Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de trein naar Turkije? - Forum Wereldfietser

Met de trein naar Turkije?

Onderstaand bericht heb ik verplaatst naar de voorbereidingen-gedeelte.

Hallo allemaal,

In 2010 staat een reis in de planning vanaf turkije richting centraal azië / china / zuid-oost azië

Omdat we liever niet willen vliegen (denk groen! :wink: , en natuurlijk ook een beetje omdat dat ons niet zo'n leuk begin lijkt van zo'n lange reis) willen we op de een of andere manier met de trein richting turkije gaan.
Ik vroeg me af of er een soort van lange doorgaande trein is met minimale overstappen vanaf ergens in europa daarheen. Het hoeft niet vanaf Nederland te zijn, het heeft ook weer z'n charmes om naar het beginpunt te fietsen.

Iemand ervaring hiermee, of weet iemand een andere leuke optie om de reis te beginnen (en nee, we gaan niet vanaf A'dam helemaal daarheen fietsen, we bewaren europa voor a.s. zomer en de jaren na de lange reis richting Azië :-)

Bedankt alvast!
Wat een pracht plan. Ik ben zelf ook dol op lange exotische treinreizen. Ooit ben ik uit Athene naar Nederland gereisd via Italie, toen vliegen nog onbetaalbaar was. Het grootste probleem lijkt me tegenwoordig het diefstalrisico. Je moet soms slapen, en dan kunnen je spullen makkelijk gepikt worden. Door alle oorlogen en maatschappelijke veranderingen is de Balkan wel wat losgeslagen. Ik heb geen recente ervaringen, maar anderen wellicht wel.
Wim
Hoi,
In de doorgaande internationale treinen is het vaak lastig zo niet onmogelijk om een fiets mee te nemen. De meest directe route is van Boedapest via Belgrado en Sofia naar Istanboel. Ik ben in 2005 met de fiets in de trein van Boedapest tot Plovdiv, Bulgarije gekomen maar heb onderweg stukjes gefietst. Het eerste stuk tot Wenen met de trein gedaan. Toen in een kleine week langs de Donau gefietst tot Boedapest.Van Boedapest tot de grens met Servië in een lokale trein, toen per fiets de grens over tot Subotica, waar ik weer een regionale trein naar Belgrado nam. Voordeel van de regionale treinen is dat je bijna niks voor de treinkaartjes betaalt en de fiets mee kan nemen. Na een overnachting in Belgrado de volgende dag tot Nis met de trein (je zou door kunnen reizen tot Sofia) en daar weer een stuk met de fiets tot Bulgarije door een fraai natuurgebied. Vervolgens weer met de trein via Sofia naar Plovdiv (deze trein ging door tot Istanboel). Een andere leuke route is van Boedapest richting Roemenie en bijv in Boekarest de trein richting Istanboel. Zie verder mijn website voor wat impressies.
Wow, dat klinkt zeer leuk! Hoe lang heb je er toen ongeveer over gedaan incl stukjes fietsen?

gr
Ik heb er 10 dagen over gedaan ;-)

Dag
1. trein naar Wenen (35 euro)
2. Wenen-Bratislava
3. Bratislava-Komarno
4. Komarno-Visegrad
5. Visegrad-Boedapest
6. dagje Boedapest
7. trein Boedapest-Belgrado (plm 20 euro)
8. trein Belgrado-Nis (8 euro)
9-10. Nis-Dimitrovgrad-Sofia
10 trein Sofia-Plovdiv
Met een doorgaande (fiets)trein naar Italië, dan met de lokale trein naar een haven.En via Griekenland met een of twee boten naar Turkije moet ook lukken denk ik.
Op mijn site http://www.fietswegen.nl staan links naar de pagina's fiets en trein van de sites van spoorwegen in 15 Europese landen. Zelfs Bulgarije staat erop. Servie is een probleem, maar volg voor dat land het advies van Minco de Tovenaar.
Het kan nu wel aanzienlijk sneller! Neem de nachttrein naar Wenen en stap daar over op een rechtstreekse trein naar Boedapest. De nachttrein vertrekt op vrijdag zaterdag en zondag ´s avonds vanaf Amsterdam Centraal. Op de andere dagen in de week vanaf Duesseldorf Hbf.
Informeer en boek bij de treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Singel 393 in Amsterdam
bert sitters schreef: Servie is een probleem, maar volg voor dat land het advies van Minco de Tovenaar.
Over mijn ervaringen met de Servische spoorwegen zie ook dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =27&t=5325
Tnx, allemaal hele handige informatie.

Ik heb op hispeed.nl ook al een aansluiting gevonden. Maar deze zal natuurlijk een stuk duurder uitvallen dan ter plekke kaartjes halen denk ik...?

Ik ga maar eens informeren hoeveel het kost alles in Nl te kopen.
Vanuit Boedapest ben ik vorig jaar teruggekomen met de trein naar Berlijn (dagtrein). En van Berlijn naar Brussel-Zuid (nachttrein). Slechts één overstap dus. De fiets kon veilig en comfortabel mee, in beide treinen.