Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gletscher? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke gletscher?

Leon schreef:Omdat op één plaats op de wereld de temperatuur daalt,
Leon
Robertjan schreef:Er zijn ook onderzoeken geweest waaruit duidelijk wordt dat wereldwijd het gemiddelde omlaag gaat (al is het niet veel).
Knap dat je dat in mijn post leest... Ik kan ook enkele woorden lezen als ik dat wil. Maar ik denk dat je het wel in de juiste context moet plaatsen.
De onderzoeken waar ik het over heb/had, worden tegengewerkt door instituten die hun inkomsten willen blijven zien stromen, zoals bijv. het KNMI in Nederland.

De bekende film van dhr. Gore is gebaseerd op een onderzoek die gedaan is m.b.v. een programma, waaruit statistisch blijkt dat dit programma naar het einde van de grafiek toe altijd een soort hockeystick-vorm tekent. Dat is de bekende (inmiddels beter gezegd: beruchte) stijging van de jaren '90. Verder houden deze onderzoeken (en dus ook de bijbehorende grafieken) er geen rekening mee dat een aanpassing in het heden pas zichtbaar wordt over tientallen jaren...

Goed dat er mensen zijn die de temperatuur in de gaten houden, maar laat ze dan ook hun eigen fouten erkennen. En niet, i.t.t. wat in veel andere wetenschappen gebruikelijk is, hun bronnen geheim willen houden.
Robertjan schreef: De onderzoeken waar ik het over heb/had, worden tegengewerkt door instituten die hun inkomsten willen blijven zien stromen, zoals bijv. het KNMI in Nederland.
Sorry hoor, maar wat is de reden dat het KNMI onderzoeken die de opwarming ontkennen zouden tegenwerken? Ook een verkoeling van de Aarde kan desastreuze gevolgen hebben, dus klimaatonderzoek en bewaking is altijd nodig. En waar is het bewijs voor dit soort beweringen?
En als we dan toch met complottheoriën komen, waarom is het dat veel klimaatsceptici en klimaatsceptische organisaties worden gefinancieerd door grote oliemaatschappijen?
Robertjan schreef: De bekende film van dhr. Gore is gebaseerd op een onderzoek die gedaan is m.b.v. een programma, waaruit statistisch blijkt dat dit programma naar het einde van de grafiek toe altijd een soort hockeystick-vorm tekent. Dat is de bekende (inmiddels beter gezegd: beruchte) stijging van de jaren '90. Verder houden deze onderzoeken (en dus ook de bijbehorende grafieken) er geen rekening mee dat een aanpassing in het heden pas zichtbaar wordt over tientallen jaren...
Ha daar hebben we de hockeystick weer eens. Sorry hoor, maar wat je hierboven schrijft is je reinste onzin. Het is al meerdere keren bewezen dat ook andere statistische software dezelfde stijging laten zien, dus het ligt echt niet aan de verwerking van de data, de data spreken voor zich. Zie bijv. deze wikipedialink maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy
Beste Maurice,

We dwalen nu erg af, maar vooruit (het is immers "Kletpraat"):

In dat artikel lees je letterlijk dat in de 20e eeuw de temperatuur met 0,6 graden is gestegen. Ook lees je letterlijk dat er een wereldwijd een koudere periode ("kleine ijstijd") is geconstateerd ergens tussen 1500 en 1850. Dat impliceert mijns inziens dat er niets aan de hand is: als het toen "kouder dan gemiddeld" was, dan zal 0,6 graden wereldwijde stijging echt niet het einde der tijden betekenen.
Het grotere probleem hierin is/was dus de fabrieken. Deze moeten nu aan veel strengere eisen van uitstoot voldoen, behalve in India en China bijvoorbeeld. Of de miljoenen (/miljarden?) auto's op deze wereld: hiertussen zitten veel oudere auto's die weinig doen om schadelijke uitstoot te beperken. Vliegtuigen zijn ook zoiets momenteel, al maak ik me daar ook schuldig aan (en samen met mij dan eindelijk ook m'n vriendin in april... Maar dat heeft ook weer een positieve zijde :D .)

Wat me meer zorgen baart is de consumptiemaatschappij: de auto pakken wordt als heel normaal gezien. Ook om 200m verderop boodschappen te doen. Zoals ergens op dit forum te lezen ben ik van de zomer verhuist, waarbij ik een auto heb gebruikt. Naar het werk echter (12km enkele reis, niets bijzonders dus) ga ik gewoon met de fiets. Althans zeker 3x per week. (Het ziet er naar uit dat m'n 5-daagse werkweek gaat veranderen naar een 4- en 6-daagse, om-en-om, zodat ik wellicht een 2 á 3 keer wil smokkelen in de 6-daagse werkweek, maar in de 4-daagse werkweek juist alles met de fiets: netto alleen positiever dus.)
Verder zie je vaak dat mensen "even een blaadje pakken" om iets op te schrijven. In plaats van een gebruikt blaadje te pakken, pakt men een leeg A4-tje...
Of boterhamzakjes: je brood wordt al geleverd in plastic zakjes, waarom die niet gebruiken? Even goed bruikbaar hiervoor zijn de plastic zakjes die voor het fruit worden gebruikt (fruit in fruitschaal, zakje om de mee te nemen boterhammen).
Voor de duidelijkheid is het misschien een idee om een nieuw topic te openen...... stof zat voor een nieuwe kletspraat..... 8)

Dan kan hier een slotje op, mijn vraag is allang beantwoord, maar ga vooral verder in ht nieuwe topic, de laatste discussie blijft/blijkt dus een hot thema... ;)