Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een beginnersfiets met of zonder rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

een beginnersfiets met of zonder rohloff

Ik moet whave gelijk geven. Ook ik kocht een Rohlof-Magura combinatie puur voor woon-werkverkeer en ik voel dit niet als overkill en luxe, maar degelijkheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Dat zijn toch dingen die je mag verwachten als je dagelijks een uurtje of meer op je fiets zit en boven de 6000km/jaar komt. Ik heb zelf geen auto dus ik maalde niet om de prijs (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk). Ik woon in het bijna vlakke Vlaanderen maar dankzij wat bruggen kom ik algauw aan een 75 hoogtemetertjes per dag. Dan vindt ik de range van 6-12 heel nuttig op de Rohloff. Daarbij is relief niet het enige wat telt. Hou in het woon-werkverkeer ook rekening met talrijke verkeerslichten, uitwijkende weggebruikers, stormwind mee en tegen, regen, sneeuw, ijzel...en dan komt een grote reeks razendsnel schakelbare versnellingen, verdeeld in kleine stapjes, algauw van pas. Is dat luxe? Voor sommigen misschien wel...maar ik wil het niet meer missen. Voor mij (persoonlijk) is een auto luxe.

Bottom-line: als je ziet wat voor exuberante bedragen worden uitgegeven aan gemotoriseerd vervoer (om het woord auto niet te noemen), dan is de prijs van een Rohloff (en andere zeer degelijke fietscomponenten) lachwekkend laag. Als het fietsen je nauw aan het hart ligt: ga dan voor hetgeen je belangrijk vindt!

En vergeet er vooral niet van te genieten!
Aniphys schreef:Ik moet.............. ..............vergeet er vooral niet van te genieten!
goed verhaal, sluit ik me bij aan, volgens mij is het dan ook:
eenmaal een Rohloff, altijd een Rohloff!
ik heb een Rohloff en nu wil m'n zoon ook een Rohloff :lol: :lol: :lol:
Ik ben het wel met Aniphys eens...

Als je het geld niet hebt is de keuze simpel, heb je het geld wel zou ik omrekenen wat je het per rit of dag extra kost om de fiets uit te rusten zoals je het zou willen. Dat brengt een aantal zaken vaak in een ander perspectief.

Ga jij op de fiets naar je werk in plaats van met de auto dan is je besparing in velerlei opzichten zo groot dat een investering in een fiets die je wenst zeer goed te verantwoorden.

Ik heb tig jaar geleden een de fiets gekocht die ik eigenlijk gewoon het mooiste vond. Het gevolg is dat ik hem waarschijnlijk nooit meer weg doe en op dit moment per saldo de goedkoopste fiets is die ik ooit gehad heb (eigenlijk is alleen het frame en de vork nog orgineel, maarja.....)

Succes
Eric
Yep, met dit budget.... Ik zou zeggen ga compromisloos voor je ultieme droomfiets wat dat dan ook voor jou betekend.
Over 5, 6 of 10 jaar is die fiets nog steeds de lekkerste fiets die je je kunt voorstellen maar hij bespaard je dan wel de aankoop van de volgende fiets. Elk compromis dat je nu sluit is straks een argument om een andere fiets te willen.

