door
Wim » wo 07 jan, 2009 13:50
Die filters en kapjes helpen allemaal niet. Ook ik ben wat asthmatisch, en het asthmafonds zegt gewoon dat je op dagen dat het heel erg is maar beter binnen kunt blijven. Toen ik nog in Rotterdam woonde deed ik dat inderdaad wel een enkele keer. Grote inspanning maakt het op zulke dagen natuurlijk erger, omdat je diep aan het luchthappen bent.
Verder heeft het meestal ook met allergieen te maken. En luchtverontreininging is dan zeker niet het enige. In het voorjaar zijn er de pollen van allerlei soort (mijn luchtpijp wordt dichtgeknepen van platanen), en daarnaast zijn er natuurlijk allergieen voor huisvuil (stofzuigen, en eventueel weg met tapijt), of sommige huisdieren. Tot slot zijn er allergieen voor voedsel en voor parfums zoals in zeepproducten. Er zijn mensen die denken dat als je maar genoeg "natuurlijke" producten gebruikt het wel goed komt, maar dat is een gevaarlijk misverstand. Voor zeep etc geldt dat je veel beter heel simpele synthetische producten kunt gebruiken (bijvoorbeeld Neutral (af)wasmiddel) met weinig ingredienten die goed getetst zijn. Van de rest krijg ik jeuk en huiduitslag. De natuur is zo ingewikkeld dat er altijd wel iets verkeerds in kan zitten.
Veel van deze allergieen hebben een zekere overlap: als je voor het een allergisch bent, ben je het vaak ook voor het ander, of in elk geval voor een deel van de andere stoffen. Als je ene allergie geactiveerd raakt, wordt de andere waar je eerst geen last van gehad hebt ook actief. Dat is ook het probleem met luchtverontreining: het komt bovenop de rest. Kortom, het heeft zin de zaak over een breed front te bekijken, en als een detective na te gaan waarop je reageert.
Wordt lid van het asthmafonds, is mijn laatste tip. Daar is heel veel kennis.
Sterkte,
Wim