Additionally, paste this code immediately after the opening tag: smog: wat helpt er tegen? - Forum Wereldfietser

smog: wat helpt er tegen?

Ik heb astma, en dat merk ik nu nog eens extra met de hoge smogcocentraties. Op kot in Gent is het bijna niet meer leefbaar omdat ik bekaf ben met de minste inspanning, hoofdpijn krijg, en droge luchtwegen krijg.

Als statement zou ik dus wel eens met een gasmasker willen fietsen. Maar waar vind ik die dingen? En helpen ze wel?

groetjes van Otto die zich nu niet kan bewegen. :(

Je kan koolstoffilter gasmaskers kopen die zelfs gassen uit de lucht filteren, dus fijnstof zal dan ook lukken. Die dingen zjin evenwel niet goedkoop (€70?), en het rubber masker moeten strak op je gezicht aansluiten, wat niet lekker zit. Bovendien is het ademen door die dingen nu ook niet echt een plezier, dat gaat een stuk zwaarder. Bij elkaar lijkt me het dus geen reële optie, helaas.

Kijk eens naar deze discussie over Gasmaskers op de fiets .... paar maanden geleden van iemand met het zelfde probleem in Parijs.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=parijs

Wouter
ottovds schreef:Ik heb astma, en dat merk ik nu nog eens extra met de hoge smogcocentraties. Op kot in Gent is het bijna niet meer leefbaar omdat ik bekaf ben met de minste inspanning, hoofdpijn krijg, en droge luchtwegen krijg. Als statement zou ik dus wel eens met een gasmasker willen fietsen. Maar waar vind ik die dingen? En helpen ze wel?
groetjes van Otto die zich nu niet kan bewegen. :(
Hallo Otto,
Je hebt ook wel ernstige luchtvervuiling (in een van de meest luchtvervuilde landen van europa) achter de rug de laatste dagen. Gelukkig zijn de verwachtingen beter. Je kent deze site vast wel: http://www.irceline.be/~celinair/dutch/ ... _java.html
Wij weten hier waarschijnlijk niet voor welke vervuilende en/of natuurlijke bestanddelen in de lucht jij gevoelig bent, dus aangedragen oplossingen zullen ook niet meer dan hints zijn.
We wensen je veel buien en een stevige westenwind toe. Helaas hoop ik zelf op iets anders.
Leon
Kijk ook eens onder deze topics: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7166
Of ik zou maar verhuizen naar een schoner omgeving, je gezondheid gaat immers voor.
Martin E. van Doornik schreef:Kijk ook eens onder deze topics: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7166
Of ik zou maar verhuizen naar een schoner omgeving, je gezondheid gaat immers voor.
Gelukkig woon ik in het landelijke Zwalm, bekend van de ronde van Vlaanderen. Ik zit alleen op kot in Gent. Ik voel een wezenlijk verschil.

Wat ik veel zie in het buitenland (Bangkok) is een kapje voor de neus en mond, al dan niet vochtig gemaakt.

Blijkt wel te werken, anders zag je er vast niet zoveel.

Dat weet ik niet hoor... Wat "veel mensen" doen zegt mij niets over het nuttigheids-gehalte daarvan.
Ik weet nog dat er opeens een heleboel mensen met kapjes rondliepen toen er Sarin-dreiging was in Tokyo, maar ik denk niet dat het iets zou hebben geholpen.
Ook bij mij is onlangs astma geconstateerd. En dat was boffen want de eerste diagnose was longemfyseem. :?
Ook ik heb gemerkt dat uitlaatgassen niet bevorderlijk zijn bij het fietsen. Helaas kan je ze niet altijd vermijden. Of is er misschien een lijstje met schone fietslanden voor wereldfietsers?
Zijn er al wereldfietsers mét astma die n.a.v. dit draadje de aangeprezen maskers/neusfilters getest hebben en hun info hier willen delen?

Re:

Demy schreef:Wat ik veel zie in het buitenland (Bangkok) is een kapje voor de neus en mond, al dan niet vochtig gemaakt.

Typisch westerse manier van denken. Die kapjes zijn niet om de verontreiniging buiten te houden maar om verontreiniging binnen te houden. Die mensen hebben waarschijnlijk een verkoudheidje en dragen een mondkapje om andere mensen niet te besmetten.

Ik weet nog dat er opeens een heleboel mensen met kapjes rondliepen toen er Sarin-dreiging was in Tokyo, maar ik denk niet dat het iets zou hebben geholpen.
In Tokyo lopen er altijd veel mensen met een mondkapje op, ook zonder Sarin.

Overigens las ik laatst dat het IMF voorspelt dat in 2030 zo'n 1,5 miljard auto's rondrijden (1500 miljoen, 1.500.000.000), dus ik denk dat er niet zoveel plekjes met schone lucht overblijven.
Die filters en kapjes helpen allemaal niet. Ook ik ben wat asthmatisch, en het asthmafonds zegt gewoon dat je op dagen dat het heel erg is maar beter binnen kunt blijven. Toen ik nog in Rotterdam woonde deed ik dat inderdaad wel een enkele keer. Grote inspanning maakt het op zulke dagen natuurlijk erger, omdat je diep aan het luchthappen bent.

