Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het zijn barre tijden voor de bike. - Forum Wereldfietser

Het zijn barre tijden voor de bike.

Met dit slechte weer, regen, vorst, pekel, bladeren en bagger onderweg heeft de Herwerden een ware Fata Morgana ondergaan. Hij is van glanzend zwart na een tochtje (en vooral woon/werk verkeer) veranderd in een bruinbaggerig fietsie. Gelukkig heb ik 'm voor de pekelstrooiers op pad waren ingespoten met een siliconenspray. Als ik op het werk kom ben ik in de gelegenheid om de fiets af te spuiten en eenmaal weer thuis is de tuinslang aan de beurt.

Ook de atb ontkomt niet aan m'n "siliconentic". De lak gaat er mooi van glanzen en het vuil hecht zich minder aan de fiets. Ooit een atb-tochtje gemaakt met de start in Koedijk in N-H waar we dwars door de weilanden met koeievlaaien crossten en het gros van de deelnemers al na een paar km's de blubber tussen vork en band stonden te steken. Dankzij een tip "spuit je banden in met silikoontjes" kon ik doorkachelen.

Het schijnt dat dat spul er voor zorgt dat er weinig of niets aan je fiets blijft kleven. Ik ben er iig erg tevreden over. Iemand dezelfde ervaring? Of een nog betere tip?
50er schreef: Het schijnt dat dat spul er voor zorgt dat er weinig of niets aan je fiets blijft kleven.
Geldt dat ook voor zout (dat in Nederland te pas en te onpas met zakken tegelijk op de wegen wordt gedonderd)? Zou fijn zijn, want ik heb op mijn racer al een paar pekelplekken van die door de lak vretende rotzooi, ondanks braaf de fiets afspoelen na elke rit. En spuit je die spray ook op de velgen, of helpt dat niet?
Jep, ook de velgen. Eigenlijk alles, behalve dan zadel en banden. De atb banden heb ik toen eenmalig gedaan omdat ik wist dat het een blubbertocht zou worden. Ik heb geen last van zout plekken en ik let daar sterk op. Ben nu eenmaal een poetser 8)

Heb je geen steenslag waardoor de lak is beschadigd? Dat zijn de lekkerste plekje's om je frame aan te vreten.
Velgen zou ik niet inspuiten, anders heb je abs remmen :lol:
Het motorblok van mijn motor spuit ik ook in met siliconenspray, mijn fiets
spuit ik in met wd40.
50er schreef: Heb je geen steenslag waardoor de lak is beschadigd? Dat zijn de lekkerste plekje's om je frame aan te vreten.
Niet veel gelukkig (steenslag), maar ik heb wel een paar plekjes met verhoogde aandacht. Op twee andere plekjes heb ik het blaasje onder de lak voorzichtig weg gekrapt, ontvet en in de alu-primer gezet, zodat het in ieder geval niet verder vreet.