Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersdrukte in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Verkeersdrukte in Noorwegen

Hallo iedereen,

momenteel reis ik door Noorwegen. Ik ben in Emmen (NL) begonnen en via Duitsland en Denemarken naar Noorwegen gegaan. (boot Hirsthals - Larvik)

Zuid Noorwegen was indrukwekkend kwa natuur, maar omdat ik waarschijnlijk op flink touristische routes zat ook erg druk kwa verkeer.

Iedereen vertelt mij dat deze verkeersdrukte in het noorden (boven Trondheim) steeds verder zal afnemen. Ik heb nogal een hekel aan gemotoriseerd verkeer, vooral als het erg veel is. Nu ben ik vanaf Tondheim via Malm naar weg 17 gefietst. (vlak boven Steinkjer)

Het stukje Steinkjer - Namsos over weg 17 wat enorm druk, vooral kwa vrachtverkeer. Ik heb 54 vrachtwagens geteld en ik voelde mij behoorlijk gestressed toen ik Namsos eindelijk binnenreed. Achteraf vind ik de hoogste bergpas van Noorwegen beklimmen (tussen Luster en Lom) veel ontspannender en fijner, dan dat stukje relatief vlakke weg 17 fietsen tussen Steinkjer en Namsos. Vanaf hier neem ik weg 769 naar Lund, om zo de drukkere weg 17 wat te vermijden

Ik ben benieuwd wat andere mensen die dit stukje hebben gefietst hiervan vinden? Ben ik zelf nu erg kritisch of overgevoelig voor (vracht)verkeer? Hoe ervaren de andere fietsers dit traject?

Ik heb geen ervaring met het stuk weg wat je noemt, maar gedurende de 3 weken dat ik Zuid-Noorwegen was, vond ik de drukte wel meevallen.

Natuurlijk, er is meer verkeer in het zuiden dan het noorden.

Wel heb ik een aantal keer een stuk van de E134 moeten fietsen (Bergen-Oslo). Ach, ik ken prettiger wegen, zeker als het regent.
Maar wat me vooral opviel was het inhaalgedrag van vrachtauto's. Veel ervan gingen naar de andere weghelft als het kon. En sommigen bleven zelfs achter me rijden tot ze konden inhalen.

Veel erger zijn de Nederlanders met hun sleurhut. Met de auto krap inhalen en vergeten dat er een veel breder gevaarte achter hangt.

Gewoon rustig doorfietsen, genieten, en zeker geen vrachtwagens tellen.

Peter
Jeroenp schreef: Ik ben benieuwd wat andere mensen die dit stukje hebben gefietst hiervan vinden? Ben ik zelf nu erg kritisch of overgevoelig voor (vracht)verkeer? Hoe ervaren de andere fietsers dit traject?
Ik vond alleen het stuk rond Trondheim vervelend druk, maar dat was in 2001, misschien dat het nu anders is. Voorbij Namsos zal de weg wel minder druk zijn. Toen ik daar reed waren ze bezig met wegwerkzaamheden en moest ik een heel stuk lopen door het mulle gravel.

Ik heb de verkeersdruk in Noorwegen zelden als erg vervelend ervaren. Maar inderdaad is het ook al weer enkele jaren geleden dat ik er gefietst heb.

Het verkeer verplaatst zich voornamelijk via de dalen, dus als daar maar één weg is zal daar al het verkeer langs moeten. Noorwegen is echter rijk geworden, en heeft enorm geïnvesteerd is z'n wegennet. Dat betekend ook dat er veel nieuwe wegen zijn aangelegd en er oude zijn blijven liggen. Vaak kan je in de drukkere dalen dus ook via de oude, stille weg fietsen, terwijl het drukke vrachtverkeer de nieuwe drukke weg neemt. Mijdt dus vooral de hoofdwegen, er is vaak een stille kant van het dal.

