Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen: links of rechts monteren? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Remmen: links of rechts monteren?

whave schreef: Giant voorrem links
Raleigh voorrem rechts
Batavus voorrem rechts
Gazelle voorrem rechts
Behalve Giant, is goed. De rest is FOUT! :shock: Ik heb zelf een Batavus Cayuca met voorrem links, zó gekocht.

Afbeelding Mijn donkerrode Raleigh bij Hahnenklee (Harz) in april 1973. Duidelijk zichtbaar is de voorrem links. Helemaal zónder versnellingen over de Harz gefietst!

Afbeelding De gloednieuwe blauwe Gazelle Orange van mijn vrouw, ook (trommel)voorrem links. Foto 30 augustus 2008.

Afbeelding
Mijn eerste vakantiefiets was een donkergroene Locomotief uit 1966, hier op het station van 's-Hertogenbosch in juli 1970 gefotografeerd. Eveneens voorrem links.
Cool, die oude foto's...
Bij al mijn Belgische fietsen, voorrem links. Maar ik heb al 3 Nederlandse fietsen gekocht (Koga's, niet allemaal voor mezelf), en daar staat de voorrem standaard rechts! Dat pas ik dus aan, want het is te verwarrend...
bij mn engelse vrienden altijd rechts geweest;

ik heb zelf gehad:

giant; links
batavus links
vittorio zelfbouw links :p

ik ben het zo gewend en houd het zo.
moest ik in engeland komen kunnen ze hun wet in hun **** steken, en hang ik voor toch lekker links.
ThomasR schreef: moest ik in engeland komen kunnen ze hun wet in hun **** steken, en hang ik voor toch lekker links.
Is alleen een voorschrift (trading standards bla bla) voor de verkoop. Zolang je maar 'two independent brakes' houdt mag je vervolgens alles -laten- veranderen
Hoezo laten :P

ik laat al ongeveer 5 jaar niks meer aan mn fiets doen, ik doe alles zelf; gewoon, omdat ik mezelf beter vertrouw dan het 13 jarige hulpje bij de fietsenmaker.

moet dit dan in de UK?
Dit nu is een wat ongenuanceerde opmerking, beste Thomas. Ik laat vaak genoeg wat aan een van onze fietsen doen, en eerlijk gezegd ben ik meestal helemaal niet ontevreden over het resultaat. Je moet natuurlijk wel een geschikte fietsenmaker uitzoeken. Zo laat ik het meeste onderhoud aan de stadsfietsen van het gezin gewoon bij de buurtfietsenmaker doen, en dat gaat prima, en spaart mij veel tijd. Die Nederlandse stadsfietsen hebben niet veel onderhoud nodig, maar als het nodig is kun je er vaak niet makkelijk bij. Dat besteed ik dus lekker uit. Hetzelfde doe ik met de Brompton, vanwege alle aparte onderdelen. Die gaat naar de gespecialiseerde dealer. Met de vakantiefietsen is het een wat ander verhaal. Dat is toch vooral preventief onderhoud dat je kunt doen als je er ook tijd voor hebt, en met een beetje geluk lekker met een zonnetje in de tuin. En bij zulke fietsen kun je er lekker bij. Toch laat ik ook hier soms grotere projecten door de fietsenmaker doen, maar dan niet de buurtfietsenmaker. Er zijn nu eenmaal soms ook andere prioriteiten. Ook hier heb ik eigenlijk geen klagen over de kwaliteit van het werk.
Wim
ThomasR schreef:Hoezo laten :P


moet dit dan in de UK?
Niet zo paranoide, uiteraard mag je het zelf doen. Die twee - - staan er niet voor de show. Het leuke is alleen dat de fietsenmaker het ook mag doen, als hij de fiets eenmaal rechts verkeerd heeft afgeleverd
Toch fijn dat je de mijne ook rechts verkeerd hebt willen afleveren.... daar ben ik nog steeds blij mee.
Wim
m-gineering schreef:
ThomasR schreef: moest ik in engeland komen kunnen ze hun wet in hun **** steken, en hang ik voor toch lekker links.
Is alleen een voorschrift (trading standards bla bla) voor de verkoop. Zolang je maar 'two independent brakes' houdt mag je vervolgens alles -laten- veranderen
De ketting van een fixie telt trouwens als een rem in de UK.
Zou rechts = achter ook te maken kunnen hebben met het feit dat de schakelgreep voor achter ook rechts zit? Tenminste, op mijn fiets is dat zo. En wat is trouwens het verschil met een shifter; is dat hetzelfde als een schakelgreep of is een shifter zo'n draaiding?
Vincent Schol schreef:Zou rechts = achter ook te maken kunnen hebben met het feit dat de schakelgreep voor achter ook rechts zit? Tenminste, op mijn fiets is dat zo. En wat is trouwens het verschil met een shifter; is dat hetzelfde als een schakelgreep of is een shifter zo'n draaiding?
Schakelgreep = Nederlands
Shifter = Engels
Als je met google plaatjes zoekt op shifter zie je vanzelf wat er in de Engelstalige wereld zo ongeveer onder verstaan wordt. Verrassing: het is niet exclusief voor fietsen. Meestal is het het fallussymbool tussen de voorstoelen van een auto :wink:
Groetjes,
Leon
Testje gedaan onder ons kluppie mountainbikers, tijdens een bakkie aan het eind van de rit. "Aan welke kant zit je voorrem?...links of rechts?"

