Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie helpt mij met een goede keuze te maken? - Forum Wereldfietser

Wie helpt mij met een goede keuze te maken?

Ik ga mijn Koga Roadrunner Lady wegbrengen, ik kan er 150 euro voor krijgen wat het ook nog waard is omdat ik na 2 goede fietszaken bezocht te hebben te horen heb gekregen dat ik 300 euro moet betalen voor reparatie voor een koga die inmiddels 10 jaar oud is....Ik heb gereden op een Batavus Comanche special e uitvoering met brookezadel en leren handvaten, ik kan dan voor 710 euro deze fiets kopen waarvan het model uit 2006 is nieuwprijs was 1200 euro en waarmee 39 km gereden is.

Toch ben ik gaan twijfelen aan deze evt koop omdat ik mij verdiept het in de verschillen in de merken en onderlinge verschillen met name derailleurs en rembraken of v-remmen.
Op mijn Koga staat op de remmen Deore en de Batavus Comache werkt met de c500 groep heb ik ergens gelezen.

Ik heb nog een keuze nl naar een fietsenwinkel waar ze Gazelle Medeo Goldline verkopen een in mijn ogen mooie fiets maar ik weet alleen niet of ik die voor die prijs kan krijgen..

een lang verhaal maar ik wil weten wat ik het beste kan doen / kopen om niet teveel achteruit te gaan op mijn Kogo Roadrunner Lady!

GRAAG SNEL EEN REACTIE OMDAT IK IVM INRUIL NIET TE LANG KAN DOORRIJDEN MET MIJN KOGA
Allereerst welkom in het forum, Sibrina!
Wat een haast voor iemand die net bij de Wereldfietser komt kijken :wink:

Onze allereerste fietsreizen vonden plaats op een gazalle cayo en een gazelle medeo. Beide fietsen zwabberden volledig bepakt. Dus ik zou de gazelle laten afvallen als ik jou was. De afgelopen twee weken zijn er al een aantal items geweest over geschikte fietsen. En in het archief vind je hier natuurlijk nog meer over van de afgelopen jaren. Zelf rijden we nu op een 26 inch Santos Travelmaster alu. Een heel fijne fiets. Als deze op is wil ik er weer een maar dan mét rolofnaaf.

Succes met je koop en verkoop.

Blanche
Sibrena schreef:Ik ga mijn Koga Roadrunner Lady wegbrengen, ik kan er 150 euro voor krijgen wat het ook nog waard is omdat ik na 2 goede fietszaken bezocht te hebben te horen heb gekregen dat ik 300 euro moet betalen voor reparatie voor een koga die inmiddels 10 jaar oud is....Ik heb gereden op een Batavus Comanche special e uitvoering met brookezadel en leren handvaten, ik kan dan voor 710 euro deze fiets kopen waarvan het model uit 2006 is nieuwprijs was 1200 euro en waarmee 39 km gereden is.

Toch ben ik gaan twijfelen aan deze evt koop omdat ik mij verdiept het in de verschillen in de merken en onderlinge verschillen met name derailleurs en rembraken of v-remmen.
Op mijn Koga staat op de remmen Deore en de Batavus Comache werkt met de c500 groep heb ik ergens gelezen.

Ik heb nog een keuze nl naar een fietsenwinkel waar ze Gazelle Medeo Goldline verkopen een in mijn ogen mooie fiets maar ik weet alleen niet of ik die voor die prijs kan krijgen..

een lang verhaal maar ik wil weten wat ik het beste kan doen / kopen om niet teveel achteruit te gaan op mijn Kogo Roadrunner Lady!

GRAAG SNEL EEN REACTIE OMDAT IK IVM INRUIL NIET TE LANG KAN DOORRIJDEN MET MIJN KOGA
Verkopers proberen altijd tijdsdruk op jouw beslissing te zetten, laat je vooral niet gek maken door daar in te trappen. Zolang het geld nog in jouw zak zit kun je altijd praten ;)

