Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vakantiewiel Santos - Forum Wereldfietser

vakantiewiel Santos

Bij het opbouwen van mijn Surly vakantiefiets kwam ik tot de ontdekking dat het achterwiel op is. Een kant van de velg is dermate uitgehold dat er steeds een slagje in het wiel komt.

Nu heb ik begrepen dat de vakantiewielen van Santos behoorlijk onverwoestbaar zijn. Enkele vragen:
- zijn er andere wielen die net zo goed zijn?
- is het raadzaam de 40-spaaks versie te nemen, of is dat overkill en volstaat de 36-spaaks? Ik weeg 82 kilo en heb op volle oorlogssterkte 25 kilo bagage bij me.
Die gewone XT naven kun je wel in 40 spaaks krijgen, maar de flens is niet groter en dikker. Dus je ruilt al snel het ene probleem (spaakbreuk) in tegen het andere (uitgescheurde flens).
Wim
Dan kun je dus beter de 36-spaaks nemen? Op een uitgescheurde flens zit je natuurlijk niet te wachten.
Mijn vriend is nog een stuk zwaarder en sleept ongeveer evenveel bagage mee. Hij heeft Santos 36-spaaks wielen. Dat gaat prima. Voordeel is dat 36-spaaks velgen en naven veel makkelijker verkrijgbaar zijn, ook in het buitenland, zodat je geen lange levertijd hebt als je weer aan vernieuwing van de velg toe bent.

Andere optie is zelf een wiel spaken met een Exal SP19 velg, dan kun je je naaf en spaken gewoon hergebruiken als die nog in orde zijn. De benodigde spaaklengte moet dan ook hetzelfde zijn, dat wil zeggen dat de oude velg niet veel hoger of lager mag zijn dan de nieuwe. Een makkelijke methode is om de nieuwe velg aan de oude vast te plakken met de ventielgaten naast elkaar en spaak voor spaak om te zetten.

Afbeelding
Bedankt voor de reacties!

Zo te lezen geniet 36 spaaks mijn voorkeur.

Omspaken zou inderdaad een goed idee kunnen zijn. De naaf is nog in prima staat, maar slechts Shimano Alivio. Een nieuw wiel is dan een goede gelegenheid om meteen maar te upgraden naar Deore of XT.
Pedalero schreef:Dan kun je dus beter de 36-spaaks nemen? Op een uitgescheurde flens zit je natuurlijk niet te wachten.
Valt reuze mee, ik rij al jaren met een 40 gaats XT naaf en er scheurt helemaal niks uit. Wat wel klopt is dat je rekening moet houden met het feit, dat niet iedere fietsenman een 40 gaats velg standaard op de plank heeft liggen mocht daar plots wat mee gebeuren...
Hangt dat ook niet van de wielmaat af? Met 28 inch heb ik vanwege spaakbreuk ook een achterwiel met 40 spaken genomen. Met 26 inch heb ik echter nooit problemen gehad met mijn 36-spaaks wiel en dat terwijl bagage en fietser boven de 100 kg zitten.

Nu heb ik 32-spaaks wiel, maar dat is een heel ander verhaal. :wink:
Als met deze velg iets gebeurt, dan heb ik ook het probleem van een niet standaard velgtype. Hopelijk kan ik dan de velg van mijn 32-spaaks voorwiel achter gebruiken en als voorwiel een standaard 36-spaaks wiel kopen.
Frank schreef:Hangt dat ook niet van de wielmaat af? Met 28 inch heb ik vanwege spaakbreuk ook een achterwiel met 40 spaken genomen. Met 26 inch heb ik echter nooit problemen gehad met mijn 36-spaaks wiel en dat terwijl bagage en fietser boven de 100 kg zitten.

Nu heb ik 32-spaaks wiel, maar dat is een heel ander verhaal. :wink:
Als met deze velg iets gebeurt, dan heb ik ook het probleem van een niet standaard velgtype. Hopelijk kan ik dan de velg van mijn 32-spaaks voorwiel achter gebruiken en als voorwiel een standaard 36-spaaks wiel kopen.
Een 32 gts mtb (26") of racefiets (28") velg lijkt me veel simpeler en die zijn ontzeeeeeeetttend standaard
Frank schreef:Hangt dat ook niet van de wielmaat af? Met 28 inch heb ik vanwege spaakbreuk ook een achterwiel met 40 spaken genomen. Met 26 inch heb ik echter nooit problemen gehad met mijn 36-spaaks wiel en dat terwijl bagage en fietser boven de 100 kg zitten.
Het ligt er meer aan of het wiel goed gespaakt is, is dat het geval, dan is de kans op breuk minimaal......
Frank schreef:Nu heb ik 32-spaaks wiel, maar dat is een heel ander verhaal. :wink:
Als met deze velg iets gebeurt, dan heb ik ook het probleem van een niet standaard velgtype. Hopelijk kan ik dan de velg van mijn 32-spaaks voorwiel achter gebruiken en als voorwiel een standaard 36-spaaks wiel kopen.
Je kan ook het thuisfront bellen en vragen of ze een 32-gaats velg willen kopen en op sturen. DHL komt het overal brengen; kan je ter plaatse alles overzetten. Zo heb ik ooit een franse 40-gaats velg vanuit Nederland naar Frankrijk laten komen..... :lol:
m-gineering schreef:Een 32 gts mtb (26") of racefiets (28") velg lijkt me veel simpeler en die zijn ontzeeeeeeetttend standaard
Ook in Azië en Zuid-America?


@ Haike
Inderdaad, op laten sturen is ook nog een mogelijkheid.

Frank
Frank schreef:
m-gineering schreef:Een 32 gts mtb (26") of racefiets (28") velg lijkt me veel simpeler en die zijn ontzeeeeeeetttend standaard
Ook in Azië en Zuid-America?
De categorie erg (=Neusperrmull, BSO) is nog 36 gts, echte fietsen 32 gts
m-gineering schreef: De categorie erg (=Neusperrmull, BSO) is nog 36 gts, echte fietsen 32 gts
Mooi, dat maakt het een stuk makkelijker. Hoop het niet nodig te hebben.

Groetjes,
Frank