door
Wim » di 17 aug, 2004 20:02
Mijn voorkeur gaat uit naar Ortlieb classic back en front rollers, eventueel met een rackpack M bovenop de achtertassen, en grote rackpacks (een XL en een L) achterop de bagagekar. Ik kies voor de roltassen omdat ze het simpelste zijn, heel gemakkelijk in het gebruik, en volgens sommigen nog weer net dat beetje beter waterdicht. Ik heb gekozen voor de classic serie omdat die goedkoper is, en net een beetje sterker. Het gewichtsverschil is te verwaarlozen. Het is een ijzersterke combinatie. Wij hebben geen auto, en gebruiken ze dus niet alleen voor de vakantie, maar ook al jaren dag in dag uit, om papieren mee naar het werk te nemen, of boodschappen te doen. De kleine frontrollers pasten bovendien precies achterop onder een Bobike kinderzitje. Ik heb laatst alle tassen tegen het licht gehouden en met seamgrip een paar kleine gaatjes dichtgemaakt; zo kunnen ze nog weer jaren mee.
Ook wij zijn begonnen met oude en minder goede tassen, met vuilniszakken erin. Dat gaat best, al geeft het niet de rust van echt goede tassen. Toen we voor het eerst met kinderen op fietsvakantie gingen zijn we ook begonnen langzaamaan wat Ortlieb tassen te kopen: met kinderen kun je je minder problemen veroorloven. De luiers moeten droog blijven, en dat geldt ook voor droge kinderkleren of een kinderslaapzak. Het was in het begin een spectaculair gevoel als je na een dag fietsen door de plensregen een tas met knisperend droge kleding openmaakte.
Zoals Leon ook schreef: ja het kan zonder, en ja ze zijn veel beter. Dat geldt overigens niet alleen voor deze tassen, maar ook voor fietsen of tenten. Omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt betalen moet je elke keer een slimme keus maken en je geld zo rationeel mogelijk inzetten. Voor ons geldt dat ook nog, zeker omdat de omstandigheden met kinderen van jaar tot jaar verschillen. Wij vervangen dus vrij principeel geen dingen die nog min of meer bruikbaar zijn. Als iets op is en we er weer een flink aantal jaren nut van kunnen hebben kijken we wel wat op dat moment het beste (degelijkste/lichtste) op de markt is. Zo begint mijn 30 jaar oude primus nu eindelijk op zijn eind te lopen. Dat is het moment om nu iets moois en moderns te kopen. Tot die tijd heb ik veel plezier gehad van het oude trouwe beestje, gekocht in mijn studentijd, toen ook ik weinig te makken had.
Wim