Vraag je vooral af waarom je van de Koga afwil en een nieuwe fiets moet hebben. Als je de Koga repareert heb je voor 300€ misschien wel een betere vakantiefiets als met zo' n nieuwe Medeo. Doe je het zelf met een boek op je knieen, een sleutelcursus en wat help uit de omgeving dan geef je vast niet meer uit als de helft en heb je bovendien een educatie (priceless! :D ) . Dat is altijd handig bij pech onderweg!
of lid worden van de wereldfietser en hup naar de les van Martin.....erg leuk in die Boomgaard :wink:
Niet doen, en gewoon repareren. IK heb even op die Batavus Comanche gegoogeld, en die is volledig ongeschikt als vakantiefiets (als ik hetzelfde model gevonden heb). Want:
Heeft vering: dure vering kan je doen als je het echt nodig hebt (zelden), goedkope is een slecht plan
Heeft rollerbrakes: remmen slecht en lopen warm op echte afdalingen
alu frame: ik zou liever jouw vermoedelijk stalen frame hebben.
Raar spaakpatroon: je kunt probleem krijgen als er een spaak breekt.
Als ik even verder kijk vind ik vast meer, maar dit is een fiets om op zondagmiddag mee naar het pannenkoekenhuis te toeren, en niet meer. Schaam U fietsenmaker.

Je vertelt niet wat er aan onderhoud gedaan moet worden, maar als het het gewone slijtonderhoud is van ketting, tandwielen voor en achter, nieuwe remblokjes en nieuwe banden dan heeft het geen zin daarvoor een nieuwe fiets te kopen. Dat zal wel vaker vervangen moeten worden. Wat moet er dan gebeuren?
In haast,
Wim
Heb nu even de Gazelle Goldline gegoogeld. Deze heeft wel v brakes, maar lijkt me evenmin geschikt. Weer vering en een alu frame, dat ook nog een een lage instap heeft (een herenframe is ook veel beter) en dus vast zwabbert als een gek zodra je er bagage op hangt. En een verdachte bagagedrager. Een fietsje om mee naar de tennisbaan te rijden, maar liever niet verder. Als je graag een nieuwe fiets wilt hebben willen we je daar ook graag bij helpen, daar gaat het niet om. Maar je hebt een in principe goede fiets, die vermoedelijk heel economisch repareerbaar is.

Wim
Sibrena schreef:GRAAG SNEL EEN REACTIE OMDAT IK IVM INRUIL NIET TE LANG KAN DOORRIJDEN MET MIJN KOGA
Integendeel! Zodra de temperatuur weer boven de 15 graden komt gaan duizenden Nederlanders een fiets kopen met goedkope voorvering en lage instap en komen er bijna evenveel prachtige tweedehandfietsen beschikbaar.
Laat je niet gek maken door een verkoper!
Leon
Hoi Sibrena,

Ik weet niet precies waar je woont, maar bij Bike4Travel geven ze een informatieavond met tips om de juiste keuze te maken. Ik las dat op hun website

Misschien is dat wat voor je?

Ellen
Uit de vraag is nog niet duidelijk gebleken hoe je de fiets wilt gebruiken. Zoek je een vakantiefiets om met bagage mee op pad te gaan of een stadsfiets?
Inderdaad! Hierboven gaat er iemand van uit dat je bagage wilt gaan vervoeren met de fiets, maar dat stond niet in je vraag. Ik zou gewoon een nieuwe kopen, da's goed voor de economie heb ik JP horen zeggen.
Volgens mij moet je je afvragen of die Koga lekker fietst. Of je er lekker op zit, of je zonder klachten lange afstanden op kunt rijden en of het rijgedrag je goed bevalt. Als dat het geval is zou ik 'm onmiddelijk opknappen. Een goed fietsframe is nagenoeg onverslijtbaar en 300 euro is niet veel als je er weer een aantal jaren mee vooruit kunt op een lekker rijdende fiets. Als je er eigenlijk toch al niet helemaal content over bent, dan is het waarschijnlijk een goed moment om naar een andere (wel goed passende/lekker rijdende) fiets om te kijken.
Marten zei:
Als je de Koga repareert heb je voor 300€ misschien wel een betere vakantiefiets als met zo' n nieuwe Medeo. Doe je het zelf met een boek op je knieen, een sleutelcursus en wat help uit de omgeving dan geef je vast niet meer uit als de helft en heb je bovendien een educatie (priceless! :D ) .
Ik ben ook benieuwd wat er gerepareerd/vervangen moet worden: is leuk om te doen en handig voor onderweg en kost waarschijnlijk (afhankelijk van ...) maar de helft in onderdelen... :arrow: Ben benieuwd wat er aan scheelt.