Als je nu tevreden bent met een nexusnaaf en voor je volgende fiets ook niet anders dan een nexusnaaf wilt dan is dit blijkbaar jouw droomfiets. Maar als je nu voor nexus gaat en liever een Rohoff zou willen? Hoe groot acht je dan de kans dat die Rohof er ook gaat komen? (En misschien zit er aan die Rohofnaaf een compleet nieuwe fiets vast. Want ja, je fietst veel, er zitten wat krassen op de lak etc. etc.) In dat laatste geval is de nexus dus een complete fiets te duur.
Ik weet het niet hoor. Ik heb een heel mooie maar ook erg dure fiets met een Rohloff naaf, en daar ben ik heel blij mee. De techniek van de naaf is onmiskenbaar superieur, en de rest van de fiets mag er ook wezen. Ik rij er af en toe ook mee in de stad, maar meestal gebruik ik daar toch mijn gewone singlespeed stadsfiets voor, oftwel een gewone Gazelle met terugtraprem. Natuurlijk rijdt die niet zo lekker als mijn luxe fiets, maar zo hoef ik ook niet in de stress te zitten dat mijn mooie fiets van eigenaar verwisselt, of opgevreten wordt door de pekel.
Ik denk best nog wel eens over een mooiere stadsfiets, maar daar hoef ik toch echt geen Rohloff naaf voor. In Nederland heb ik zelfs helemaal geen versnellingen nodig.
Dat is ook de achtergrond van mijn eerdere post. Hier is iemand die een woon werk fiets uit het fietsenplan van de zaak wil kopen, en zich afvraagt of hij daar heel misschien ook wel eens stoerdere vakanties buiten Nederland mee wil gaan maken, en wat dan handig is. Dit is dus niet iemand die vraagt naar de droomfiets om mee op vakantie te gaan. Wie dat wel wil kan ik mijn m-gineering met Rohloff naaf en veel ander moois van harte aanbevelen, maar zoals gezegd dat was niet de vraag. De OP had nog wel een goede vraag waar nog geen antwoord op gegeven is: zijn die heel goedkope fietsen met Rohloff naaf niet wat onevenwichtig? Mijn antwoord is dan eigenlijk ja. Het belangrijkste voor het gevoel van een fiets is het frame. Het gaat dan om de pasvorm, maar ook om de kwaliteit en subtiliteit. Ik heb zelf liever een mooi stalen maatframe met racebocht en derailleur dan een lomp Chinees alu frame met Rohloff naaf en bezemsteelstuur.
Wim
mrco99 schreef:
Jasmon, jouw VSF T-400 9v sram lijkt me ook wel interessant, maar is neem ik aan alleen op bestelling te krijgen? In duitsland tussen 900-1100 euro. Is de 9v weer een duurzamer systeem dan de premium 8v?
In mijn geval was deze inderdaad op bestelling (1 week levertijd).

over de duurzaamheid tussen 9v en de premium 8v is ook op dit forum e.e.a. te lezen, zoek even op de sleutelwoorden sram en nexus :wink:

Zoals je ziet er zijn genoeg voor en tegens te bedenken. voor mij was het ook allemaal erg nieuw, ik verkoos de Sram boven Rohloff en investeerde ook in andere onderdelen, Magura remmen, een brooks, Son naaf , kleding, waterdichten tas, etc.

mocht ik ooit toch over willen naar een rohloff dan kan dat ook makkelijker, ok ben ik iets meer kwijt voor later ombouwen ipv direct een rohloff te nemen., maar dan weet ik het zeker. hoe vaak gebeurt het niet dat je mooie duur (der) spul koopt en er uiteindelijk niets mee doet, om wat voor reden dan ook.

En de afstand tot de dealer? ja om de hoek kan handig zijn, ik heb liever een vakman 54km verder op die weet waar hij over praat.
Tja als ik dan iets moet hebben, is dat toch een lekker fiettochtje voor mij :D
Wim schreef: Ik rij er af en toe ook mee in de stad, maar meestal gebruik ik daar toch mijn gewone singlespeed stadsfiets voor, oftwel een gewone Gazelle met terugtraprem.
Kijk daar zit al een verschil effe door de stad rijden is iets anders als >6000 km per jaar rijden. Dan spelen er hele andere overwegingen (voor een deel het zelfde als bij exotische fietsreizen), en dan is een goede fiets (al dan geen rohloff naaf) geen overbodige luxe. Het ligt er maar net aan in welke context je het plaatst.
refro schreef:
Wim schreef: Ik rij er af en toe ook mee in de stad, maar meestal gebruik ik daar toch mijn gewone singlespeed stadsfiets voor, oftwel een gewone Gazelle met terugtraprem.
Kijk daar zit al een verschil effe door de stad rijden is iets anders als >6000 km per jaar rijden. Dan spelen er hele andere overwegingen (voor een deel het zelfde als bij exotische fietsreizen), en dan is een goede fiets (al dan geen rohloff naaf) geen overbodige luxe. Het ligt er maar net aan in welke context je het plaatst.
Een goede fiets is inderdaad geen overbodige luxe, maar een hoop versnellingen maken niet per definitie een goede fiets.

