Additionally, paste this code immediately after the opening tag: citynightline welke bestemming Munchen of Milaan? - Forum Wereldfietser

citynightline welke bestemming Munchen of Milaan?

In april of begin mei willen we met 3 personen met de citynightline mee. Plan is nu Milaan maar wellicht is Munchen een betere optie. Het idee is om daar uit te stappen een een weekje te gaan fietsen in de omgeving en dan weer naar huis. We willen 's avonds overnachten in eenvoudig pension/gasthaus dus niet kamperen.

Welke bestemming zou jij aanraden en waarom?

Reden waarom ik dit vraag is omdat beide gebieden voor ons nieuw zijn. Wellicht zijn er hele goede reden een voorkeur voor 1 van beiden te hebben. (bv betere fietsmogelijkheden, overnachtings mogelijkheden etc.)

Alvast dank voor de reactie
Je zou eens kunnen uitzoeken wat de gemiddelde temperatuur en neerslag daar doen rond die tijd (ik weet het niet maar ik gok dat je in Milaan iets meer kans op mooi weer hebt).
In Munchen kun je overstappen op de trein naar Passau en vanaf daar langs de Donau richting Wenen fietsen. Je hoeft dan gegarandeerd niet te klimmen.
Houd er ook rekening mee dat de CityNightLine duurder wordt naarmate je korter van tevoren boekt.
Wij hebben in beide omgevingen gefietst, en vonden de omgeving van Munchen mooier. 't Is natuurlijk een kwestie van smaak, en afhankelijk van hoe ver je van plan bent te gaan fietsen. Maar de omgeving van Milaan is 'nederlandser' dan die van Munchen. Plat, veel stedelijk en agrarisch gebied. Munchen daarentegen is een relatief compacte stad met daarbuiten veel natuur. Milaan is veel uitgebreider, de omgeving is veel meer verstedelijkt. Voor heuvels moet je vanuit Milaan of naar het noorden (italiaanse meren, zwitserse grens streek, wel een erg mooi gebied overigens) of richting Genova (Genua). Kijk anders eens met b.v. Googleearth naar beide steden + omgeving, dan krijg je misschien al een aardig beeld.

Als je flinke tochtjes gaat maken, of een flink rondje van een week, is er in rond beide steden natuurlijk wel wat leuks van te maken. Hou je van klimmen, ga je richting Zwitserland (milaan: noord, munchen: zuid) en kun je op een km of 60 vanaf de stad al iets van een kilometer hoger zitten.
Maar wil je meer in de directe omgeving van Milaan/Munchen, dan zou ik eerder Munchen aanraden dan Milaan.

Hoe dan ook, veel fietsplezier!
Bovenstaande reacties geven ook mijn idee weer. Het landschap rond Munchen is aantrekkelijker dan rond Milaan. En ook als je niet gaat kamperen heb je volgens mij in Duitsland meer 'Gasthof-achtige' verblijfsmogelijkheden dan in Noord-Italie en ben je goedkoper uit. De landschappelijke sfeer is natuurlijk wel heel anders en ook het eten en drinken aan de zuidkant van de Alpen is wel anders dan aan de noordkant...

Ik ben 1 keer met de fiets in Milaan geweest (de stad is prachtig, de omgeving is niet echt mooi..) en vanwege het weer hebben we toen de trein naar Genua gepakt (in mijn herinnering was dat maar een kort stukje) en zijn we langs de bloemenriveara gaan fietsen. Dat zou je ook kunnen doen Het is daar waarschijnlijk heerlijk weer en in ieder geval een prachtig gebied. Je zou richting Nice kunnen fietsen en daar weer opstappen richting NL (met trein of vliegtuig...... )

Veel plezier!

Eric
Wellicht van belang:
De CNL Amsterdam-Muenchen VV rijdt iedere nacht .
De CNL Amsterdam-Milaan VV rijdt alleen op vrijdag, zaterdag en zondag.
Is het een idee om de trein tot Milaan te boeken en daarna afhankelijk van het weer te kiezen aan welke kant van de Alpen je uitstapt?
Leon
Leon schreef:Is het een idee om de trein tot Milaan te boeken en daarna afhankelijk van het weer te kiezen aan welke kant van de Alpen je uitstapt?
Leon
Ha die Leon,
Voor de Alpen? Dat wordt dan vanuit een rijdende trein, want vanaf Karlsruhe (begin nachttraject) stopt deze trein pas voor het eerst in Bellinzona: na de Gotthardt-tunnel.
Overigens zijn de deuren tijdens het rijden vergrendeld.

Bert
Om even een misverstand uit de weg te ruimen: de cnl naar Munchen is een andere trein als die naar Milaan. Ter illustratie de stations waar de trein naar Milaan stopt:
17:03 Amsterdam Centraal
17:32 Utrecht Centraal
18:08 Arnhem
18:31 Emmerich
19:35 Düsseldorf Hbf
20:06 Köln Hbf
20:35 Bonn Hbf
22:47 Frankfurt(Main)Hbf
23:32 Mannheim Hbf
05:40 Bellinzona
06:08 Lugano
06:31 Chiasso
06:56 Como S. Giovanni
07:45 Milaan / Milano Centrale
Er moet dus echt voor het boeken een keuze gemaakt worden, je kunt niet in Munchen uitstappen. Voor de duidelijkheid: Bellinzona, de eerste halte na Mannheim (duitsland), ligt in zuid Zwitserland, op grofweg een dikke 100 km ten noorden van Milaan.
Vincent Schut schreef: Voor de duidelijkheid: Bellinzona, de eerste halte na Mannheim (duitsland), ligt in zuid Zwitserland, op grofweg een dikke 100 km ten noorden van Milaan.
Dat is dan wel een mooie locatie om uit te stappen, of bij één van de drie daar op volgende. 'Weertechnisch' zit je dan aan de 'goede' kant van de alpen en kun je ook genieten van een mooie omgeving.

Groet,
Eric
Er zijn nog meer mogelijkheden. Zo kun je tot Basel met de CNL, en daarvandaan een rondje fietsen. Voor echt de Alpen in is het natuurlijk nog te vroeg. Een alternatief is doorrijden tot Chiasso, en daarvandaan de Benjaminse route oppikken naar het zuiden. Je kunt richting Milaan rijden, en dan weer terug. Een andere mogelijkheid is de Benjaminse route naar de Italiaanse Riviera. Nog een andere mogelijkheid is door Duitsland tot in de buurt van Straatsburg, en dan aan de Franse kant naar het zuiden afzakken.
Wim
Allenb bedankt voor de reactie. Hier kan ik wel wat mee. Nu nog even overleggen met de andere 2.

Groet Peter