Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sh. Altus voortandwielen: niet los te vervangen?! [OPGELOST] - Forum Wereldfietser

Sh. Altus voortandwielen: niet los te vervangen?! [OPGELOST]

Mede-fietsers! :D

Een vraagje voor m'n woon-werkfiets.

Ik ben deze oud-mountainbike aan het verwennen met een verjongingskuur. Nu kom ik bij de kettingwielen van de voorderailleur. Tot mijn grote schrik kan ik deze niet losschroeven :shock:: heb ik nu helemaal voor niets nieuwe kettingwielen aangeschaft ? Moet ik een geheel nieuw crankstel aanschaffen? :?
Het betreft een Shimano Altus-voorderailleur (en crankstel?) van ca. 2000/2001.

Alvast bedankt voor de info!

Robertjan
Dat zou me niets verbazen. Zelf heb ik een tijdje terug ook iets uit die Shimano klasse op dezelfde manier moeten weggooien. Leve de wegwerpmaatschappij. Het is het soort spul dat op veel Nederlandse hybrides van de grote merken zit, en als je er dan mee bij de fietsenmaker komt begint die over een nieuwe fiets.....
Wim
Robertjan schreef:Mede-fietsers! :D

Een vraagje voor m'n woon-werkfiets.

Ik ben deze oud-mountainbike aan het verwennen met een verjongingskuur. Nu kom ik bij de kettingwielen van de voorderailleur. Tot mijn grote schrik kan ik deze niet losschroeven :shock:: heb ik nu helemaal voor niets nieuwe kettingwielen aangeschaft ? Moet ik een geheel nieuw crankstel aanschaffen? :?
Het betreft een Shimano Altus-voorderailleur (en crankstel?) van ca. 2000/2001.

Alvast bedankt voor de info!

Robertjan
Shimano heeft stapels crankstellen in het onderste segment waarbij de bladen aan de cranks geklonken zijn of waarbij de bladen met z'n drieen aan elkaar zitten. Zo'n samenstelling is meestal niet (meer) leverbaar of duurder als een nieuw crankstel.

Bij een nieuw crankstel hoort vaak ook een andere as, omdat de aansluiting of de lengte niet meer klopt

Voor je tandwielen voor een crankstel koopt moet je je ervan vergewissen welke bladen er op passen. Er zijn heel veel steekcirkels, en als je naief wat aanschaft gaat het meestal mis :D
Nou, gelukkig passen die bladen nog op de reistractor met XT :D . Het nieuwe Sugino-crankstel van € 37,50 zit op de oud-mountainbike, dus we kunnen weer even vooruit :D!

Zet me wel weer serieus aan het denken aan (/sparen voor) een stalen audax-achtig racertje... :roll: :D
Een vervangend crankstel kwam ik nog niet zo lang geleden bij de halfords tegen voor, als ik mijn goed herinner, pakweg 25 Euro. Maar persoonlijk zou ik dan toch meteen voor een setje FC-M410 gaan, bij bike2build zijn ze pakweg 39Euro, iets duurder, maar dan kun je iig je tandwielen vervangen.