Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets... geraak er niet echt uit... - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets... geraak er niet echt uit...

Hoi,

Ik ben Wouter en nieuw op dit forum. Ik ben een tijd geleden wegens rug en knieklachten moeten stoppen met mountainbiken maar kan wel nog steeeds fietsen op goede wegen en in een niet sportieve (lees rechtere) houding.

Ik ben daarom op zoek naar een degelijke fiets voor fietsvakanties in west europa. Momenteel denk ik aan de Koga traveller, cannondale Touring classic en de Giant Expidition. (andere modellen van vergelijkbare afmontage/kwaliteit zijn ook welkom)

Waar moet m'n fiets in ieder geval aan voldoen:
Eerst en vooral een betrouwbaar en comfortabel frame, goede afmontage (LX/XT), goede betrouwbare verlichting (bij voorkeur niet op batterij), voor- en achterdragers, voor de rest onderdelen die hun deglijkheid bewezen hebben.

Het grootste probleem echter is het testrijden... Weinig winkels hebben blijkbaar dergelijke fietsen in huis voor een testrit...

groetjes,

Wouter.
Ga eens langs bij een van de volgende vakantiefietsspecialisten:
Vittorio in Heerhugowaard, http://www.vittorio.nl ;
De Vakantiefietser in Amsterdam, http://www.vakantiefietser.nl ;
Snel in Utrecht, http://www.sneltweewielers.nl ;
Van Herwerden in Voorburg (bij Den Haag), http://www.vanherwerden.nl ;
Bike4Travel in Capelle aan den IJssel (bij Rotterdam), www.bike4travel.nl ;
Recycle in Wageningen , http://www.re-cycle.nl

Leg uit wat je wensen zijn en vraag een second opinion.

Succes!
wouterdhoye schreef:Ik ben Wouter en nieuw op dit forum. Ik ben een tijd geleden wegens rug en knieklachten moeten stoppen met mountainbiken maar kan wel nog steeeds fietsen op goede wegen en in een niet sportieve (lees rechtere) houding.

Het grootste probleem echter is het testrijden... Weinig winkels hebben blijkbaar dergelijke fietsen in huis voor een testrit...
Ik kan je daarbij aanraden om een zadel te kiezen met vering, of (niet allebei) een goede kwaliteit verende zadelpen, dat ontlast je rug ook flink.
Als je voor een fiets van Duits fabrikaat kiest, vaak van comfortabeler staal, kun je eens naar Aken gaan naar Velo.de, daar hebben ze nogal veel in voorraad van een aantal veelgeprezen Duitse merken.
Maar wellicht is Aken veel verder dan de door Bert genoemde winkels.
Succes,
Leon
Zelf heb ik minder last van mijn rug op een fiets waar ik wat meer voorover zit (i.e. met racestuur). Je rug scharniert dan, in plaats van dat hij alle klappen moet opvangen, plus dat een deel van het gewicht op je armen komt. Maar goed, afgezien daarvan is een verend zadel inderdaad een goed plan, net als wat bredere banden. 50mm brede Schwalbe Big Apple banden zijn heel comfortabel, snel, en gaan niet snel lek. Maar je frame moet er wel plek voor hebben, en dat gaat vaak makkelijker met fietsen voor 26 inch wielen. Wil je dat niet, dan is zelfs een overgang van 37mm naar 42 mm al een enorm verschil. Een maatframe is iets duurder, maar kan ook veel extra comfort bieden. Behalve de al genoemde winkels, zie ook www.m-gineering.nl
Wim
Hoi,

bedankt voor de reacties... qua zadel ben ik er wel al uit... Dat ben ik namelijk al aan het inrijden op m'n huidige fiets... een Brooks flyer die ik als kerstcadeu gekregen heb :D

26" wielen met dikkere banden (en iets lagere druk) had ik ook al aan gedacht... (dan zou de Koga afvallen)

Verder moet ik ook wel vermelden dat ik in Belgiê woon... Dus de info die ik op de hogervermelde sites gelezen heb is wel interessant maar ik ga toch niet zo verg gaan om een fiets te kopen..

