Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevroren kabels - Forum Wereldfietser

Bevroren kabels

Ik woon in Engeland en met het huidige weer zijn mijn rem- en schakelkabels bevroren en doen ze niets meer. Ik heb dit nog nooit gehad (Europafietser :-), maar dit moet toch vaker voorkomen op grote hoogte na een koude nacht. Nu is mijn vraag: wat is de beste manier om dit probleem op te lossen?
pascoa schreef:Ik woon in Engeland en met het huidige weer zijn mijn rem- en schakelkabels bevroren en doen ze niets meer. Ik heb dit nog nooit gehad (Europafietser :-), maar dit moet toch vaker voorkomen op grote hoogte na een koude nacht. Nu is mijn vraag: wat is de beste manier om dit probleem op te lossen?
1) fixie (kiss etc)
2) stangremmen (tractortechniek)
3) kabels doorspuiten met wd40 om het water eruit te krijgen, en goed invetten met teflonvet. Kabels zo monteren dat er geen water inloopt, met balgjes, doorlopende ommanteling etc.
Hydrolische remmen....

Scheelt al de helft.

Victor.
m-gineering schreef:
pascoa schreef:Ik woon in Engeland en met het huidige weer zijn mijn rem- en schakelkabels bevroren en doen ze niets meer. Ik heb dit nog nooit gehad (Europafietser :-), maar dit moet toch vaker voorkomen op grote hoogte na een koude nacht. Nu is mijn vraag: wat is de beste manier om dit probleem op te lossen?
1) fixie (kiss etc)
2) stangremmen (tractortechniek)
3) kabels doorspuiten met wd40 om het water eruit te krijgen, en goed invetten met teflonvet. Kabels zo monteren dat er geen water inloopt, met balgjes, doorlopende ommanteling etc.
Ik kies voor optie 3.. :D
Dankjewel allen! Marten, zou je een fiets met optie b kunnen maken. Lijkt me erg mooi.
pascoa schreef:Dankjewel allen! Marten, zou je een fiets met optie b kunnen maken. Lijkt me erg mooi.
Koop je toch een Humber uit 1905! Of zo iets :D :
Afbeelding
Veel hangt toch ook af van de kwaliteit van het ontwerp en de kabelloop in het bijzonder. Die is van belang om te zorgen dat de kabels met zo min mogelijk frictie lopen, maar moet ook voorkomen dat ze vollopen. Wij hebben nog een Giant dames hybride staan waar de achterste remkabel mooi open naar beneden loopt, maar dan heb je net boven de trapas een gesloten bochtje, waarna de kabel weer naar boven loopt. Dat bochtje op het laagste punt loopt geheid vol met water, dat nergens heen kan, en bevriest. Zo moet het dus niet.
Wim