Ik kan me verder ook voorstellen dat het met verwachtingen heeft te maken. In Noorwegen verwacht je stilte, en dan vallen de minder rustige wegen tegen. Eénzelfde weg zou in b.v. Spanje wellicht helemaal niet opvallen...
Hallo Jeroen,

Voor het derde jaar ben ik met de caravan naar Zweden geweest (nu moet je het even niet erg vinden dat ik niet met de fiets ben geweest). Aangezien ik ook eens Noorwegen met de fjorden wilde zien, ben ik ook een week naar Noorwegen gegaan.
Ook de weg Luster-Lom heb ik gereden. Ook hier veel toeristenverkeer.
De wegen zijn smaller en door het ruige gebergte zijn het volgens mij echte verkeersaders. Ook deze weg is een ader met zware trucks. Ik had een een leuke en gezellige camping in Laerdal: de hele nacht hoor je de Scania's V8 bulderen (ook een hoofdroute). Voor twee nachten niet erg, maar ik hou van verlaten en mooie gebieden.
Ook in de fjorden overal veel huizen.
Kom je op de Trollstigvejen: souvenir winkels als in Volendam.
Hou je van rust en pure natuur, ga dan naar Zweden (Midden-Noord).
De souvenir winkel die ik tegen kwam in Zweden was een winkel met Lapse artikelen van de Samen (natuurlijk verkocht door de Samen) : pure kwaliteit. Een eland kom je natuurlijk ook eerder in Zweden tegen...
Al met al heb ik de conclusie getrokken dat Zweden (niet het Zuiden) meer mijn land is.
Als je dan toch van ruigheid houdt gecombineerd met een originele bevolking, zou je naar Schotland moeten gaan.

Sorry, maar ik vind dit een nogal snelle en eenzijdige conclusie. Ik ben nu 14 keer in Noorwegen geweest en zo'n 6 keer in zweden, en mijn beeld komt echt niet overeen met Highlands' beeld.
In Noorwegen zijn niet zoveel wegen, dus inderdaad kan het op de doorgaande wegen wat drukker zijn, net zoals bij de overbekende trekpleisters. Maar om nu heel Noorwegen als een toeristenkermis af te doen, dan heb je er gewoon nog niet genoeg van gezien.
Daar heb je gelijk in: ik vind het een prachtig land en er zal veel te ontdekken zijn voor me. De afstanden om ergens te komen zijn heel erg groot (geldt ook in Zweden). Ook is het landschap van Noorwegen is veel spectaculairder dan in Zweden. Een nadeel van de fjorden is het minder stabiele weer: zeeklimaat. In midden Zweden heb je meer een landklimaat. Uiteraard lijkt het Oosten van Noorwegen meer op Zweden. Ik ben het met je eens dat mijn conclusie een beetje kort door de bocht is, ik redenaar vanuit mijn laatste vakantie. Ik (en meerderen met mij) heb er een hekel aan dat je als je in Noorwegen wat wil zien, je soms 200-300 km per dag moet rijden Ook zag ik al die honderden campers in Noorwegen en toen dacht ik die lui zijn de hele vakantie aan het sturen).
Groeten,
Bert

Maar wat is er, buiten wat staafkerkjes, nog anders te zien dan prachtig landschap? :D En dàt is daar gelukkig overal om je heen! Want we zitten hier op een fietsforum, hè? :wink:

Ik ben in 2004 met de fiets naar Oslo geweest. De weg van Moss naar Oslo is erg gevaarlijk. Aan de ene kant de Oslofjord met fraaie vergezichten, aan de andere kant rotswanden waartegen ook nog huizen zijn aangeplakt.... Aan wegverbreding valt dus niet te denken. Dan maar over het trottoir doorgefietst. In de stad Oslo normaal geen probleem als er nou net niet een gay-parade met optochten plaatsvond, waardoor ik flink om moest fietsen! Blijft als herinnering over een geschilderd Noors vlaggetje op mijn fietsframe, zie foto: www.mijnalbum.nl/Album=FWKA73AX

Martin,
Ik zag op je fiets ook de Zweedse vlag: Hoe vond je Zweden om te fietsen in vergelijking met Noorwegen?
Groeten,
Bert
Highlands schreef:Ik (en meerderen met mij) heb er een hekel aan dat je als je in Noorwegen wat wil zien, je soms 200-300 km per dag moet rijden Ook zag ik al die honderden campers in Noorwegen en toen dacht ik die lui zijn de hele vakantie aan het sturen).
Groeten,
Bert
Mooi zo, blijven jullie dan maar lekker in Zweden met de camper/sleurhut, dan is er meer ruimte voor fietsers :lol:

Bedankt voor de tip en de vriendelijke ondertoon.