Voorbeeldje, N=1: De laatste fiets die ik verkocht heb*) is nu een stationsfiets, afstand station-huis ~40 km. En het is een doortrapper, terwijl de nieuwe eigenaar na 3 Rohloffs toch echt wel verder kan kijken ;)

*) je zou het ook afgetroggeld kunnen noemen, ik zit nu zelf weer zonder :)
Poison gebruikt inderdaad een excenter als kettingspan methode. Persoonlijk vind ik dat de fraaiste methode. (Net als Idworx overigens). Misschien is de volgende optie ( ;)) het overwegen waard. Ook een Poison maar meer een trekking fiets met stalen frame. Geen idee hoe kwalitiet en service is overigens.
http://www.poison-bikes.de/shopart/21054-56-1-605.htm

Groet Peter
De OP had nog wel een goede vraag waar nog geen antwoord op gegeven is: zijn die heel goedkope fietsen met Rohloff naaf niet wat onevenwichtig? Mijn antwoord is dan eigenlijk ja. Het belangrijkste voor het gevoel van een fiets is het frame. Het gaat dan om de pasvorm, maar ook om de kwaliteit en subtiliteit. Ik heb zelf liever een mooi stalen maatframe met racebocht en derailleur dan een lomp Chinees alu frame met Rohloff naaf en bezemsteelstuur.
En mijn antwoord is nee, het levert geen onevenwichtige fiets op, het vinden dat een frame lomp is of vinden dat iets een bezemsteelstuur is zijn puur subjectieve opmerkingen en hebben niets met de kwaliteit van doen. En de kwaliteit wordt beoordeelt door de koper met in achtneming van wat hij er mee wil gaan doen.
Marco,

Kijk eens bij stevens bikes. Daar zal je zeker iets vinden dat zowel aan je behoeften als bij je budget past.
whave schreef:
johntelleman schreef:Kijk eens op: http://www.poison-bikes.de/
Heeft de rode fiets een excentrische trapas? Kan niet echt andere opties om de ketting te spannen ontdekken.
Mijn Poison heeft excenter. Deze zo te zien ook.

John.
m-gineering schreef:
johntelleman schreef:Kijk eens op: http://www.poison-bikes.de/

Afbeelding
Deze kost 1599 en in iedere kleur leverbaar! Ook aan de afmontage kan je veel veranderen
Beter opletten, 'deze' is volgehangen met opties kost ook vrolijk over de €2150
Hoi Marten,

Je hebt gelijk, het plaatje maakt het mooier dan het in werkelijkheid is.
Toch met Tubus cargo, pedalen en spatborden kom ik op 1.723,90 Euro.
Kom daar maar eens in Nederland mee uit.
Je favoriete kleur, je naam er op, alle onderdelen van goede kwaliteit, wat wens je nog meer???

John.
Jullie geven me aardig wat stof tot nadenken, dank voor al jullie reacties en het delen van ervaringen. Er zit bij mij een stevens dealer in de buurt, daar ga ik komend weekend een paar modellen uitproberen;

courier sl met nexus premium a 850
supreme met 2x8 alfine a 1300
sovereign lite met rohloff a 2300

waarbij de laatste boven het budget is maar ik 'm wel direct kan vergelijken met de andere modellen. Ik ben me ervan bewust dat je vele verschillen er niet met een korte proefrit uitkrijgt. Toch lijkt het me goed om te ervaren wat al die specificaties nu in de praktijk doen. 'The proof of the pudding lies in the eating' was het niet? En met de sovereign heb ik dan tenminste een referentie voor de diamant en gudereit met rohloff. Het moet in ieder geval wel een gesloten naafsysteem worden en geen derailleur want ik til toch wel zwaar aan het onderhouds- en dus gebruiksgemak.

De poison series zijn ook mooie fietsen maar alleen via te internet te bestellen, dus dat vind ik meer iets voor als je al exact weet wat je wel en niet wilt. Toch heb ik wel even wat opties uitgeprobeerd, maar je zit met bijv. een son naafdynamo, magura 33 remmen en tubus drager ook wel op 1900 euro. Ik denk ook wel dat daar een beetje de kneep zit met de diamant; als je dan toch een rohloff wilt, dan ga je ook voor bovenstaande opties en passeer je gauw de 2000 euro grens.

