Beste Dick,
De Alesa velg was wel zeker populair bij een kleine groep serieuse wereldfietsers. De reden dat andere merken kwa verkoop met kop en schouder boven Alesa uitstaken had meer te maken met het juiste marketingbeleid dan met de kwaliteit van de velg. (waarom is windows zo populair? omdat het zo goed is?!.....)
De verkoop van een product, zelfs een goed product, is voor een groot deel afhandelijk van de juiste marketing. En daar heeft menig velgenfabrikant de plank volledig mis geslagen. Helaas, want er zijn een paar hele aardige merken van het toneel verdwenen.
Wij testen verschillende type velgen. De door jou genoemde Mavic velg is zeker niet slecht. Wat dat betreft is er gelukkig heel veel veranderd in vergelijking met 15 jaar gelden. Maar Mavic richt zich toch iets meer op de wedstrijdvelgen. Nogmaals, dat betekent zeker niet dat je met een Mavic velg een slechte koop hebt. We hebben er zelf 32000 km mee gereden en dat ging ook.
Er zijn alleen velgen die beter geschikt zijn voor het (ruige) vakantiefietswerk. Als ik de test met de Mavic-velg vergelijk met de Exal-velg dan zie ik toch verschillen ten gunste van de Alesa velg. ......ook na vele, vele, duizenden praktijk-kilometers......
De kwaliteit van een wiel wordt overigens niet alleen maar bepaald door de velg. Het is een samenspel tussen velg, goede spaaknippels, de juiste spaken én de juiste wielbouwer. Met name de laatste kan voor veel verschillende ervaringen zorgen. Een goede wielbouwer kan met slechte componenten toch nog een redelijk wiel bouwen. Een slechte wielbouwer kan zelfs met goede componenten er niets van bakken.
Groetjes,
Marco