groetjes,

Wouter.
wouterdhoye schreef:Hoi,

bedankt voor de reacties... qua zadel ben ik er wel al uit... Dat ben ik namelijk al aan het inrijden op m'n huidige fiets... een Brooks flyer die ik als kerstcadeu gekregen heb :D

26" wielen met dikkere banden (en iets lagere druk) had ik ook al aan gedacht... (dan zou de Koga afvallen)

Verder moet ik ook wel vermelden dat ik in Belgiê woon... Dus de info die ik op de hogervermelde sites gelezen heb is wel interessant maar ik ga toch niet zo verg gaan om een fiets te kopen..

groetjes,

Wouter.
In den Bels, maar in Vlaanderen is een frame toch een kader?
Hallo,

Je hebt in België het Maison Du Velo, vlerick(maatfietsen), de fietser in opwijk. Er zijn nog een paar fietsenzaken die een aantal vakantiefietsmerken in huis hebben. Bij naam kan ik ze niet noemen.

Bij geen van deze winkels ben ik geweest, maar ik kan me niet inbeelden dat ze nergens een proeffiets hebben.

Zelf heb ik een fiets in Nederland gekocht, je bent wel even zoet met die te gaan afhalen. Achteraf had ik hem misschien beter in België gekocht, maar in Antwerpen heb je niet echt een zaak gespecialiseerd in vakantiefietsen.

Wel een zaak die ze ook verkoopt naast MTB's en racefietsen, de l'express bij de paardenmarkt in de buurt.

Maar ik wou toen een Fahradmanufaktur T400, 26 inch, stalen frame , waarschijnlijk niet de beste vakantiefiets, wel zeer goede prijs kwaliteitsverhouding. En voor mijn behoefte zeer goed. De (enige?) leverancier in België die deze levert is La Maison du Vélo, geloof ik.

Groeten,

Willem
Hoi Wouter,

Ik heb zelf ook veel mountainbike gereden. Hoewel ik dat nog wel doe ben ik afgelopen jaar op zoek gegaan naar een vakantiefiets omdat het avontuur trekt. Ik had grotendeels dezelfde eisen als jij , zoals betrouwbaar, degelijk etc. Daar is keus genoeg in op papier en in de praktijk. Ik heb op vele fietsen proefgereden. Op de Idworx off-rohler voelde ik mij echter meteen thuis, zeker door de mountainbike-feel maar dan toch gericht op toeren. De rohloff naaf stond voor mij wel snel vast als een must. Weinig onderhoud en veel plezier. Kost alleen wel een lieve duit.

Het is natuurlijk heel persoonlijk zo'n beleving en keus en ik onderschrijf dan ook de overige reacties van de forumleden. Ga wel liefst bij een winkel langs waar men zelf ervaring heeft met reizen op de fiets. In Belgie zijn er in ieder geval ook Idworx dealers.

Veel succes en laat nog eens horen waar je keus op gevallen is.

Groeten Bob
Ik moet zeggen dat http://www.lamaisonduvelo.be/nl/index.html zeker an te bevelen is, en de duitse merken niet te kloppen zijn kwa prijs/kwaliteit
Hoi,

Gisteren een Koga Signature 28" kunnen testrijden... zat echt geweldig goed en rijdt voorbeeldig... Dat wordt dus een sterke kanshebber :-D

