Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met Benjaminse naar Andalusië - Forum Wereldfietser

Met Benjaminse naar Andalusië

Dag allemaal,

Komend voorjaar ben ik (m. 21 jaar, student) van plan om de route van Benjaminse te volgen van Nederland naar Zuid-Spanje. Ik ben de fiets waar het allemaal op moet gaan gebeuren aan het nalopen en maak me enigszins zorgen of mijn fiets wel een licht genoeg verzet kan leveren om alle heuvels over te komen. Ik zou graag van mensen die deze of een vergelijkbare tocht hebben gemaakt, horen welk verzet zij nodig hebben gehad.

Voor mijzelf geldt:

* Sportief aangelegd, maar op het moment niet in bijzonder goede conditie
* Twee jaar fietsvakantie-ervaring: eerste jaar van Maastricht naar de bron van de Maas (Ardennen grootendeels ontweken via grofweg Luik-Namur-Charleville-Mézières), tweede jaar van Arnhem naar Berlijn via de L1. Dit ging allebei redelijk goed; een enkele keer op de lichtste versnelling.
* Kamperen en zelf koken, dus behoorlijk wat bagage

Mijn fiets heeft:

* Shimano Deore LX afgemonteerd
* Voorbladen: 28-38-48t
* Cassette: 12-14-16-18-21-24-28t
* Lichtste verhouding dus 1:1
* 28" wielen

Kom ik hiermee in Malaga zonder kniepijn?

Alle andere tips over deze route zijn ook meer dan welkom!

Alvast harstikke bedankt en tot later,

Marco
ZStoffel schreef: * Voorbladen: 28-38-48t
* Cassette: 12-14-16-18-21-24-28t
* Lichtste verhouding dus 1:1
Ik zou er een cassette op zetten met 32 tanden als lichtste versnelling.
Altijd lekker om in de Pyreneeën toch nog lichter te kunnen dan 1:1
Beste Marco,
Wellicht heb je nog vragen aan Paul Benjaminse zelf. Paul is aanwezig met een stand op de Fiets en Wandelbeurs, 28 februari en 1 maart in de Amsterdam-RAI. zie: www.fietsenwandelbeurs.nl
Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm voor een overzicht. Je hebt keus uit de 13-34 of de 14-32. Als je er een nieuwe cassette op zet moet je ook een nieuwe ketting monteren (tenzij de bestaande cassette vrijwel nieuw is). 7 speed cassettes kosten je de kop niet, al loop je het risico dat je fietsenboer zegt dat ze niet meer te krijgen zijn, en je eigenlijk een nieuwe fiets moet kopen (oplossing: andere fietsenboer). Als je je voorbladen een keer moet vervangen is daar ook nog wel wat te halen, zoals 24-36-46. Maar als die niet versleten zijn zou ik er niets aan doen, want het verschil is nu ook weer niet zo groot. Het principe op vakantiefietsen is eigenlijk dat je probeert het lichtste verzet te monteren dat nog lukt. Nog de berg op kunnen fietsen is belangrijker dan met 50 km naar beneden nog mee kunnen trappen. Bij het klimmen helpt het ook erg als je minder zwaar beladen bent. Kijk eens op de site van Jim van den Berg.
Strak plan - veel plezier.
Wim
Beste Marco,

Wij hebben deze trip een aantal jaraen geleden gedaan en er erg van genoten zie onze foto's http://picasaweb.google.nl/Ronaldopdefiets
Tot Barcelona kan je volstaan met tandwielverhouding 1:1. Het (heel korte) stukje door de Pyreneeen is zo steil dat je ook met een 32 cassette waarschijnlijk een stukje moet lopen. Voor het traject naar Malaga, dat een stuk heuvelachtiger is, zou ik een cassette tot 32 tanden aanbevelen.
Heel veel plezier
Bedankt voor de snelle reacties!

Wat is het verschil tussen Shimano HG-50 en HG-70, behalve zo'n 6 euro prijsverschil? Bij m-gineering zie ik weliswaar geen geschikte HG-70 voor mijn probleem in de lijst staan, maar bij bijvoorbeeld www.bikepartsonline.eu wel (13-34, 14-32).
beste marco,

je eigenlijke vraag is of je in Malaga komt met je huidige fiets zonder kniepijn.

kniepijn tijdens het fietsen kan meerdere oorzaken hebben,
één ervan is té zwaar trappen,
een andere kan zijn, een slechte zit (té hoog of té laag)
maar vermits je al twee fietsvakanties deed met deze fiets, zonder problemen, zal je zit wel ok zijn,

groetjes frank
ZStoffel schreef:
Wat is het verschil tussen Shimano HG-50 en HG-70, behalve zo'n 6 euro prijsverschil?
Dat heeft met de kwaliteit van het materiaal te maken. HG70 is sterker dan HG50 en zou dus langer mee moeten gaan. Je moet dan ook je ketting hieraan aanpassen en een kwalitatief betere ketting kopen b.v. de PC 870 van Sram met snelsluiting, kijk o.a. bij http://www.bike4travel.nl/
Ja een betere ketting is sowieso een goed plan: het is de kettingslijtage die uiteindelijk de cassette doet slijten. Daarom kies ik zelf voor vrij goede kettingen zoals de betere Sram modellen of mijn huidige favouriet, de Wipperman Connex, en neem ik al gauw wat goedkopere cassettes.
Wim
heb een MC Gainer, XT afgemonteerd
zit een cassette van 11-32 op
ga naar Rome en..... ben 63 jaar
overweeg om de 11-34 te monteren
zinvol of zonde van de poen (83,-)

de zestiger
We raken wel off-topic...

Er zijn veel wegen naar Rome en er zijn erg fitte 60+-ers. Is de weg die je kiest erg steil, dan kun je er een klein beetje extra mee winnen. Bedenk wel dat langzaam fietsen ook een kunst is. Voor mij werkt 34 tandjes achter wel op steil asfalt. Het psychologische effect van 'ik heb nog een kransje' ook.

Bij de combi 22/34 is de overbrenging 0,647. Bij een wielomtrek van 2220 mm, fiets je dan 1,44 m per omwenteling. Bij 60 omwentelingen per minuut fiets je dan 86 meter per minuut, is 5,2 km/uur.

Ter vergelijking: bij 22/32 kom je op 5,5 km/uur.

Alleen doen als je toch je cassette gaat vervangen, zou ik zeggen. Dat kan wel voor iets meer dan de helft van 83 euro.
Dank je wel voor je mening

Heb Deore XT crankstel met 48-36-26 tandwielen en cassette 11-32T.

Ga naar ROME over de SPLUGENpas en door de Appenijnen, vandaar de vraag!
Waarom!
Vorig jaar naar Portugal, Zuid-Frankrijk en Praag gefietst met cassette 34-26-23- etc. tandwielen (ATB-cassette): de Roelantpas soepel omhoog gereden op VOOR 22 tanden en achter op de 34. Vaak gehad dat 34 (te snel trappen) teveel was maar met 26 was het te zwaar. Maar ja er zat niets tussenin! Alle overige spaanse bergen (Montes de Leon/Oca) e.d. vaak met de 26 hoog gereden.
Op weg naar Z.Frankrijk en Praag kom je geen bergen tegen!

Feitelijk is de vraag of 30 in de 34-cassette net iets te weinig is en de 34 iets te veel!
Of moet ik gewoon maar gaan en zien hoe het "loopt" (en dat kan je misschien wel letterlijk opvatten)
leob schreef:Vaak gehad dat 34 (te snel trappen) teveel was maar met 26 was het te zwaar. Maar ja er zat niets tussenin!
Gewoon er een 30 tussen doen en de 11 eraf :wink:
Bij mijn 11-34 cassette zit er ook een kransje 31 bij. Die gebruik ik best vaak.

Op die 11 zit ik ook niet te wachten. Als je die vervangt door een 12 of 13 heb je wel ook een andere sluitring nodig. Bij moderne cassettes zijn de grootste tandwielen vaak aan elkaar geklonken zodat je er moeilijk één tussen kan plaatsen. Dat noemen ze vooruitgang. Prima tip, maar wel even puzzelen dus.
liz schreef:Bij moderne cassettes zijn de grootste tandwielen vaak aan elkaar geklonken zodat je er moeilijk één tussen kan plaatsen.
Ja vervelend; dan misschien 2 cassettes nemen, één voor in Nederland en een voor in de bergen.
Omdat het onderwerp is "Met Benjaminse naar Andalusië" past de volgend vraag ook wel: ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe lang je voor die route vanuit NL moet uittrekken? inclusief rustdagen, stadjes kijken, geen zin, wel zin enzo verder. Rob
alime schreef:Omdat het onderwerp is "Met Benjaminse naar Andalusië" past de volgend vraag ook wel: ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe lang je voor die route vanuit NL moet uittrekken? inclusief rustdagen, stadjes kijken, geen zin, wel zin enzo verder. Rob
:?: Weet iemand hoelang je daar ongeveer over doet ? Rob
ca 3000 km : 100 km per dag + 4 rustdagen + dagje Verdun/Barcelona/Granada/Sevilla + 2 keer geen zin = 40 dagen.
Zuiz schreef:ca 3000 km : 100 km per dag + 4 rustdagen + dagje Verdun/Barcelona/Granada/Sevilla + 2 keer geen zin = 40 dagen.
dat lijkt me een onderschatting... maar smaken verschillen