Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekkingfiets koga met een LX groep - Forum Wereldfietser

trekkingfiets koga met een LX groep

ik zou deze fiets willen kopen uitgerust met een LX groep, is er veel verschil met de XT groep ??

Model Traveller (G)
Segment Trekking
Seizoen 2009
Framematen 50-54-57-60-63-66cm
Frameomschrijving Completely hand-built Super Smooth TIG-welded frame. Tubes manufactured in triple-hardened and oval oversized triple-butted 7005 aluminium. Down tube with integrated shifter cables. Equipped with integrated headset, basements for all accessories, integrated kickstand, disc brake connection in rear-end, and a replaceable rear derailleur hanger.
Voorvork Chromo-Alloy
Balhoofdstel Tange Seiki industrial bearing - Integrated in frame
Kleur Grey metallic///
B.P.C. Yes
Stuur Koga Multigrip - Ergonomic multiposition handlebar - Black color
Voorbouw ITM Trekking alloy - adjustable - quill ø25,4 - Black color
Grips Koga Genuine Leather Multigrip
Rem (voor) Shimano LX V-rimbrake
Rem (achter) Shimano LX V-rimbrake
Schakelgreep (r) Shimano Deore LX rapid fire plus - Two way release - Optical gear display
Schakelgreep (l) Shimano Deore LX rapid fire plus - Two way release - Optical gear display
Remgreep (r) Shimano LX
Remgreep (l) Shimano LX
Remkabels Stainless steel inner cable -Flexible outer cable with teflon tube for light braking
Derailleur-/Remkabels Stainless steel inner cable -Flexible outer cable with teflon tube for light shifting
Ketting Shimano Deore LX Hyperglide for smooth shifting and riding
Voornaaf Shimano DH-3N71 6V/3,0W - Lightweight sporthub - Low rotating friction - Quick Release
Achternaaf Shimano Deore LX - Double contact sealing for low maintenance and increased service life
Banden Schwalbe Marathon 37mm - Kevlar Guard and S-skin side protection - Side reflection
Binnenbanden Continental 28/47-622 - 42mm valve
Velgen Koga KM21-622 XStrong alloy - Double wall and double eyeletted 36 holes - Durable finished - Black color
Velglint Hermanns innertube protective
Spaken Sapim stainless - Cold forged reinforced
Zadel Selle Italia FLX Man - Genuine full grain leather
Zadelpen Satori alloy - Safety Clamp construction - Black color
Zitbuisklem Koga alloy
Crankset Shimano special Deore with alloy middle chainring Hollowtech II - UltraLightweight - Hyperdrive chainrings for smooth and precise shifting: 48x36x26T - Silver color
Pedalen Koga VP-191 alloy - Industrial bearing - Anti slip layer
Cassette Shimano Deore LX HG-80 9 speed - Hyperglide for quick and smooth shifting - Sprockets: 11-12-14-16-18-21-24-28-32T
Achterderailleur Shimano Deore LX
Voorderailleur Shimano Deore LX
Derailleurbeschermer Koga stainless steel
Pomp Koga Telescopic with alloy barrel - Schrader and Presta fit - High Pressure/ Big Volume switch - Ergonomic hinge grip
Bidon Koga alloy 2x - Hygienic innerlayer - Easy refill - Silver color
Bidonhouder Elite Taki 2x
Bel Widek Decibel II with compass - Black color
Spatbord (voor) SKS P-45 - Black/Silver color
Spatbord (achter) SKS P-50 - Integrated rear light wiring - Black/Silver color
Koplamp Koga Rayo Senso - New IQ-LED technology 32 Lux - Integrated reflector - Standlight function - KBA approved -Black color
Achterlicht B&M 4DToplight multi senso - Long life LED technology - Battery and Dynamo mode - KBA approved - Black color
Dynamo Hub
Achterdrager Tubus Logo - Steel tubing max 40 kg - High/Low bag position - Durable black powdercoated finish - 10 years guarantee
Lowrider Tubus Ergo - Steel tubing max 15 kg - Durable black powdercoated finish - 10 years guarantee
Snelbinder Widek Triobinder T - Black color
Standaard Pletscher Comp - Superb stability - Powdercoated durable finish - Black color
Slot AXA Defender RL - ART ** aproved - Folding key - Black color
Zadeltas Koga Medium with click fix system
Speed 27
Gewicht 16.6
En nu wil je denk ik van ons weten wat we van die fiets vinden. Het hangt er vooral van af wat je ermee wilt doen, maar laten we aannemen vakantie met kampeerbagage. Ik zou hem voor dat geld niet kopen, dus laat ik uitleggen waarom. Dat geeft gelijk een idee waarover je allemaal kunt gaan nadenken. Ik beperkt me tot de grotere dingen, en sommige dingen zijn heel persoonlijk (anderen kunnen er heel anders tegenaan kijken).
Frame: ik heb liever staal. Dat is comfortabeler.
Wielmaat: ik heb liever bredere 26 inch banden omdat het je meer comfort geeft op slecht wegdek. 26 inch is ook sterker/lichter.
stuur: ik heb liever een racebocht, maar daarbij bevind ik me in een kleine minderheid. Zeker niet zo'n krakeling.
aandrijving. Voor dit geld heb je ook al (bijna) een fiets met Rohloff naaf.
balhoofd: een geintegreerd balhoofd ziet er gelikt uit, maar is minder degelijk.
Stuurpen: een verstelbare pen is minder stijf, en gaat misschien problemen geven.
Zadel: geef mij maar een Brooks.

