Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de winter, hoe bereid je je hierop voor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in de winter, hoe bereid je je hierop voor

koekeloe schreef:Beste 'collegas',

Interessant topic. Ik vraag me af of elke tent geschikt is voor de winter?
Mij is ooit wijs gemaakt dat ik de duurdere tenten van ripstop nylon buitendoek moest kopen, omdat we bij het afbreken van een tent met normaal tentdoek, die nog niet geheel ontdooit is, we letterlijk de tent af'breken'. Klonk overtuigend, want je kunt zelfs een bevroren krant breken. We hebben deze tent van ripstop nylon ook gekocht, maar misschien heeft iemand daar ervaring mee?

giantus schreef:Het probleem waar wij echter tegen opliepen was dat in de ochtend onze slaapzakken aan de buitenkand bevroren waren. Onze adem was bevroren en als sneeuw op de slaapzakken gevallen. Ik heb eigenlijk geen idee wat je daar aan zou kunnen doen. Als het dan in de ochtend niet zonnig is en je ruimt je slaapzak op zou het bij ontdooiing een natte boel kunnen worden.
Ik ben bepaald geen winterkampeerder, maar als het me - al snel - te koud wordt leg ik mijn grote goretexjas wel eens opengespreid over mijn slaapzak. Dat zou voor jullie een oplossing kunnen zijn, want zo'n jas kan dat laagje sneeuw wel aan.
Groet,
Leon

Claar schreef:Hoi Paul,
... en vaak genoeg een cafe in duiken!

:lol: :lol: Deze tip springt er wel tussenuit vind ik :lol: :lol:
En in Duitsland kunnen ze nog een goei pintje tappen ook :wink:

koenie schreef:
Claar schreef:Hoi Paul,
... en vaak genoeg een cafe in duiken!
:lol: :lol: Deze tip springt er wel tussenuit vind ik :lol: :lol:
En in Duitsland kunnen ze nog een goei pintje tappen ook :wink:
Er gaat niets boven een grote beker hete chocolademelk (met cacaopoeder van Droste) met daarbovenop 'n foefje slagroom. Een met roomboter gesmeerd plak Groninger koek maakt het genot compleet. Ga ik al over 5 min. klaarmaken en dan gezellig samen met m'n vrouw naar GTST kijken. Buiten giert de storm, Bft. 8 met hagel en onweer.
Vanmiddag om 16.10 uur heb ik voor mijn huis deze twee foto's van dreigende wolkenluchten gemaakt, met hagel en al. www.mijnalbum.nl/Album=NIZS6MRP De derde foto: hagel tegen de deur van mijn nieuw gebouwde schuur in Zweedse stijl. Man, wat ben ik reuze blij met de pas gereedgekomen werkbank in de schuur. Ik ben hier vrijwel dagelijks te vinden voor allerlei klusjes. Niet zichtbaar op de vierde foto is de hijsinstallatie met twee dubbele haken aan het plafond voor fietsenonderhoud (gekocht bij de Lidl, dankzij dit forum! :D ). Voordien was ik aangewezen op een workmate buiten in de tuin of op een oude houtplaat op de eettafel in de woonkamer. Alleen een verwarming in de schuur ontbreekt nog.

Prachtig die lucht - en een beetje sneeuw. Ik krijg er helemaal heimwee van.
Wim
Een tip tegen koude voeten: doe er deodorant op (b.v. de crème van Deoleen, waarmee je meteen wat kunt masseren). Vochtige voeten zijn voor mij funest: koud! Van de andere kant lijkt het me niet een goed idee om al te lang te deodoriseren want het (voeten)zweet voert volgens mij ook veel afvalstoffen af.

Verder een vraag: hoe kun je met winterkamperen het vocht onder controle houden? Ik heb afgelopen nacht bij Abcoude gekampeerd en de tent was van binnen en buiten vol met dun ijs. Bij gewone koude is dat water. Dat wordt een natte bedoening de volgende avond, want even de zaak in de zon drogen is er niet bij. Dus whisky of wie dan ook: hoe doe je dat? Natte tent, vochtige slaapzak?

Overigens sliep ik in een combinatie van een donzen zomer- en winterslaapzak, maar pakte in de ochtend toch mijn dekbed er nog bij vanwege de koude. Dat kan ik natuurlijk nooit allemaal meeslepen, maar misschien went het wel, koude tijdens slapen?!?
Hoi!

Deo op de voeten? Ik draag liever sandalen met meerdere sokken, dan kan het vocht fijn weg.

Condens (en rijp) op de binnen en buitentent is vooral in koude en vochtige gebieden moeilijk te voorkomen. Wat helpt is heel goed te ventileren en een grondzeil te gebruiken.

Verder kan je 's morgens de binnentent loshalen en met de ritsen open en naar beneden de rijp uitschudden. Maar een 100% droge tent krijg je niet helaas.

Tot hoeveel graden gaat je winterslaapzak? -10C moet die toch wel redden?
Bedek bij het slapen gaan in ieder geval je hoofd met een muts want je verliest enorm veel warmte via je hoofd. En warme sokken zijn ook nooit weg :-)

Fiets de wereld (binnenkort mijn nieuwe Akto uittesten in de sneeuw),
Whisky