kan je hem zien.
Ik heb zelf de LightWave G1 Ultra.

Hierin pas ik makkelijk met alle tassen, en ik kan rechtop zitten.

De 3 stokken kruisen elkaar, waardoor voor het laten staan van de binnentent geen haringen nodig zijn. Dit vind ik een voordeel op een harde ondergrond: als de nood aan de man is hoef ik geen krom geslagen haringen weg te gooien bij thuiskomst :wink:.
Een ander voordeel van de gekruiste stokken is een grotere windvastheid.

De 2,1 kg vind ik nog behoorlijk licht als ik tussendoor met de rugzak een tochtje zou maken. Zeker omdat er dan 2 in kunnen slapen (rugzakken buiten de tent).

Hilleberg kun je natuurlijk ook kiezen als je geld over hebt. Maar of het het prijsverschil waard is? Dat is aan jou.
Ik heb 1 week geleden bij een wandel organisatie een van hun tenten kunnen kopen voor de helft van de prijs. Het ging om de vaude Taurus 2.

3 weken oud en 1 week gebruikt. Volgens ervaringen van Schotland gangers wind, water en stormvast. Heb er later voor 29 euro via de Vaude winkel in breda een grondzeil kunnen kopen.

Mario
Hallo,

Om je vraag met een vraag te beantwoorden: Heeft er iemand ervaring met de Lightwave T2trekXT?

Wij gebruiken nu een ramble iron horse: vooral veel ruimte buiten het slaapgedeelte: zelfs genoeg voor 2 fietsen, maar een beetje zwaar 4,5 KG. Vandaar onze zoektocht naar iets lichters.

Groeten,

Roel
Alleen met de G1 Ultra. En die ervaring is gewoon goed: licht, stevig.

Echt op de proef gesteld is deze echter nog niet.
Ik heb sinds enige tijd de T2trekXT.
Een prima tent met lekker veel ruimte in de voortent, wel een stokje meer maar dat neem ik maar voor lief. Ik heb nog geen stormachtige avonturen meegemaakt, maar met de ervaring van nu ben ik ervan overtuigd dat hij wel wat aankan.
Het enige nadeel van de tent is dat hij nogal werkt bij droog/nat weer. Dus als je de tent droog opzet en het savonds vochtig wordt, moet je de buitentent toch best wel nog aanspannen voordat je gaat slapen...
Ik heb ook een paar loslatende naadjes gehad bij de luchtopeningen, de buitentent is toen voledig door Lightwave vervangen.
Die extra stok in de G-serie heeft als voordeel dat je minder merkt van het "werken"/rekken.

Da's trouwens wel een behoorlijk aanwezige eigenschap bij de Hilleberg tunnels volgens mij: het rekken/"krimpen" bij nat/droog weer...
Ik heb 1 week geleden bij een wandel organisatie een van hun tenten kunnen kopen voor de helft van de prijs. Het ging om de vaude Taurus 2.
Heb ik ook bij ze gekocht afgelopen najaar. Kannie w88 tot het weer een beetje beter is om hem eens goed op te zetten. Heb er wel in geslapen (op zolder...een middagdutje na de ochtenddienst hihi )

Geweldige ruimte voor m'n eentje en tassen.

Aanrader.

Afbeelding
Sorry...dat was je vraag niet. Een beetje te enthousiast over de Taurus. Kijk eens op http://www.hiking-site.nl en gebruik daar de zoek functie. Er huist daar een schat aan info over deze tenten. Succes met je aankoop.
Voor wat betreft de Lightwave T2 Trek XT. Op:

http://www.odoo.tv/Lightwave-T2-Trek-XT.328.0.html

staat een leuke recensie en video o.a. over het opzetten van de tent. Ik zit ook over deze tent te twijfelen. Nadeel vind ik dat je eerst de binnentent moet opzetten (maar ja, is dit echt een probleem).

Ook leuk om te zien op deze website is de Exped Sirius extreme die erg positief uit de recensie komt (wat overeen komt met de ervaringen van een aantal gebruikers van dit forum).
Bij Lightwave heb je verschillende uitvoeringen per model:
ion: basisuitvoering
trek: 4-seizoensuitvoering
ultra: 4-seizoen en lichtgewicht
Zo kan je per model kijken welk gewicht en uitvoering bij jouw wensen past.
Ik heb een G1 Ultra en hij bevalt mij uitstekend.
Hier een overzicht van hun modellen:
http://www.lightwave.uk.com/en/tents_overview.php
Hehe, ik stel een vraag over hilleberg en krijg antworden over al de anderen tenten dat ik al van mijn lijst heb gehaald :). Maar bedankt voor de reacties.

@ Blanche : Nallo 3 Gt zou ik ook kiezen voor met z'n tweetjes, maar ik ga bijna altijd alleen fietsen (tot dat ik mevrouw kan brainwashen....). Dus ik wil toch net even wat lichter, makelijker etc. Voor bij slecht weer had ik het idee om gewoon de binnentent plaat te maken daardoor krijg je ook een riante ruimte lijkt mij?..

Dus de vraag is nog steeds is de GT toch de extra ruimte, geld, geneuzel en gewicht waard?

