Afgelopen zomer heb ik vooral in Zweden gefietst, en ook een stuk in noord Noorwegen. Gefietste afstand (met omwegen) was zo'n 2685 km
Fiets Traject: Göteborg(SE) - Särna(SE) - Östersund(SE)
Trein Traject: Östersund(SE) - Gällivare(SE)
Fiets traject: Gällivare(SE) - Kaaresuvanto(FI) - Skibotn(NO) - Narvik(NO)
Meestal volgde ik mijn eigen route, maar soms kwam ik op de Sverigeleden terecht. Vaak wilde ik de wat bergachtigere westkant van Zweden fietsen en daar loopt de Sverigeleden niet.
Ik vond het zo mooi en bijzonder om te zien hoe het landschap veranderd van dichte hoge bossen in het zuiden en midden tot lage berkenbosjes tot niets in het noorden!
Vooral het eerste deel vanaf Göteborg tot Östersund was de warmte soms niet om uit te houden maar ook regelmatig regen gehad. Vooral later in de middag en avond rukten er onweersbuien op. Overigens maakte het dit wel avontuurlijk.
De reis boven de poolcirkel was heerlijk koel maar daar wel meer permanentere bewolking. In Noorwegen kreeg ik weer meer te maken met uiterst druilerige sferen en 's middags/'s avonds begon het te regenen. Maar ook daar kon het erg mooi weer zijn!
Vooral in het midden en noorden van Zweden had ik regelmatig last van dazen en in het noorden alleen muggen. Al rijdende (v.a. ong. 12km/h) heb je van de muggen geen last, maar wanneer je ergens wilt gaan zitten dan weten ze je te vinden. Ook je behoefte doen in de bosjes (vooral poepen) is soms een crime. Met kamperen hield ik het gaas van m'n tent altijd dicht maar moest soms toch 's avonds voor het slapen gaan in actie komen.
Buiten je tent een warme hap eten was ook niet altijd even plezierig. Ze zoeken de warmte van de pan op en ontdekken dat dit te heet is en vallen dood op je gekookte maaltijd. Ik had eigenlijk geen vlees hoeven te kopen!
In het noorden had ik ook te maken met knutjes, kleine beestjes waarvan je niet zou verwachten dat die zo irritant zouden kunnen zijn! Vooral na regen was het 'the dance of the knut's'.
In het begin van mijn reis was ik nog te eigenwijs
om deed te gebruiken. Ik vind het tenslotte een vies chemisch product. Maar later kon ik gewoon niet anders want werd er regelmatig gek van.
Maar verder vind ik Zweden het ultieme vakantieland, als je de rustige weggetjes weet te vinden. Uitgestrekte bossen, meertjes, en uitgestekte wegen.
De wegen waren niet altijd fietsvriendelijk. Vooral de dikke rode lijnen en zeker de groene wegen op de kaart mijden! Dit geld vooral voor zuid en midden Zweden. In het noorden is het allemaal rustiger. De drukke E45 in het zuiden is in het noorden een gewone weg geworden. Toch ben ik wel een keer 's nachts op pad geweest om de 'drukte' tussen Gällivare en Kiruna te omzeilen!
In het zuiden en midden zijn veel neven wegen, gravel wagen door het bos of weilanden. Heerlijk genieten!
In het noorden ontbreken die wegen, naar mijn weten, wel. Daar rijd je op asfalt. Ik had wel tot twee keer toe dat er een weg opnieuw gecontrueerd werd en reed samen met de andere auto's over grof gruis en puin.
Van de zomer ga ik weer, wellicht naar Finland, het land van de 1000 muggen, oh nee, meren.