Met LX is niks mis.

Dan mag je vragen wat ik dan wel zelf voor dat geld zou kopen. Ik denk dat een Fahrradmanufaktur T400 voor minder geld meer vakantiefiets biedt. Voor dit geld koop je bij Recycle een vergelijkbaar gespecificeerde Avaghon Series met 26 of 28 inch wielen, en een heel mooi stalen frame. Een Surley Long Haul Trucker laat zich ook wel voor dit geld bouwen, net als een Thorn Club Tour met alles erop en eraan. Voor iets meer koop je bijvoorbeeld een Engelse Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Als je nog iets meer uitgeeft kom je in een Avaghon series met Rohloff naaf, of een fiets met maatframe.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Probeer vooral na te denken over wat je wilt gaan doen in plaats van wat er in de etalage staat. En koop Marten Gerritsen's boekje over de vakantiefiets.
Veel succes,
Wim
de bedoeling is voor woon werk verkeer en parijs brest 2011 ( trainingen nu starten.
Is de randonneur van koga ok ?
O wow PBP. Dan is dit echt niks niks niks. Ivo Miessen is nu aan de beurt, maar ik kan je verklappen dat het dan heel wat anders wordt, al zal hij vast ook zeggen dat ze PBP met van alles rijden.
Voor twee snelle suggesties: Thorn audax mk3 http://www.thorncycles.co.uk/audaxmk3.html of de m-gineering fifty seven http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Is woon werk ver of bedoeld als training? Anders zou ik er gewoon een oud barrel voor gebruiken.
Wim
elke dag 50 km, nu rij ik met koersfiets maar doe de lange afstanden altijd met rugzak.
En na een rit van 350 km begint dat te wegen, daarom koop ik me een trekkingfiets.
Ik doe jaarlijks tussen de 23 en de 25000 km waarvan vooral lange ritten aan een gem. van 26-28km/uur
OK, dan ben je zeker een echte fietser... Blijft dat dit een geheel ongeschikte fiets is. Ik zou persoonlijk gaan voor een echte brevetfiets waarvan ik twee voorbeelden gaf. En ja die rugzakjes zijn belachelijk, en ik snap echt niet waarom racefietsers dat doen. De klassieke oplossing is een fatsoenlijke zadeltas van Carradice: http://www.carradice.co.uk/saddlebags/index.html
Verder heb je natuurlijk echte verlichting nodig, en dat betekent een SON naafdynamo. Om spatborden te kunnen gebruiken op een raceachtige fiets en ook iets bredere banden heb je een frame nodig met ruimte voor 57 mm remmen. Dat, en een iets rustiger geometrie is dus een audax/brevet fiets.
Kijk ook eens op de site van Bicycle Quarterly: http://www.vintagebicyclepress.com/vbqindex.html
Nogmaals veel succes,
Wim
een aardig artikel om wat ideen op te doen...