Ik weet, vanwege het grote prijsverschil blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken, en vind 2000 euro voor een fiets ook een boel geld, maar als ik daarvoor de auto laat staan is dat snel terugverdiend. Belangrijkste is echter om weer zin te krijgen dagelijks de fiets te pakken, want dat doe ik nu te weinig op m'n stadsfiets. Dus beentjes weer op de grond en na 't weekend weet ik meer. Wordt vervolgd.... 8)
Ik zat net te kijken op de site van thorn, daar kost bv de thorn raven tour 1775 euro. De euro doet het nu goed t.o de pond.

Zij verkopen sinds kort ook een 26 inch fiets die je in 5 min kan ombouwen van trekking fiets naar mtb.

Zat zelf te denken om misschien een snel hybride cross frame te kopen, om mee te toeren en om mee te crossen in het bos. De verkoper vertelde dat ik beter een stalen fiets kan kopen omdat die beter is om mee te touren, wat ik vreemd vind want bijna alle alu toerfietsen zijn gemaakt van 7005 alu.

Heeft iemand misschien ervaring met de snel hybride cross.

mario
Die Thorn Raven is een heel mooie fiets, en zou mijn persoonlijke voorkeur hebben als ik op een beperkt budget een Rohloff vakantiefiets zou moeten uitkiezen. Het stalen frame is echt heel mooi en comfortabel, en torent wat mij betreft huizenhoog boven de goedkope (vaak alu) concurrentie uit, en heeft mooie details. De afmontage is niet luxueus maar wel goed, met prima wielen. Ik heb een Thorn tandem gehad, en was daar heel tevreden over.
Wim
Waarom gehad dan?

mario
Omdat het een tandem was met een volwassen voorkant en een kinder achterkant (een childback Voyager). Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html Het was een fantastische fiets, en werkelijk de ideale oplossing om met kinderen in de leeftijd 5-9 te fietsen (veel beter dan een aanhangfietsje). De laatste keer dat mijn zoontje nog wilde was op onze tocht van Basel naar Como. Daarna vond hij zoiets beneden zijn waardigheid, en nu fietst hij zelf op zijn eigen vakantiefiets. Ik heb die tandem dus verkocht omdat we er geen emplooi meer voor hadden. Er is nu een ander gezin weer heel gelukkig mee, en af en toe kom ik ze ineens nog tegen. Zelf heb ik daarna mijn mooie heel luxe m-gineering laten bouwen. Maar mijn ervaring met Thorn was heel goed. Ze bouwen goede fietsen, en hebben daarin ook een naam hoog te houden. De service was eveneens prima.
Wim
mrco99 schreef:Ik weet, vanwege het grote prijsverschil blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken, en vind 2000 euro voor een fiets ook een boel geld, maar als ik daarvoor de auto laat staan is dat snel terugverdiend. Belangrijkste is echter om weer zin te krijgen dagelijks de fiets te pakken, want dat doe ik nu te weinig op m'n stadsfiets. Dus beentjes weer op de grond en na 't weekend weet ik meer. Wordt vervolgd.... 8)
Als je bereid bent om zoveel geld uit te geven... Binnen dit budget passen ook de op maat gebouwde fietsen. Niets ten nadelen van welk merk dan ook. Maar ik zou me voor dit geld ook op maatfietsen oriënteren. Want als er geen handelsvoorraad is waar men vanaf moet. Dan verschuift het perspectief dramatisch en komt jouw fietswensen centraal te staan. (Uitzonderingen daargelaten :wink: )
mrco99 schreef:De poison series zijn ook mooie fietsen maar alleen via te internet te bestellen, dus dat vind ik meer iets voor als je al exact weet wat je wel en niet wilt.
Poison kan je ook in de fabriek kopen. Helaas of gelukkig staat ie in Mayen, in de Eifel. Ze hebben een showroom met alle modellen, en je kan gerust een rondje om, door het mooie heuvelland.
Voor de niet Duits spreker babbelen ze nog aardig Engels ook.

Als je de onderdelen specs vergelijkt met andere aanbieders kan je van het verschil makkelijk een paar weekends Eifel doen. Eén om uit te zoeken, één om op te halen, en in de schitterende omgeving van Mayen te genieten van je nieuwe aanwinst.

John.