Verder heeft het meestal ook met allergieen te maken. En luchtverontreininging is dan zeker niet het enige. In het voorjaar zijn er de pollen van allerlei soort (mijn luchtpijp wordt dichtgeknepen van platanen), en daarnaast zijn er natuurlijk allergieen voor huisvuil (stofzuigen, en eventueel weg met tapijt), of sommige huisdieren. Tot slot zijn er allergieen voor voedsel en voor parfums zoals in zeepproducten. Er zijn mensen die denken dat als je maar genoeg "natuurlijke" producten gebruikt het wel goed komt, maar dat is een gevaarlijk misverstand. Voor zeep etc geldt dat je veel beter heel simpele synthetische producten kunt gebruiken (bijvoorbeeld Neutral (af)wasmiddel) met weinig ingredienten die goed getetst zijn. Van de rest krijg ik jeuk en huiduitslag. De natuur is zo ingewikkeld dat er altijd wel iets verkeerds in kan zitten.
Veel van deze allergieen hebben een zekere overlap: als je voor het een allergisch bent, ben je het vaak ook voor het ander, of in elk geval voor een deel van de andere stoffen. Als je ene allergie geactiveerd raakt, wordt de andere waar je eerst geen last van gehad hebt ook actief. Dat is ook het probleem met luchtverontreining: het komt bovenop de rest. Kortom, het heeft zin de zaak over een breed front te bekijken, en als een detective na te gaan waarop je reageert.
Wordt lid van het asthmafonds, is mijn laatste tip. Daar is heel veel kennis.
Sterkte,
Wim
Peter Rodenburg schreef:Typisch westerse manier van denken. Die kapjes zijn niet om de verontreiniging buiten te houden maar om verontreiniging binnen te houden. Die mensen hebben waarschijnlijk een verkoudheidje en dragen een mondkapje om andere mensen niet te besmetten.
Haha. Dus bij de tolstations in Bangkok werken alleen maar mensen die altijd verkouden zijn... Want daar hebben ze allemaal zo'n kapje.
Het is in feite een magische bezweringsactie, en niet meer. Het probleem met dit fijnstof is dat het heel fijn is. Schone lucht heb je vooral in dunbevolkte en/of hoogontwikkelde landen. Nederland is wel dat laatste, maar niet het eerste. En we hebben vieze buren. Een goeddeels heel schoon land is dus de VS. Helaas heb je daar op sommige plekken rare planten die allergieen veroorzaken, of een heel hoge luchtvochtigheid (en dat is vaak evenmin leuk). De airconditioning helpt dan goed. Arizona is een staat waar veel asthmatische amerikanen omwille van hun gezondheid gaan wonen.
Wim
Wim schreef:Het is in feite een magische bezweringsactie, en niet meer. Het probleem met dit fijnstof is dat het heel fijn is. Schone lucht heb je vooral in dunbevolkte en/of hoogontwikkelde landen. Nederland is wel dat laatste, maar niet het eerste. En we hebben vieze buren. Een goeddeels heel schoon land is dus de VS.
De VS zijn idd op sommige gebieden laagontwikkeld ... ;-)
Maar over smog: onze buren in het zuiden hebben de mazzel dat de Ardennen op een bult liggen en dat helpt als je lekker wilt fietsen. Op http://www.irceline.be vindt je dagelijks kaartjes van de diverse verontreinigingen gemeten gedurende de dag. Het illustreert duidelijk dat fijnstof, NOx en SO2 regionale problemen zijn die tientallen kilometers buiten de stad al afnemen, enkele honderden kilometers verder af flink minder zijn en als er een berg is nog sneller afnemen.
Op zonnige dagen kun je vanaf hoog België (600 m) dan ook duidelijk een bruine deken over het laagland zien liggen.
Leon
Afbeelding
En nu maar hopen dat niet iedereen per automobiel met de fietsen achterop de Twinny Load naar Sankt-Vith tuft, omdat daar de lucht nu nog zo schoon is. Overigens wel mooi fietsen in de omgeving van Sankt-Vith en er zijn knooppunten.
Of per vliegtuig.......
Wim
Beste Otto,

Zoals zovelen heb ik ook astma. Ik probeer zoveel mogelijk de steden te vermijden ook met fietsen en heb mijn inhaler in mijn stuurtas zitten.
Als het buiten erg ongezond weer voor mij is ga ik een eind wandelen ipv fietsen. Ook als het super hard waait. Toch lekker buiten en minimaal benauwd. Onze lange fietsreizen worden hierop afgestemd. Amerika is echt op sommige plekken erg schoon zeker als je boven de 1500 mtr komt. Een verademing. Nadeel alle kampvuren op de campings. Ga zeker niet in het hoogseizoen. Nieuw Zeeland was over het algemeen goed te doen, op de kolen kachels na in Invercargill. Een gasmasker ik moet er niet aan denken.

Groet Karin