Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Namibie: nationale parken toegankelijk per fiets? - Forum Wereldfietser

Namibie: nationale parken toegankelijk per fiets?

Aankomende zomer willen wij 4 weken gaan fietsen in Namibie.
Nu zagen wij op de landkaart dat er bij de Nationale Parken gates zijn, waar je zeer waarschijnlijk moet betalen om verder te kunnen. Weet iemand toevallig of je per fiets ook verder mag?

We willen bijvoorbeeld naar het Etosha National Park. Hiervoor moeten we de Anderson Gate door. We weten dus niet of we uberhaupt per fiets verder mogen (richting de campings die verderop liggen). Om onze route te plannen zal deze informatie wel handig zijn.

Heeft iemand, misschien uit ervaring, meer informatie over het doorkruisen van de nationale parken per fiets in Namibie?

Bedankt!
Hallo Leila,

heb vorig jaar drie weken per fiets door Namibie gereisd. Absolute aanrader. Alleen Naukluft NP is per fiets toegankelijk. Bij Etosha NP zal de toegang zonder meer geweigerd worden vanwege gevaarlijk wild (mn. leeuwen).

Hoe wordt jullie route ?
Bedankt voor je reactie!

We wilden van Windhoek via Nakluft NP naar Walvisbaai. Daarna stukje langs de kust naar boven (door National West Coast Tourist Recreation Area en evt stukje door Skeleton Coast NP), om vervolgens via Outjo richting Etosha NP te gaan. De weg ten zuiden van dit park dan van west naar oost te doorkruisen en vanaf Tsumeb met de trein terug naar Windhoek.

De exacte route is dus afhankelijk van waar we wel en niet mogen fietsen.

We wilden in ieder geval graag de rode zandduinen bekijken en ook wat wild gaan spotten. Daarom hoopten we dat we wel langs de gate konden fiesten en dan op een camping konden verblijven voor een excursie.

Mag ik vragen welke route jij hebt gefietst?
leila schreef: Leila, 2 maanden geleden fietste ik van Noordoewer naar Swakopmund en fietste door de diverse nationaal parken. Wildkamperen is officieel niet toegestaan. Onderschat de onderlinge afstand tussen de dorpen niet, want die kunnen meer dan 200 km bedragen. Houd rekening met de bevoorrading, op de volgende trajecten:
[*]Henties Bay naar Torra Bay
[*]Torra Bay naar Twijfelfontein
[*]Solitaire naar Walvis Bay
[*]Keetmanshoop naar Mariental

De volgende nationaal parken heb ik gefietst of met de auto rond gereden:
[*]Ai-Ais Richtersveld NP, Namib Naukluft Park (volg autoweg D707) en Namib Nature Rand Reserve heb je geen permit nodig.
[*]Namib Naukluft Desert Park heb je een permit nodig, indien je richting Homeb (onderzoeksstation fietst).
[*] Voor Sossusvlei betaal je entree, en je mag naar de beroemde duinen fietsen. Het is 65 km fietsen (ca 200 a 300 h.m) over goed geasfalteerde weg en de laatste 2 a 4 km zal je met de wagen moeten betreden, want het is een 4WD track. Wildkamperen is niet toegestaan. De vraag is of je dezelfde dag nog terug ben bij de camping.
[*]Etosha NP mag je met een open voertuig niet betreden.
[*]Skeleton Coast NP kan je naar toe fietsen, mits je een overnachtingsplaats in Tora Bay gereserveerd hebt. Je betaalt entree (permit) en je fietst over het algemeen over harde soms zanderige wegen.

Voor mijn reiservaring verwijs ik je naar mijn website www.the-lonely-push-biker.eu en bekijk de statistieken. Weet waar je aan begint.
Inderdaad, prachtig fietsland. Vooral als je van offroad houdt.
Zie voor een reisverslag: http://home.hccnet.nl/k.f.vos/namibia/p ... amibia.htm

Groetjes,
Frank
Namibie is een van landen waar ik zeker nog eens naartoe ga. Geweldig!
Hein, mijn collega, is afgelopen zaterdag teruggekomen van zijn tocht door Namibie. En nu moet hij weer aan het werk :roll: Dus ben je op een zaterdag of donderdag in de buurt, kom gerust langs voor zijn laatste info.

Zie ook hier voor een verslag: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... a/namibie/. Het is wel een lap tekst, want hij komt uit mijn tweede boek Fietskriebels.

Ik moet de foto's er ooit nog eens bij gaan zetten. Maar hier zijn er een paar:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding