Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in vliegtuig. - Forum Wereldfietser

Fiets mee in vliegtuig.

Onderhand heb ik al heel vaan de vraag gehad, hoe pak jij je fiets in????
In dit filmpje zie je hoe ik de fiets uitpak. http://vimeo.com/2943790
Hopelijk geeft het een idee hoe je een fiets kan inpakken.

Dat deze manier de beste is kan ik niet garanderen.

Groeten,

John.
johntelleman schreef:Onderhand heb ik al heel vaan de vraag gehad, hoe pak jij je fiets in????
In dit filmpje zie je hoe ik de fiets uitpak. http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/2943790
Hopelijk geeft het een idee hoe je een fiets kan inpakken.

Dat deze manier de beste is kan ik niet garanderen.

Groeten,

John.
Mooi gedaan en erg duidelijk!
Harm Reijntjes geeft op de Fiets en Wandelbeurs, 28 februari en 1 maart in de Amsterdam-RAI, doorlopend demonstraties hoe hij zijn fiets inpakt voor luchttransport. De demonstraties van Harm vinden plaats op het outdoor-practicum in de Forum Lounge.
Kijk....zo hoort het.....ziet er prima uit John. Hier zie je iemand bezig met gevoel voor techniek!
Leuk filmpje. En erg informatief voor iemand (lees: ikzelf) nog nooit een fiets meegenomen heeft met een vliegtuig en er ook erg tegenop ziet.

Wat me met name opviel was dat jij de tie-wraps niet losknipt, maar losmaakt zodat ze hergebruikt kunnen worden.

Bedankt voor het delen.
Het filmpje heb ik bekeken. Zo te zien bij de fietser thuis. Nogal tijdrovend en hoe kom ik dan niet fietsend op een vliegveld aan, laat stáán bij aankomst op een buitenlands vliegveld voor terugreis? Op Schiphol haal ik m'n bagage eraf en fiets in ruim tien minuten in de doos gedaan. Incl. banden leeglopen, trappers eraf en aan de andere kant van de cranks weer geschroefd, stuur ¼ gedraaid, klaar.
Martin E. van Doornik schreef:Het filmpje heb ik bekeken. Zo te zien bij de fietser thuis. Nogal tijdrovend en hoe kom ik dan niet fietsend op een vliegveld aan, laat stáán bij aankomst op een buitenlands vliegveld voor terugreis? ¼ gedraaid, klaar.
Ook dat wordt behandeld in het filmpje Martin E. van Doornik.
Bovendien zijn dezelfde handelingen natuurlijk ook heel goed te doen op het vliegveld. Het filmpje van John is een suggestie over hoe het kan, het is vrij aan jou om het dus niet zo te doen als je het niets vind. Bedankt John voor je bijdrage! :wink:


Laatste reis zijn wij op de heenreis met ingepakte fiets naar het vliegveld gereisd en bij de terugreis hebben we de fiets ingepakt op het vliegveld zelf. Overigens pakken wij de fiets ietsjes minder in met bescherm materiaal en dat kostte ons niet meer dan een half uur voor twee fietsen. Na talrijke methodes te hebben geprobeerd is deze de beste wat ons betreft.
@ John: bedankt voor het filmpje, daar heb ik wat aan. Alle tips zijn mooi meegenomen.

@ Bert: Bedankt voor de tip.

Groet, Bob
Martin E. van Doornik schreef:Het filmpje heb ik bekeken. Zo te zien bij de fietser thuis. Nogal tijdrovend en hoe kom ik dan niet fietsend op een vliegveld aan, laat stáán bij aankomst op een buitenlands vliegveld voor terugreis? Op Schiphol haal ik m'n bagage eraf en fiets in ruim tien minuten in de doos gedaan. Incl. banden leeglopen, trappers eraf en aan de andere kant van de cranks weer geschroefd, stuur ¼ gedraaid, klaar.
Het isolatie schuim dient om harde schokken op te vangen.
Dat laat ik niet graag aan karton over.
Aanbrengen kost niet al te veel tijd.
De keuze voor een kleine doos is dat ie door de X-ray machine past.
Zo heb ik geen gezeur van de beamten en dat scheelt weer vier Big Apples op pompen.
In pakken kost me ongeveer twee uur per fiets.
Vervoer van en naar luchthaven doe ik met mijn eigen auto en taxi.
De kleine doos past in de meeste auto's als de achterbank plat ligt.

Deze methode is niet niet zaligmakend. Iedereen moet voor zich zelf uitmaken hoe hij / zij dat doet.
Met dit filmpje probeer ik inzicht te geven hoe ik het doe.

