Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaring mutltibrander Optimus Nova + pannen? - Forum Wereldfietser

ervaring mutltibrander Optimus Nova + pannen?

Ik overweeg om een multifuel brander aan te schaffen. De Optimus nova +.*

- Wat is prima, wat is minder en wat kan echt niet?
- Hoe staat het met het lawaai t.o.v. andere multi-branders?
- Hoe is de combinatie met deze pannenset?
- Suggesties voor een andere lichtere pannenset welkom (eisen pan ongeveer 1,4 liter en deksel=bakpan van geanodiseerd aluminium)
- enne o ja...als een fabrikant aangeeft dat een pannetje bijvoorbeeld 0,95 liter inhoud heeft. Is dit dan tot aan het randje? Ons huidige pannetje dient namelijk als referentie voor de grootte voor 2 personen. Daar gaat tot aan het randje 1,6 liter in.

*(Deze komt kort ter sprake in een ander recent geopend draadje maar omdat het me exact om deze brander gaat open ik een nieuw draadje.)

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Hallo Blanche,

hier is een discussie over die brander http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 78&start=0

ps. het linkje werkt nu. :wink:

Groetjes,
Frank
o niet gevonden :oops: ...thanks!
Blijven overeind mijn vragen over de pannen :wink:
Ik heb de gewone Optimus Nova in een Trangia 25 set. In het begin had ik wel wat probleempjes met de brander, maar nu ik de gebruiksaanwijzing beter gelezen heb is het meeste daarvan wel over. Wel blijf ik deze brander wat gevoeliger vinden dan mijn oude drie keer zo zware Optimus van dertig jaar oud. Naar ik begrijp geldt dat echter voor alle moderne multifuel branders.

De combinatie met de Trangia vind ik zelf ideaal. Je hebt het beste windscherm dat er is, doordat alles helemaal omsloten is kookt het nog weer iets sneller, en is het brandstof verbruik ook lager. Bij de Trangia 25 zit een grote 22 cm koekenpan/deksel, en een kookpan van 1,5 liter en een van 1,75 liter (gemeten tot aan de rand, zoals steeds).

Wij hebben de Ultralight Aluminium versie gekocht, hard geanodiseerd. De koekenpan wel met zware anti aanbaklaag, de rest niet. Het geheel weegt ongeveer 1100 gram. Voor twee personen die echt willen eten vind ik dit alleszins acceptabel, voor solo gebruik is het natuurlijk veel te zwaar.

De drie pannen van de Trangia wegen samen met de pangreep 450 gram, en dat is in deze maat helemaal niet gek. De koekenpan is wel relatief zwaar, maar dat komt door de combinatie van de vrij grote maat en de anti-aanbak laag. Maar dan kun je ook een visje bakken.

De beide delen van het windscherm wegen samen 325 gram, en dat is natuurlijk niet niks. Je bespaart ongeveer 100 gram omdat je de gewone voet van de brander niet nodig hebt. Per saldo heb je dus een windscherm van 225 gram in plaats van een gewoon windscherm van in deze maat misschien 100 gram. Mij is het dat waard, vanwege de geweldige prestaties. Tot slot: het geheel past allemaal heel mooi compact in elkaar, met de brander zelf binnenin, en een keurig nylon riempje om het geheel.

Ik heb niet de speciale Trangia Nova brander gekocht, maar de gewone Optimus Nova waarvan ik de voet gedemonteerd heb, en waarop ik de speciale Trangia montagebeugel gezet heb. Het resultaat is hetzelfde, maar als ik de brander zonder de Trangia wil gebruiken heb ik de onderdelen daarvoor.

Wim
Op de hiking site is er ook veel over geschreven

http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... &mode=full