wouter.
Even een geheel andere richting: een LIGFIETS

Sinds jaren heb ik een vrij sportieve fiets van Santos met een Rohloffnaaf. Erg fijne fiets maar..... De langere (>70km) afstanden vallen me toch elke keer weer tegen.
Een deel komt door me zelf, ik ben te weinig met langere afstanden bezig en meer met korte afstanden.
Speciaal om lekker lang te rijden heb ik nu een ligfiets gekocht. Eind mei was die binnen en in juli ben ik er mee naar Noorwegen gefietst. Iets wat ik nooit op een "normale" fiets had gedaan.
Wat is een ligfiets toch comfortabel vergeleken met een gewone fiets.
Ik weet het niet, maar volgens mij moet je niet gelijk denken aan allerlei concrete fietsmerken. Je hebt een serieus probleem, en dat betekent dat je houding op de fiets echt perfect moet zijn. Ik zou in zo'n geval altijd beginnen met een maatframe. Dat is een paar honderd euro duurder, maar dat lijkt me alle geld waard. Het rijdt ook vast als een feest. Denk vervolgens heel goed na over waar je wilt fietsen, en over hoeveel je wilt meenemen (lichtgewicht kamperen is het leukste volgens mij). Ruimte voor bredere banden vergroot je bereik, ook al zet je ze er misschien niet steeds op.
Ga met al dat inzicht naar een goede framebouwer. Het restant van je budget kun je gebruiken om het frame op te laten bouwen. Goede handgebouwde wielen zijn een must, maar voor het overige kun je ook al met een Deore afmontage vele jaren heerlijk fietsen. Heb je meer geld, dan kun je zoveel kwijt als je wilt, tot en met een Rohloff, SON, Magura combinatie met mooie Nitto onderdelen, om maar iets te noemen. Maar het hoeft niet: een perfect frame en goede handgebouwde wielen zijn de enige dingen die er echt toe doen, zeker voor jou. Een goed zadel heb je al.
Wim
Wim schreef:Ik weet het niet, maar volgens mij moet je niet gelijk denken aan allerlei concrete fietsmerken. Je hebt een serieus probleem, en dat betekent dat je houding op de fiets echt perfect moet zijn. Ik zou in zo'n geval altijd beginnen met een maatframe. Dat is een paar honderd euro duurder, maar dat lijkt me alle geld waard.
Als na opmeten en de pasfiets etc. blijkt dat de gewenst zitpositie ook zonder kunstwerken bereikbaar als confectiefiets dan zie ik geen reden voor een maatframe, of zie ik dat verkeerd?
Is "een paar honderd euro" niet een beetje een eufemisme?
Leon
Als een standaard frame past is dat natuurlijk prima. De prijzen kunnen soms erg verschillen, en soms erg dichtbij elkaar liggen. Een voorbeeld van dat laatste is de vergelijking tussen een Santos travelmaster 26 chromo LX van basisprijs 1550 euro, en een M-gineering Columbus Thron frame en LX afmontage van ongeveer 1650 euro, (2008 prijzen). Allebei zonder dragers, zonder spatborden, en zonder verlichting, en allebei met goede handgebouwde wielen. En allebei prima fietsen.
Wim
Wim schreef:Als een standaard frame past is dat natuurlijk prima. De prijzen kunnen soms erg verschillen, en soms erg dichtbij elkaar liggen. Een voorbeeld van dat laatste is de vergelijking tussen een Santos travelmaster 26 chromo LX van basisprijs 1550 euro, en een M-gineering Columbus Thron frame en LX afmontage van ongeveer 1650 euro, (2008 prijzen). Allebei zonder dragers, zonder spatborden, en zonder verlichting, en allebei met goede handgebouwde wielen. En allebei prima fietsen.
Wim
en daarom heb ik een jaar gelden voor deze (http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm) fiets gekozen, past perfect en fietst perfect. Met dragers, spatborden, verlichting EN een Rohloff naaf!
wouterdhoye schreef:Hoi,
Gisteren een Koga Signature 28" kunnen testrijden... zat echt geweldig goed en rijdt voorbeeldig... Dat wordt dus een sterke kanshebber :-D
wouter.
Het zegt me nog niet zoveel. In mijn ervaring rijdt "iedere" nieuwe fiets wel lekker, zelfs als deze niet optimaal past. En als je een gebruikte fiets een grote beurt geeft (alle lager etc. smeert) rijdt deze weer als nieuw. Tussen deze twee momenten sta je of geparkeerd of je rijdt nog steeds prettig. Dan merk je pas het verschil tussen kwaliteit in onderdelen en de pasvorm.

Natuurlijk een proefrit geeft een indicatie. Maar na je eerste ritje van 70km weet je meer. Er zijn in het verkoopproces globaal twee uitgangspunten:
1 Dit is mijn product en welke wil je hebben?
2 Wat is je behoefte en heb ik daar een oplossing voor?

De genoemde nederlandse zaken hanteren uitganspunt 2 en zijn daarbij in Nederland fietsland een uitzondering. Waar je ook koopt ik zou wel op het uitgangspunt van de winkel letten.