Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe krijg je de fietsdoos naar het vliegveld? - Forum Wereldfietser

hoe krijg je de fietsdoos naar het vliegveld?

hallo allen,

tijdens het plannen van ons vervoer naar Praag deze zomer, vergeleek ik even de pro's en contra's van trein of vliegtuig,

één van de struikelblokken bij vliegen vind ik: hoe krijg je de fietsdoos van je woonplaats naar het vliegveld? :oops:

wat zijn jullie oplossingen hiervoor?
hoe los je het probleem van de 8 fietstassen op als de maatschappij spreekt over 2 stuks bagage per persoon?

bedankt voor al jullie info :D
frank
Heb je wel een fietsdoos nodig of wil je perse de fiets in een fietsdoos? Ik vervoer de fiets het liefst in een hoes (fiestvakantiewinkel) met wat noppenfolie.
Zie ook eerdere discussies op dit forum over voor en tegens
Voor dat laatste heb je zogenaamde 'turkentassen' nodig. Voor het eerste goede vrienden met een grote auto (of die een huurbusje willen besturen). Op sommige vliegvelden kun je ook fietsdozen kopen en ter plaatse inpakken.
De trein naar Praag lijkt me veruit het makkelijkst, en vast goedkoper. Ik heb een grote auto, maar kon de doos toch alleen naar Schiphol krijgen door hem half uit elkaar te halen, op te vouwen, en op Schiphol weer in elkaar te zetten. Aan deze kant werd ik opgehaald met een taxi met imperiaal, maar toch was het ook hier een heel gedoe dat ik met mijn mooie fiets niet had gedurfd. De trein is ook zoveel leuker - en beter voor het milieu.
Wim
Ja, als je een doos wilt gebruiken en je koopt hem niet op de luchthaven dan is het enige wat rest om hem mee te nemen, opvouwen/rollen en een touwtje erom heen. Let wel dit gaat wel wat ten koste van de stevigheid van je doos.
Fietstassen mee? Ik gebruik altijd een grote zak van de Bever, die ook gebruikt wordt om rugzakken in te vervoeren. Maar als je even op het forum zoekt zie je dat er vele mogelijkheden zijn.

Maar zoals Wim al aangaf, kan je ook prima met de trein van/naar Praag.
@ harry via jouw site vond ik de site: airtraffic europe :lol: bij verder klikken kwam ik op de site van sky europe, maar die eisen de fiets verpakt in een doos, vandaar dus mijn vraag :?
leuke site trouwens harry :)

@ liz, dus je steekt enkele fietstassen in één turkentas en dat aanvaarden ze op het vliegveld?

@ wim: waarschijnlijk zal het de citynightline vanuit Amsterdam worden, vermits die rechtstreeks naar Praag rijdt en we daar al goede ervaringen van gelezen hebben hier op het forum,

maar mijn vraag over het vervoer van de fietsdoos was eerder algemeen bedoeld,
dus thx voor alle verdere reacties 8)
Ik zie dat jullie in Antwerpen wonen. Zoals Wim al schreef de City Night Line is ideaal. Geen angst voor beschadiging van je fiets en je komt uitgerust aan. Maar ik zie dat jullie in Antwerpen wonen en die trein vertrekt uit Amsterdam. Je kunt natuurlijk met de Intercity naar Amsterdam gaan.
Het probleem van de tassen kan je zoals Marianne schreef oplossen met een plunjebaal. Als je alles moet verdelen in 2 maal 15 kg (zeker Ryanair?) dan zal je er twee moeten kopen. Wij hebben pas een mooie baal gekocht bij de fietsvakantiewinkel, weegt maar 225gram, zie link

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/flightbag.php
Over de turkentassen: dat werkt. Voordeel is dat deze tassen zo goedkoop en overal verkrijgbaar zijn dat je ze kan weggeven of -gooien na aankomst en je ze onderweg niet in de bagage hebt.

Koop de grootste die je kan vinden (kost ongeveer 3 euro). Eén fietstas met zware spullen als handbagage en de rest in de turkentas. Ik zou de rits afplakken met breed plakband en ook de plaats waar de hengsels op de tas gestikt zitten daarmee verstevigen. Voor het geval de turkentas sneuvelt is het handig een touw of tasriem door alle hengels van de fietstassen te halen en dicht te knopen.

En overigens lijkt me de trein handiger, leuker en milieuvriendelijker. Je kan ook in Utrecht instappen, maar Amsterdam is prettig, omdat het beginpunt is en je daarom waarschijnlijk wat meer instaptijd hebt.
Voor het eerst heb ik geen fietsdoos gebruikt, maar noppenfolie om de buizen gewikkeld. Dat gaat goed (en wordt geaccepteerd door Air France). Voordeel is o.a. dat het vervoer naar de luchthaven makkelijker is, want je kunt er nog eens een wiel uithalen als de fiets niet in een taxi past. Het geheel wordt ook een stuk lichter, want zo'n doos weegt toch een kilo of vier.

Fietstassen kun je ook simpel aan elkaar vast maken met touw en er flink wat plastic folie om wikkelen. Op sommige luchthavens zijn een soort seal-apparaten waarmee het nog beter gaat.
De gewone treinstellen met ruimte voor fietsen blijven deze zomer nog rijden tussen Amsterdam-Antwerpen-Brussel, maar daarna komen HSL-treinen waarin geen fietsen kunnen.
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mag de fiets in een hoes. Na de ervaring van Marco Meijerink op Tenerife moet iedere fietsreiziger zo langzamerhand toch wel overtuigd zijn om een hoes te gebruiken.
Een doos biedt schijnbescherming. Die kunnen de beladers lekker plat neerleggen op een stapel koffers om er vervolgens weer loodzware Samsonites op te kwakken.
Je fiets fungeert dus als een steunlaag, tusen de wankele koffers, maar daar is een fiets niet voor.
In een hoes wordt je fiets apart beladen en belandt in de regel niet onder hutkoffers.
Zie een overzicht op de site van de Fietsvakantiewinkel: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/ ... bagage.php

De Fietsvakantiewinkel verkoopt hoezen, maar ik vind de VK-hoes beter.
In deze hoes is ruimte om allerlei extra beschermend materieel om je fiets aanbrengen: karton, bubbeltjeplastic ect.
De hoes vouw je op tot een dun A-viertje, dat je achterop je drager kunt meenemen.
Er zijn twee kwaliteiten van de VK-hoes:
1) de mindere die te koop is bij Halfords;
2) de betere die te koop is bij o.a. http://www.bikefeeling.nl in Oudenbosch (bij Roosendaal), http://www.bike4travel.nl in Capelle aan den IJssel (bij Rotterdam),
http://www.sneltweewielers.nl in Utrecht en http://www.vakantiefietser.nl in het hartje van de Amsterdamse Jordaan.