Highlands schreef:Martin,
Ik zag op je fiets ook de Zweedse vlag: Hoe vond je Zweden om te fietsen in vergelijking met Noorwegen?
Groeten,
Bert
Ik heb in 1975 wel lang door Zuid-Noorwegen gefietst, in 2004 maar een korte afstand: Oslo en omgeving. Dit is een drukke omgeving. Ik heb in Värmland een 2e huis staan. Daar is het veel rustiger. Värmland is ongeveer zo groot als half Nederland waar er maar 277.000 mensen wonen, nog geen helft daarvan in de hoofdstad Karlstad. Heerlijk....

bedankt voor al jullie reacties! Na Namsos werd het kwa verkeer gelukkig een stuk beter, weinig vrachtverkeer en af en toe een auto. Nu zit ik zo'n 400 km onder de Lofoten en weg 17 is al een stuk rustiger geworden, in ieder geval acceptabel.

En Highlands, ik heb dezelfde ervaring met Zweden: het komt veel rustiger kwa verkeersdrukte over. Wat ik fijn vond van Zweden, was dat je relatief veel alternatieve, kleine weggetjes hebt waar je erg weinig auto's tegenkomt. In Noorwegen blijf ik het, ondanks dat ik nu wat noordelijker zit, toch nog redelijk druk vinden.

Verder heb ik slechts 3 regendagen gehad in de bijna 5 weken dat ik onderweg ben, dus het weer is wel erg goed. Als ik thuis ben, zal ik wat foto's online zetten.

Ik heb enkele jaren geleden ook weg nr 17 gevolgd, vond het verkeer wel meevallen als ik verder van Trondheim weg fietste. Er zijn heel wat bootverbindingen die je moet nemen als je weg nr 17 volgt, gewoon wachten tot de boot helemaal leeg is om je weg verder te zetten.
In noord Noorwegen heb ik wel enkele vervelende wegen gehad, gelukkig niet allemaal!
Zowieso die langere tunnels op drukkere wegen vind ik een ramp, of ik moet daaraan nog wennen!
Ik kwam in het noorden regelmatig in aanraking met de E6 en dat zag er vanaf een brug niet prettig uit.
Ter hoogte van Gratangen (ietsje verder rijden nog) en Narvik reed ik daadwerkelijk over de E6 en vond dat echt niet zo leuk! :x Heel veel vrachtverkeer rakelings naast je heen scheuren, bussen, caravans, ook als je een wat lastigere klim hebt. Vaak fiets je tussen het verkeer en de vangrail in. In de buurt van Narik had ik een tunnel waar ik blij was dat ik er weer uit was.
Ik weet niet of ik noorwegen wel zo leuk vind om te fietsen (in het noorden)....maarja dat is mijn mening.
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo heel leuk is. Ik vond het zelf ook drukker dan ik van te voren gedacht had. Maar in Nederland rij je bijna altijd op een fietspad dus zijn de auto's sowieso een paar meter van je af als ze langsrijden.

Als het even kan moet je de E6 vermijden. Nu weet ik niet of het stuk bij Narvik wel of niet de moeite waard is qua landschap, maar als je die kant opgaat ben zit je inderdaad af en toe vast aan de E6. Je kunt denk ik veel beter via de Lofoten, Andøya en Senja naar Tromsø (af en toe een stukje met de pont/Hurtigrute).
Als je dan nog noordelijker wilt, kom je pas een kilometer of 50 en 2 pontjes ten noordoosten van Tromsø op de E6 uit en die is daar veel rustiger.
Florisfietser schreef:Vaak fiets je tussen het verkeer en de vangrail in.
Je moet echt wel je plek op de weg opeisen, als je op het randje rijd dan word je er tussen genepen. Je moet dan eens richting Istanbul rijden, daar rijd men je per opzet van de weg af.