Maar idd zou ikzelf op iets totaal anders uitkomen, meer richting een klassieke audax fiets. bv iets als de super rando van Dave Yates

Afbeelding

een mooie clubman van roberts:

Afbeelding

om er maar even een paar te noemen.

Maarja, dat ben ik dan.

Interessant waar je naar toe wil.

Bas
Of deze, scherpgeprijst van Fahrradmanufaktur:

Afbeelding
Yep, ook dit is veel geschikter, hoewel niet zo mooi als al dat Engelse maatwerk. Maar inderdaad, zoiets is het idee. Het stuk van Jan Heine was heel goed. Jan heeft zelf PBP al enkele keren gereden, en ook nog heel snel.
Wim
nog een leuk engelstalig artikel over dergelijke fietsen

Op de plaatjes klikken, dan worden ze leesbaar.

Bas
Vind je het gek dat ik zo dol ben op die Engelse fietsen?
Wim
Hallo, ik ben Toon en fiets jaarlijks 20 à 25.000km. Het grootste deel wordt bijeengereden tijdens mijn woon- werkverkeer a rato van 86 km/dag, daarna komen de audax-ritten (200,300,400,...km) en af en toe een fietsreis (naar Oslo, Zwitserland, Barcelona, .. telkens H/T). De lange ritten met weinig bagage worden met een Roberts Audax Compact gereden. Deze is van staal, voorzien van 700x25 of 28mm banden, spatborden, SON+E6+E6Z en 2 batterij achterlichtjes, bagagedrager achter met Rack Pack , recht stuur zonder stuurtas, versnelling 48/36/26 en 15/16/17/18/19/20/21/23/25 (losse delen van Marzocchi) en een Brooks. Hiermee heb ik oa PBP, LEL en VOL uitgereden.
Voor woon- werkverkeer in het 'gladde' seizoen had ik een Minerva maaar sinds kerst ben ik de gelukkige bezitter van een originele m-gineering met Rohloff, Magura HS33 met Stahlflex, SON+e-delux, Tubus, Rigida Grizzly met Schwalbe Marathon. Door de gekende weeromstandigheden slechts enkele 100den kms gereden maar het voelt goed aan.
Kies voor zaken waar je in gelooft maar geloof niet alles waar reklame voor gemaakt wordt en vooral in ritten als PBP geldt "minder is meer".
Hoi, is die matzwarte m-gineering van jou? Heel mooi, al heb ik alleen maar plaatjes van stukjes gezien op Marten's site.
Wim
Yep,

als ik door heb hoe ik foto's op dit forum kan publiceren, kan ik nog wat meer tonen. Iemand een tip waar ik deze info vind ?
Helaas, dat soort dingen gaat me altijd boven de pet, maar er zijn hier ook heel veel behulpzame computerdeskundigen. Er is ook een speciale reeks met foto's van de fietsen. Ik ben heel nieuwsgierig. Het lijkt een mooie combinatie: een iets zwaardere Rohloff fiets voor woon werk en om de vele kilometers mee te maken, en een lichtere brevet fiets voor de echte lange snelle rittten. Ik zou echter een racebocht willen hebben (op beide fietsen).
Wim
Foto's publiceren lukt alleen als ze al ergens op het internet staan, bijvoorbeeld in een picasa-album. Je plakt de URL (het webadres) van de foto in het tekstvak. Daarvoor zet je "[img]" en daarachter "[/img]". Als je met de cursor over het knopje met Img gaat, zie je een voorbeeld.

