Na wat wikken en wegen, denk ik er aan om ergens in de komende 500 dagen een nieuwe fiets aan te schaffen voor woon-werkverkeer. Hiervoor wil ik niet mijn "Tractor" gebruiken, omdat deze wat te log is gebouwd voor snelheidswerk.
Aangezien ik nog een hele toekomst tegemoet ga met deze nieuwe telg in mijn fietsfamilie, denk ik aan het volgende:
1) stalen frame met horizontale padden
2) 35-559 á 45-559 bandenmaat (35 lijkt me voldoende)
3) lichte bagagedrager
4) racestuur (smal model)
5) Rohloff- of Shimano Nexus Premium naaf, of een 9-speed derailleur (105, waarom heeft Campagnolo alleen maar 10- en 11-speed? )
6) bar-end of onderbuis shifters
*) Exal LX17 velgen
*) lichte spatborden
*) SON naafdynamo met LED-lamp voor
*) batterijlamp achter (geen snoeren langs/door het hele frame)
Uiteindelijk dus een Audax-achtige fiets. Maar ik heb a.d.h.v. bovenstaande nog wat overwegingen:
1) frame: lugloos/met lugs? Reynolds of Columbus buizen?
2) banden: Schwalbe Kojak, of Panaracer Pasela? 35mm is iets comfortabeler met een zwakke onderrug, denk ik?
3) Welke erg lichte drager voor een voortasje als bagage?
4) Welk stuur is smal, licht, en comfortabel? (Mijn kledingmaat is altijd S.)
5) Tja, welke versnellingen/vertragingen? Nexus premium lijkt voldoende en heeft ook minder onderhoud dan derailleur... Rohloff lijkt me meer voor m'n toekomstige ATB.
6) shifters: Bar-end lijkt me toegankelijker. Onderbuis-shifters oogt klassieker--> minder diefstalgevoelig, minder kwetsbaar?
Graag hoor ik de meningen van mijn ervaren mede-fietsers !
Aangezien ik nog een hele toekomst tegemoet ga met deze nieuwe telg in mijn fietsfamilie, denk ik aan het volgende:
1) stalen frame met horizontale padden
2) 35-559 á 45-559 bandenmaat (35 lijkt me voldoende)
3) lichte bagagedrager
4) racestuur (smal model)
5) Rohloff- of Shimano Nexus Premium naaf, of een 9-speed derailleur (105, waarom heeft Campagnolo alleen maar 10- en 11-speed? )
6) bar-end of onderbuis shifters
*) Exal LX17 velgen
*) lichte spatborden
*) SON naafdynamo met LED-lamp voor
*) batterijlamp achter (geen snoeren langs/door het hele frame)
Uiteindelijk dus een Audax-achtige fiets. Maar ik heb a.d.h.v. bovenstaande nog wat overwegingen:
1) frame: lugloos/met lugs? Reynolds of Columbus buizen?
2) banden: Schwalbe Kojak, of Panaracer Pasela? 35mm is iets comfortabeler met een zwakke onderrug, denk ik?
3) Welke erg lichte drager voor een voortasje als bagage?
4) Welk stuur is smal, licht, en comfortabel? (Mijn kledingmaat is altijd S.)
5) Tja, welke versnellingen/vertragingen? Nexus premium lijkt voldoende en heeft ook minder onderhoud dan derailleur... Rohloff lijkt me meer voor m'n toekomstige ATB.
6) shifters: Bar-end lijkt me toegankelijker. Onderbuis-shifters oogt klassieker--> minder diefstalgevoelig, minder kwetsbaar?
Graag hoor ik de meningen van mijn ervaren mede-fietsers !