Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van almelo naar antwerpen - Forum Wereldfietser

van almelo naar antwerpen

hallo iedereen,

weet er iemand een leuke lange-afstandfietsroute vanuit Almelo naar Antwerpen?
in vogelvlucht is deze afstand een 190 km,
de kortste fietsweg die ik gevonden heb is 300 km, deze heb ik berekend via www.fietsrouteplanner.eu
heeft er iemand ervaring met deze routeplanner?
een andere mogelijkheid is via de knooppunten terug te fietsen, maar dan gaan we het niet op 300 km houden, vermits die vaak langere trajecten nemen.
de reden dat we liefst een zo kort mogelijk traject nemen is omdat het stuk door Nederland het einde is van onze reis van Praag.

frank
Kun je niet wat zuidelijker uitkomen=
Wim
Van Antwerpen fietste ik wel eens naar Nijmegen,
dat was via turnhout, een heleboel leuke plaatsjes, en dan langs een kanaal tot iets boven eindhoven, dan kris kras naar boven richting Nijmegen. Ik geloof het Wilhelminakanaal.

Afstand 155 km kan ook wat meer of minder zijn.

Vanaf Nijmegen is het nog een heel eind naar Almelo. En het is ook zeker niet de kortste weg.

Ik heb een deel van die route vanaf Meiningen tot Hamm gefietst. Ik geloof niet dat het mooiste stuk na Hamm kwam in de richting van Nederland.

In Hamm heb ik geloof ik de trein genomen, deze trein ging van Hamm in 1 trek naar Aachen, en daar heb ik een belgische stoptrein genomen die boemelt tot Luik.

Officieel gaat dat niet met de fiets, niemand weet van iets, maar ze hebben me toen wel naar Luik gebracht. Vanuit Luik kun je een trein naar Brussel Noord, of rechtsstreeks naar Antwerpen.

je zou het kunnen combineren met de hanzeroute. Op een bepaald punt kruisen die 2 routes elkaar, dus de hanzeroute vanaf Berlijn naar Keulen en de route fietsen naar/van praag, de naam van het plaatsje ontglipt me nu wel, ergens in de buurt van Paderborn. Dit stuk route is tot Keulen blijkbaar nog mooi. In de buurt van keulen is het wat stedelijker, al heb ik er zelf niet gefietst.

Die hanzeroute kun je dan volgen tot ergens bij maastricht, en dan via een LF route, die langs de grens van zuid-nederland loopt. naam ontglipt me, kun je tot ergens boven Turnhout komen. of gewoon dwars door Belgisch limburg
Het Albertkanaal, volgen tot Antwerpen.

Ach ja veel mogelijkheden, welke de beste is. Geen idee.

Groeten,

Willem
Met de fietsrouteplanner.eu ben je afhankelijk van bewegwijzerde en beschreven fietsroutes. Er zijn grote stukken oost-Nederland waar geen lf-route doorheen loopt.

Misschien lukt het beter als je een route opgeeft in google-maps met de optie lopen. De kortste route is 228 km en loopt dwars door Tilburg, Den Bosch, Oss, Nijmegen, Arnhem en Zutphen.

Een paar bestemmingen toevoegen bij bijv Hilvarenbeek, Groesbeek en Bredevoort en je hebt een mooie route van 241 km door het Rijk van Nijmegen, Montferland en de Achterhoek.
wwwillem schreef:je zou het kunnen combineren met de hanzeroute. Op een bepaald punt kruisen die 2 routes elkaar, dus de hanzeroute vanaf Berlijn naar Keulen en de route fietsen naar/van praag, de naam van het plaatsje ontglipt me nu wel, ergens in de buurt van Paderborn. Dit stuk route is tot Keulen blijkbaar nog mooi. In de buurt van keulen is het wat stedelijker, al heb ik er zelf niet gefietst.

Die hanzeroute kun je dan volgen tot ergens bij maastricht,
Tot Roermond om precies te zijn.
De Hanzefietsroute kruist de (vernieuwde) Route naar Praag in het hartje van Paderborn. :wink:

Tot Keulen ga je door het heuvelachtige Sauerland, met een drietal fraaie stuwmeren, en daarna door het Bergische Land. Even voorbij Keulen volg je het fraaie riviertje de Rur tot Nederland.

Via de LF3 kan je dan richting Maastricht.
ik heb je tip over google-maps bekeken,
lijkt me wel wat,
ik neem aan dat het geen bestaande fietsroute is, maar ben je bekend in die omgeving, is het daar leuk fietsen zonder al te veel verkeer?

thx voor alle tips,
frank
Ik ben opgegroeid in de omgeving van Oss en ik ken de omgeving tussen Tilburg en Nijmegen vrij goed. Eigenlijk is dat net de omgeving die in het LF-routenetwerk ontbreekt.

Ik heb deze route ingevoerd.

Tussen Nistelrode en Zeddam liggen een paar van de mooiste Brabantse en Gelderse landschappen. En een klein stukje Duitsland.

Google maps geeft ook goede mogelijkheden om met de route te variëren. Maar helemaal feilloos werkt het systeem (nog) niet.
Er is mooiere route mogelijk, als je de fiets/voetpont bij Millingen neemt. En hoewel die pont wel weergegeven staat op de kaart, weet Google die pont niet te vinden, dus je zult het dan in twee etappes moeten invoeren.
thx Elstar,

ik heb even de sateliet beelden bekeken van de streek en het ziet er mooi uit,
veel groen en bos, daar doen we het voor :P

groetjes
frank
frank en diane schreef:veel groen en bos, daar doen we het voor :P
Dan wil je vast ook een paar kleine klimmetjes erbij. Ja, dat kan, in Nederland.

Ik heb de route opgeknipt, voor de mooiste oversteek van de Rijn, nl. de fiets/voetpont bij Millingen.
Deze pont staat wel op de kaart, maar in routebeschrijvingen is de pont niet opgenomen. Misschien is komt dat omdat de pont alleen een zomerdienstregeling heeft.
De omgevingen van 's-Heerenberg, Millingen en Groesbeek zijn prima plekken om te overnachten, maar die plaatsen liggen misschien te dicht bij Almelo.
Ook halverwege de route (omgeving Herpen-Schaijk-Nistelrode) zijn veel campings, hotels en herbergen.

- etappe Almelo-Millingen:
Ik ken dit deel niet zo goed, maar Montferland is een mooie omgeving.
- Etappe Millingen-Antwerpen:
Vanaf de pont kun je de LF3 volgen tot Mook. Op de LF3 ligt de Holleweg, dat is een kort, maar berucht klimmetje naar Berg en Dal.
In Berg en Dal kun je ervoor kiezen om de LF3 te vervolgen tot Mook en daarna de LF 12 te pakken tot Grave. Daarna ben je weer overgeleverd aan de kaart uit Google Maps, omdat er geen korte LF-routes richting Tilburg zijn.
Wat je ook kunt doen, is de route uit de link blijven volgen. Daarin zit in ieder geval nog de Zevenheuvelenweg bij Groesbeek.
Tijdens de voorbereiding op m'n tocht naar de Noordkaap ben ik vanuit Antwerpen naar Apeldoorn gefietst (in één dag bij 30 graden, leve de Red Bull), tijdens de echte tocht dan verder langs Almelo naar Duitsland.

Ik heb genoten van een fantastische fietsroute die ik zelf had samengesteld deels via Google, deels via Hollandse kaarten.