De url kun je vinden door op de foto met de muis rechts te klikken en dan te selecteren 'kopieer koppeling naar klembord'. Vervolgens kun je plakken (of control-c) gebruiken om het adres in het tekstvak te plakken.
tt schreef:Yep,

als ik door heb hoe ik foto's op dit forum kan publiceren, kan ik nog wat meer tonen. Iemand een tip waar ik deze info vind ?
Als het mooie foto's zijn mag je ze ook wel op http://www.m-gineering.nl parkeren. dan moet je ze me even mailen.


oftewel: parkeer een plaatje op het web
Type '{img]http//:www.domeinnaam.extensie/fietsplaatje.jpg[/img} (maar dan met de echte namen en overal rechte haken)

Afbeelding

Als je wil weten waar een plaatje vandaan komt: rechtermuisklik, show image, en het adres staat in je navigatiebar

(en je powergrips zijn binnen)
tt schreef:Yep,

als ik door heb hoe ik foto's op dit forum kan publiceren, kan ik nog wat meer tonen. Iemand een tip waar ik deze info vind ?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=8871
Maar goed, we lijken Wilsast even te vergeten. Als ik zoveel fietste per jaar, en in weer en wind, dan zou ik net als Toon daarvoor een fiets met Rohloff naaf willen hebben. Dat scheelt gewoon heel veel in duur en vervelend onderhoud. En als ik anders dan Toon gewend was aan een racestuur, dan zou ik een Rohloff fiets met racestuur willen. Dat kan.
Blijft wel de vraag over wat het karakter van die Rohloff fiets zou moeten zijn. Toon heeft gekozen voor een fiets met wat bredere banden (zelfs met 26 inch wielen) waarop hij ook vakantietochten met bagage kan maken. Een variant op dat thema is een 28 inch randonneur met 35-40 mm brede banden, en cantilever remmen. Daarmee kun je snel grote afstanden afleggen met bagage, en ook solide naar je werk rijden, met wat bredere banden voor als het weer wat slechter is. Voor je brevettochten heb je dan wel een andere snelle lichte fiets nodig. Voorlopig kan dat met je bestaande koersfiets (met zadeltas). Tegen de tijd dat PBP aan de beurt is kun je dan altijd nog beslissen of je dat wilt rijden op je koersfiets, op je Rohloff randonneur, of dat je een echte lichte snelle brevetfiets wilt kopen.
Een alternatief is een snelle Rohloff randonneur met smallere (max 32 mm) banden en 57 mm zijoptrekremmen. Een voorbeeld daarvan staat op de site van m-gineering (die grote donkerblauwe). Daar kun je prima mee naar je werk rijden, een beetje bagage op meenemen, en zelfs een brevet mee rijden lijkt me.
De suggestie te kijken naar een Rohloff fiets is natuurlijk wel wat duurder dan waar je mee kwam, maar je hebt zo'n specifieke behoefte, en je maakt zoveel kilometers dat ik je dit toch echt in overweging wil geven.
Wim
Wim schreef:Wilsast ... een fiets ... willen hebben"
Nou ik zou er minimaal twee willen hebben. Bij zo'n kilometeraantal krijgt je ze uiteindelijk gemakkelijk versleten en zolang een fiets lekker droog stilstaat heeft hij niet te lijden en kost hij ook niets. Een fiets die dagelijks door weer en wind gaat heeft flink wat te lijden. De genoemde koga zou in zo'n geval een duur apparaat worden.
Voor woonwerk zou ik daarom een niet te extreem dure fiets nemen met wel een dure rohloffnaaf, een fraaie dichte kettingkast en een lekker zadel. Als hij maar lekker fietst.
Voor de tochten zou ik dan gaan voor het beste (lekkerst rijdend) frame wat ik kon betalen, met wellicht gewoon derailleurs.
Leon

Of gewoon twee van deze, de een iets anders qua uitvoering dan de andere (pas op, is reclame)
Afbeelding