Zo plotseling gevraagd, moest van de 7 man er 4 heftig nadenken!!
Lekker is dat!! Van het voorjaar willen die gasten naar de Ardennen. Zal extra pleisters mee nemen :wink:
Kon de slaap niet vatten vandaar dat ik maar weer eens op het forum ben gaan kijken. Dus over links rechts remmen. Blijkt dat er zowel links als rechts wordt geremd door ons . Wat ik in de hele discussie mis is hoe we het beste kunnen remmen, of heb ik dat over het hoofd gezien. Mijn advies. Maak er een gewoonte van om altijd met beide handen tegelijk te remmen. Doen ze bij een auto ook en voor zover ik me herrrinner is mij bij een speciale cursus moterrijden(anwb) ook geadviseerd om gelijk te remmen. Of haal ik nu weer een nieuw hoofdstuk aan? Conclusie: Het maakt niet uit of je links of rechts remt. wel te rusten.
joop blaauw schreef:Wat ik in de hele discussie mis is hoe we het beste kunnen remmen, of heb ik dat over het hoofd gezien. Mijn advies. Maak er een gewoonte van om altijd met beide handen tegelijk te r
Omdat deze discussie daar niet over gaat. Wonder o wonder hield tot nu toe iedereen in dit draadje zich hier aan :D
Leon
Leon schreef:
joop blaauw schreef:Wat ik in de hele discussie mis is hoe we het beste kunnen remmen, of heb ik dat over het hoofd gezien. Mijn advies. Maak er een gewoonte van om altijd met beide handen tegelijk te r
Omdat deze discussie daar niet over gaat. Wonder o wonder hield tot nu toe iedereen in dit draadje zich hier aan :D
Leon
Jammer. Mijn handen jeuken om er commentaar op te geven.
reichbus schreef:
Leon schreef:
joop blaauw schreef:Wat ik in de hele discussie mis is hoe we het beste kunnen remmen, of heb ik dat over het hoofd gezien. Mijn advies. Maak er een gewoonte van om altijd met beide handen tegelijk te r
Omdat deze discussie daar niet over gaat. Wonder o wonder hield tot nu toe iedereen in dit draadje zich hier aan :D
Leon
Jammer. Mijn handen jeuken om er commentaar op te geven.
Haha, wat een zelfbeheersing!
Er zijn vast nog wel discussies te vinden op dit forum die daar wel over gaan. Elke paar maanden komt er wel een langs :D
Leon
reichbus schreef: Jammer. Mijn handen jeuken om er commentaar op te geven.
Welke hand jeukt het hardst? Links of rechts? :wink:
Leon schreef:
reichbus schreef:
Leon schreef:Omdat deze discussie daar niet over gaat. Wonder o wonder hield tot nu toe iedereen in dit draadje zich hier aan :D
Leon
Jammer. Mijn handen jeuken om er commentaar op te geven.
Haha, wat een zelfbeheersing!
Er zijn vast nog wel discussies te vinden op dit forum die daar wel over gaan. Elke paar maanden komt er wel een langs :D
Leon
Haha, ja dat weet ik. Het komt omdat ik daar zelf een keer proefondervindelijk ervaring mee op heb gedaan:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 997#p70997
Dus mijn voorstel is om over remtechniek bijvoorbeeld daar verder te discussiëren :D. Dus Eric: mijn beide handen jeuken :wink:.

Oh ja: als je die discussie verder leest kun je ook meteen zien waarom mijn handen jeuken.
om even terug te komen op dat laten doen;

het is meer een zaak van, "ok dan moet ik werkuren betalen" dan niet vertrouwen.
Het probleem is dat ze wel vaak voor de "budget" onderdelen gaan, terwijl ze de goede wel liggen hebben.

Ik neem aan dat dat allemaal uit goede wil is hoor, maar ik vind 't ook gewoon leuk :D