Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vuile vingertjes van MSR whisperlite??? - Forum Wereldfietser

Vuile vingertjes van MSR whisperlite???

Vraagje aan alle benzine-stokertjes.... na jarenlang een Coleman feather als benzinebrander te hebben gehad ben ik overgeschakeld naar MSR. Mijn laatste Coleman brander kreeg namelijk na drie jaar al een lek tankje, waardoor ik bijna een hut de lucht in deed gaan.

Mijn nieuwe MSR whisperlite werkt goed.... alleen.... brander en vingertjes worden telkens pikzwart, omdat de brander bij het voorverwarmen een dikke zwarte walm veroorzaakt als je kookt op pakweg euro loodvrij. Heeft iedereen dit probleempje? Bij de Coleman heb ik dit nooit gehad, die brandde gewoon meteen netjes blauwe vlemmen (voorverwarmen niet nodig).

Ben benieuwd,

Groetjes,


Astrid

Jep, dat klinkt heel erg bekend. Ik heb nog niet andere brandstof geprobeerd, maar wij hebben dat ook. Ik weet het inmiddels en denk 50% van de tijd er ook aan als ik het ding in en uitvouw. Dat is, bij mij althans, het enige moment dat ik de onderkant aanraak.
Idem dito,
Ik heb deze brander al lang en het klopt dat het zakie met autobenzine roet. Met wasbenzine (en coleman fuel) heb je er aanzienlijk minder last van.
Leon

:( Bedoel je dat het dus nog veel erger kan? Da's minder. Ik heb het ding pas een half jaar en er zit tot nu toe enkel van die Coleman brandstof in.

[quote: als ik het ding in en uitvouw. Dat is, bij mij althans, het enige moment dat ik de onderkant aanraak]
Ja, dat vind ik een goede Jarno!!! Tijdens het koken zou dat zoiets al GEEN vingertjes opleveren, want dan staat het zaakje roodgloeiend. Maar dat betekent dus nog steeds twee maal daags zwarte Piet spelen: 's avonds bij het uitpakken, en 's ochtends bij het inpakken. Zodat er op mijn gezellige lichtbeige Jack Wolfskin tentje niet alleen een wolfspoot, maar ook heel wat vettige mensenpootjes staan afgedrukt :twisted: [/quote]

Groetjes,

Astrid

Is je MSR al eens verstopt geweest? Gebeurt ons regelmatig en dan kun je helemaal je lol op; de MSR is heel demontabel, maar je zit hierna echt helemaal onder het roet. Voor deze operaties hebben wij in ieder geval van die doorzichtige verfhandschoentjes mee...
De Coleman is inderdaad heerlijk schoon en nemen wij altijd mee naar landen waar loodvrije benzine goed verkrijgbaar is. Helaas begint het tankje te roesten na 10 jaar.

Jarno schreef::( Bedoel je dat het dus nog veel erger kan?
Yep, kan erger. Ik doe niet voor niets de verschillende delen van de brander altijd in 3 plastic zakjes voordat ze in het foedraaltje gaan. Het went, zullen we maar zeggen?
groetjes, Leon

verrefietsers schreef:Is je MSR al eens verstopt geweest? Gebeurt ons regelmatig en dan kun je helemaal je lol op;
Mijn ervaring is dat er een enorm verschil zit tussen de MSR XGK (die dat helicoptergeluid maakt) en de Whisperlite. Ik had de XGK aangeschaft en was vervolgens om de haverklap bezig dat ding schoon te maken omdat we weer twee avondjes op vuile Malawi of Burkina benzine gekookt hadden.

Mijn vriendin had de Whisperlite aangeschaft en nadat we een paar reizen beide hadden meegenomen, bleek de Whisperlite echt veel beter te presteren dan de XGK. Onze Whisperlite is nog nooit verstopt geweest, zelfs niet met de meest gore Boliviaanse of Mexicaanse benzine. Ook op hoogte met weinig zuurstof in de lucht doet ie het veel beter dan de XGK. Maar vuile vingers krijg je van allebei...

Groeten,
Dennis
Bij mijn Optimus Nova ontstaat het roet door het voorverwarmen. Iemand vertelde dat zij daar branderpasta voor gebruikte, dit roet niet en je hebt ook een wat kleiner kampvuurtje tijdens het voorverwarmen..