Groeten,

John.
Grappig...Al 10-tallen keren op Schiphol geweest, brengen, halen, gebracht worden, gehaald worden ( woon er 20 autominuten vanaf ). Maar hoe kom ik bij de aankomst terminal op Schiphol op het fietsie? Is er een fietsroute van, pak 'm beet, Amstelveen, Hoofddorp, naar Schiphol? Kun je dus al fietsend naar de aankomst terminal? We zitten te dubben om een trip in Marokko te maken en willen dit eigenlijk vanaf huis plannen en nooit over nagedacht hoe we naar Schiphol moeten. :oops:
50er schreef: Maar hoe kom ik bij de aankomst terminal op Schiphol op het fietsie? Is er een fietsroute van, pak 'm beet, Amstelveen, Hoofddorp, naar Schiphol? Kun je dus al fietsend naar de aankomst terminal? :oops:
Dit zijn de routes in- en om de terminal staan onder het kopje english van de WF http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=54.
De route naar Schiphol moet te plannen zijn met een kaart of op het internet.
Veel plezier in Marokko.
50er schreef:Is er een fietsroute van, pak 'm beet, Amstelveen, Hoofddorp, naar Schiphol? Kun je dus al fietsend naar de aankomst terminal? We zitten te dubben om een trip in Marokko te maken en willen dit eigenlijk vanaf huis plannen en nooit over nagedacht hoe we naar Schiphol moeten. :oops:
Ja, er loopt een knooppuntroute langs Schiphol en Schiphol is goed aangegeven met de wit-rode fietsborden in Amstelveen. Bijv. van mijn huis in Amstelveen-noord en door het Amsterdamse Bos, knooppunten 84-83-85-97-82-65. Schiphol ligt ong. halverwege het stuk 82-65. Dat laatste stuk vind ik niet prettig fietsen, het gaat langs de snelweg. Het totale stuk is ongeveer 13 km. Vanuit Hoofddorp knooppunten 58-63-64-65-82, ong. 9 km.

Groetjes,
Frank
De kaart van Openstreetmap laat ook de knooppuntroutes en fietspaden rond Schiphol zien:
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.30 ... rs=00B0FTF
Hey John,

Ja ik was 1 van die mensen die jou om advies had gevraagd in december. En dit is dan mijn eigen uitvoering geworden.

Afbeelding

Mijn doos was 140 x 80 x 20 cm van Cube, lekker klein maar voor een derailleur naar mijn mening net iets te smal. Ik heb dat geprobeerd op te lossen door mijn band aan de zelfde kant te zetten. En een flinke reep schuim in de doos te stoppen. En dat is goed gegaan, maat als iemand een merk weet met een doos van 150 x 85 x 25/30 hoor ik dat graag !!

Slepen met bagage een fietsdoos zal nooit mijn hobby worden, maar is wel te doen. Mooier zou zijn als je een paar kleine wieltjes onder de doos kon plaatsen. Inpakken thuis een uur, op Marrakesch had ik hem in een half uur in de doos.

:!: Let op losse onderdelen zoals de ring waarmee je het zadel vast zet. Zet die na het verwijderen van het zadel ook weer vast .... of neem deze los mee.

Het foam dat wordt gebruikt is bij elke bouwmarkt te koop in verschillende diameters en wordt normaal gebruikt als isolatiebuis voor CV installaties.

Tot slot plak ik zelf een klein stanley mesje in mijn doos om ty-wraps los te krijgen na aankomst. Dit om het kip-ei probleem te voorkomen dat je gereedschap in je bagage zit die je met ty-wraps dicht hebt zitten.

@ John: Waar heb jij die mooie doppen vandaan voor op de naaf van jouw voorwiel ? Bedankt voor de instructie video, daar worden we allemaal wijzer van.

Wouter Hagedoorn
Pathfinder_II schreef:Hey John,
Mijn doos was 140 x 80 x 20 cm van Cube, lekker klein maar voor een derailleur naar mijn mening net iets te smal. Ik heb dat geprobeerd op te lossen door mijn band aan de zelfde kant te zetten. En een flinke reep schuim in de doos te stoppen. En dat is goed gegaan, maat als iemand een merk weet met een doos van 150 x 85 x 25/30 hoor ik dat graag !!
Nou dat weet ik! Das de doos van Canondale (ik geloof zo'n 155 x 90 x 25).
Bovendien heb je die toch al gezien...zaten wij niet toevallig in hetzelfde vliegtuig? :lol:

Blanche
Derailleurprobleem kan je ook oplossen door hem los te schroeven en verpakt in plastic langs je achtervork te plakken/tiewrappen oid. Is ie gelijk een stuk minder kwetsbaar!
Pathfinder_II schreef:
Afbeelding
Ik zou een volgende keer het wiel zo naast het frame zetten dat de as/tandwielen niet tegen een framebuis kunnen komen, schuim of geen schuim. DAt voorkomt een hele populaire beschadiging!
Hoi Marten,

Als ik het goed begrijp zou ik door het iets beter plaatsen van mijn voorwiel kunnen voorkomen dat bij een klap deze vooras een deuk/knik in mijn onderbuis kan veroorzaken. Dat is zeker iets om de volgende keer rekening mee te houden .... bedankt!

Ook het beschermen van de hydraulische leidingen is niet onbelangrijk. Deze handvatten waren vorig jaar iets te verleidelijk voor de vrachtjongens in Marrakesch .... met als gevolg ... en plas olie en een uur prutsen. Daarom deze keer voor een doos gekozen.

@Blanche: Waren jullie dozen maar zo'n klein stukje groter :shock: ze leken mij wel meteen een stukje minder handelbaar. Nou, misschien moet ik de puzzel verder optimaliseren ipv de doos vergroten :D

Ten opzichte van de eerste vliegreis was dit al weer een verbetering .... en zo wordt je elke reis wijzer :D

Wouter (blijft geen fan van fiets in een vliegtuig: en haat kleine lettertjes)