@ lightwave fans: Deze vind ik erg mooi tenten maar het feit dat je als eerst je binnentent op moet zetten vind ik niet handig.

@ exped sirius fans: Deze vind ik ook een mooi en slim onworpen tent, maar met een gewicht van rond 3kg win ik maar 600g op mijn huidige tent, maar ik sta er wel voor open om eentje in het echt te gaan kijken aangezien de ervaringen hier goed zijn.

@ vaude taurus fans : Deze had ik afgekeurd omdat ik hem lelijk vind, wat eigenlijk onzin is (en niet belangrijk) dus ik ga nog een keer daar naar kijken :).

Dus de reden dat ik opzoek voor een upgrade ben is, dat mijn fennek dogon een dwars slaper is, en hoewel hij 220cm lang zou moeten zijn zit ik toch meestal met hoofd/voeten of allebij tegen de binnendoek(en ik ben maar 183). Ik moet echt de touwtjes spannen om hem staande te houden, en hij zit tegen de 4kg aan. Hij hoeft niet weg maar als ik een "mooi" lichtgewicht ruime tent op de kop kan tikken met de laag pond is dat wel meegenomen :).

Bedankt voor het mee denken, zondag naar de Rai misschien dat ik daar wat tegen kom.......
Shane schreef:Hehe, ik stel een vraag over hilleberg en krijg antworden over al de anderen tenten dat ik al van mijn lijst heb gehaald :). Maar bedankt voor de reacties.

@ Blanche : Nallo 3 Gt zou ik ook kiezen voor met z'n tweetjes, maar ik ga bijna altijd alleen fietsen (tot dat ik mevrouw kan brainwashen....). Dus ik wil toch net even wat lichter, makelijker etc. Voor bij slecht weer had ik het idee om gewoon de binnentent plaat te maken daardoor krijg je ook een riante ruimte lijkt mij?.....
Voor jou had ik ook de Nallo 2 GT in gedachte :wink:
Groot genoeg voor in je eentje, lekker knus voor het moment dat mevrouw is gebrainwashed :lol:
nu heb ik Lisette nog steeds niet kunnen brainwashen (gelukkig niet, zou ik zeggen want anders zou Lisette Lisette niet zijn maar een kopie van mijzelf :twisted: ) maar ik kruip toch zonder problemen met haar in een Nallo 2GT. Eerlijk gezegd vind ik dit een redelijke grote tent voor 2 personen.
Marco Meijerink schreef:nu heb ik Lisette nog steeds niet kunnen brainwashen (gelukkig niet, zou ik zeggen want anders zou Lisette Lisette niet zijn maar een kopie van mijzelf :twisted: ) maar ik kruip toch zonder problemen met haar in een Nallo 2GT. Eerlijk gezegd vind ik dit een redelijke grote tent voor 2 personen.
Marco....volgens mij had het brainwashen niet zoveel te maken met de grootte van de tent, toch Shane :lol:
Shane schreef:...het feit dat je als eerst je binnentent op moet zetten vind ik niet handig.
Zelfs bij een tropische regenbui geen probleem. De volgende ochtend is alles binnenin weer net zo droog als bij modellen waar je eerst de buitentent opzet.

Mvg,

Robertjan

- Die inderdaad kampeerervaring heeft met buien waarbij automobilisten hun auto langs de asfalt-snelweg parkeerden en 5 meter door kniediep water waadden, om te gaan schuilen onder een overhangend dakje van een gebouwtje langs die snelweg... -
Robertjan schreef:
Shane schreef:...het feit dat je als eerst je binnentent op moet zetten vind ik niet handig.
Zelfs bij een tropische regenbui geen probleem. De volgende ochtend is alles binnenin weer net zo droog als bij modellen waar je eerst de buitentent opzet.
-
IK zie dat de 2008/9 XT lekker veel ventilatie opties hebben dat is wel fijn, ik had alleen naar de T modellen gekeken, de G Modellen zien er ook mooi uit en lekker ruim.

En dat brainwashen van Linda, ze hoeft zich niet veel aan te passen ze mag gewoon zichzelf blijven maar wel van fietsen gaan houden...... :evil: maar ja, ik moet wel leren om haar mee te nemen als het mooi weer is en niet bij -2 :oops: .

Maar even weer over tenten, kent iemand een gezegde die over bossen en bomen gaat :wink: ik dacht dat het eindelijk helder werd, maaarrr.....
Ja, volgens mij moet je ze gewoon live gaan zien, bijvoorbeeld tijdens het paasweekend. Ik weet zeker dat er zowel Hilleberg als Lightwave te zien is.
Marianne schreef:Ja, volgens mij moet je ze gewoon live gaan zien, bijvoorbeeld tijdens het paasweekend. Ik weet zeker dat er zowel Hilleberg als Lightwave te zien is.
Helaas gaan een hoop mensen een vliegtuig instappen met passen ipv op de fiets stappen dus ik ga gewoon lekker werken, en helaas ook met de anderen wereldfietser weekendjes de komende tijd :( , dus als gebruikelijk ga ik net na de passen 4 dagen alleen op stap. Maar idd de beste is nu gewoon slaapmatje en krant mee en de mensen van bever en denig lastig vallen :evil: