Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko: heeft de route Zagora - Foum Zguid al asfalt? - Forum Wereldfietser

Marokko: heeft de route Zagora - Foum Zguid al asfalt?

Hallo fietsers,

ik zit met een vraag voor mijn wintertocht as. december. Weet iemand hoe deze route er actueel uit ziet? Ik weet dat het een ruwe stenige piste was....maar wordt er al asfalt over gelegd? Om dit off road alleen te fietsen zie ik niet zo zitten

ps. de vraag is ook op de Duitse marokko site gesteld maar heeft daar niet tot een duidelijk antwoord geleid.



Groet, Bert

Op mijn kaart (reise know-how) zie ik duidelijk een gele weg die zelfs N12 wordt genoemd, die loopt van Zagora naar El Mhamid en dan Foum Zguid.
Dat zou betekenen dat deze geasfalteerd zou moeten zijn.

In januari gingen waren wij in Foum Zguid, maar kwamen vanaf het noorden, een gele (geasfalteerde) weg, en verder naar Tissint. Mooi asfalt, veel zand en wind (lees: zandstorm).

Anneke

Vaar niet blind op de kleur van de weg op een (Reise Know How) kaart.
Ongeveer twee jaar geleden koos ik op basis van de kleur van de weg voor een route in Argentinië, ook een gele weg (volgens de legenda is dat verhard).

Van de ruim 70 kilometer (de lengte van de route) heb ik mijn fiets 20 kilometer door mul zand geduwd en de rest met een gemiddelde van circa 10 kilometer per uur kunnen fietsen.

Zie ook hier.

Er lopen twee wegen hier. Beiden zijn niet geasfalteerd! Wil je die twee plaatsen aan elkaar knopen via asfalt dan zul je via Agdz moeten. Bij een daarvan (de noordelijkste variant= N12) zijn de asfaltwerkzaamheden gestart aan weerszijden echter deze liggen sinds een jaar stil. Van de 120 km is 100 km piste. De Zuidelijkste variant is veel langer zo'n 170 km en voor een fiets veel moeilijker te berijden.

Raar dat je geen antwoord kreeg op het Duitse forum. Jan is altijd heel snel. Bovendien is het in de reisberichten van Jan duidelijk terug te vinden en in het topic "wie gaat volgend jaar naar Marokko?" Kwestie van ff zoeken met de zoekfunctie, levert heel veel resultaten op. Ik ga overigings de N12 wel fietsen over een maand. Kijk ook eens op de site van Edith Kohlbach Saharaforum. Hier had je ook het antwoord op je vraag kunnen vinden. De link naar deze website heb ik afgelopen weekend ook toegevoegd aan de landeninfo Marokko en mijn eigen weblog.

Goede reis! :wink:


Blanche



Afbeelding
De film van onze reis in 08/09!

Allen: dank voor de snelle reacties.

LizPie: in Laos hebben we een soortgelijke ervaring gehad, de weg leek goed, iemand ter plekke bevestigde dat het een verharde weg zou zijn en na een kilometer hield het asfalt op (maar er reed gelukkig wel een bus)

Blanche: ik had ook op het duitse forum gekeken maar zag op jouw vraag daar geen duidelijk antwoord....nu is het wel duidelijk. Ik ga proberen de bovenste route te rijden als er andere fietsers daar toevallig hetzelfde plan hebben, beetje gokken maar ik rij dat liever niet alleen.

allen: wie rijdt er 21 december van Zagora naar Foum Zguid? ik vertrek 's morgens om 8.00 uur! ;-) :D :?: :!:

Groet, Bert V

@ Bert___Blanche: ik had ook op het duitse forum gekeken maar zag op jouw vraag daar geen duidelijk antwoord....nu is het wel duidelijk.
Niet duidelijk?? Er staat toch echt het volgende :
"Nein, nicht geteert. Angefangen von jeder Seite, aber nicht weiter gemacht. "

avic schreef: allen: wie rijdt er 21 december van Zagora naar Foum Zguid? ik vertrek 's morgens om 8.00 uur! ;-) :D :?: :!:Groet, Bert V
Dan rijden we net richting hoge atlas óf naar Demnate óf naar de Tizi n Chicka, sorry :wink:

We dubben nog tussen twee varianten, namelijk:

1. Marrakech- Demnate- skoura - boulmalme- nekob- Zagora- (n12) foum zguid - tazenakth- Ait benadouhou- piste naar Marrakech

2. Marrakech- Demnate- skoura - boulmalme- nekob- Zagora- (n12) foum zguid- (bus naar Gulemin) - Plage Blanche- Sidi Ifini- Tiznit- (bus Marrakech)

Hallo Blanche,
We dubben nog tussen twee varianten, namelijk:

1. Marrakech- Demnate- skoura - boulmalme- nekob- Zagora- (n12) foum zguid - tazenakth- Ait benadouhou- piste naar Marrakech

2. Marrakech- Demnate- skoura - boulmalme- nekob- Zagora- (n12) foum zguid- (bus naar Gulemin) - Plage Blanche- Sidi Ifini- Tiznit- (bus Marrakech)
[/quote]


dat klinkt wel heftig. Op mn michelinkaaart is het stuk tussen Demnate en Skoura deels een wandelpaadje en erg steil en hoog....succes daar. Of is de grote asfalteerder daar al wel langs geweest?

Blijkbaar wil ik de info over de n12 niet goed lezen. blijf doorzoeken tot iemand vertelt dat er toch mooi asfalt ligt, of een aangereden piste, en een stalletje met fris en thee halverwege en wind mee, en een lekker zonnetje.

ik ben ook druk bezig met de kaart en andere sites bestuderen: wat een boel mogelijkheden! Ik laat het een beetje afhangen van het weer in december.

groet, Bert V

ik heb in september 2004 oa. gefietst van Boumalne Dades naar Marrakech.
We waren met MTB's en sloegen na Boumalne Dades in El-Kalaa rechtsaf, vervolgens was het een wirwar van grind- en zandpaden en zeer primitieve gehuchtjes tot aan Assermo. We hebben toch nog Assermo gevonden door vaak de weg (het zandpad) te vragen.

Tot onze verbazing was er in Assermo een asfaltweg die vanuit het zuiden naar Demnate gaat over 3 passen, de hoogste idd. 2580m. Een hele mooie weg, echt een aanrader. Heel rustig ook met verkeer en geen bedelende kinderen. Wij kwamen dus vanuit het oosten en sloegen in Assermo rechtsaf naar Demnate, als je in Assermo linksaf was gegaan kwam je zeer waarschijnlijk in Ouarzazate of Skoura uit maar daar ben ik niet geweest.

De weg van Marrakech naar Demnate daarentegen is heel druk, je wordt vanzelf een neger door de uitlaatgassen, geen aanrader.

Re:

avic schreef: dat klinkt wel heftig. Op mn michelinkaaart is het stuk tussen Demnate en Skoura deels een wandelpaadje en erg steil en hoog....succes daar. Of is de grote asfalteerder daar al wel langs geweest?

Blijkbaar wil ik de info over de n12 niet goed lezen. blijf doorzoeken tot iemand vertelt dat er toch mooi asfalt ligt, of een aangereden piste, en een stalletje met fris en thee halverwege en wind mee, en een lekker zonnetje.
>> De weg tussen Demnate en Skoura is geheel geasfalteerd. Of hij sneeuwvrij volgende week is, is een andere vraag.
>> Tja als jij niet van mij wilt aannemen dat deze wegen niet geasfalteerd zijn. :roll: Ik ben al 8 x in Marokko geweest en heb meerdere bronnen die recentelijk op dit stuk zijn geweest. Succes met het vinden van asfalt! 8)

@ Teun De weg van Marrakech naar Demnate daarentegen is heel druk, je wordt vanzelf een neger door de uitlaatgassen, geen aanrader.
Heb jij destijds de weg naar Demnate over Sidi Rahel of over Tamelelt gefietst?

Re:

foutje was als PB bedoeld
Let erop dat de N12/N9 een vrij drukke weg is en dat Schumacher niks is vergeleken met het rijden van de Marokkaanse taxi-chauffeurs.
Als je leuk wilt fietsen, kun je het beste de wat kleinere weggetjes pakken. In de buurt van Zagora hebben wij heerlijk gefietst/gewandeld (met de fiets + 40kg aan de hand) richting Tissemoumine/Oum Jrane en via Alnif en Tamtatouchte met een boog naar Boumalne. Dit is allemaal prima te doen op een fiets zonder vering. We hebben hierbij stukken gehad waar volgens de kaart asfalt zou moeten zijn maar we moesten lopen (geel op de kaart), en paden gehad die er op de kaart veel minder spannend uitzien. Inclusief rivierbedding doorstekingen waarbij we soms 20 minuten of langer bezig waren met het bepalen van waar "het pad" loopt (en dan nog de fiets + bagage door het mulle zand duwen). Volgens de kaart moest het een gewoon karrenspoor zijn, wat dus een iets te optimistische weergave van de werkelijkheid was.

Ik ga ervan uit dat het aan de andere kant van Zagora niet (veel) slechter zal zijn.

Succes met voorbereiden!

Robertjan
De N 12 een drukke weg? Misschien hebben we andere kaarten en is er een spraakverwarring over de nummers? Ik heb de Michelinkaart de laatste. Ook Michelin heeft rond 2000 een wisseling gekend in de straatnummers.

Je bedoelt met de geasfalteerde weg de weg tussen Foum Zguid, Zagorra, Akka, Tata naar Bouizakarne? We hebben vorig jaar van Tata naar Assa en verder gefietst. Het was helemaal niet druk. Soms een bus en soms een taxie. De N9 van Agdz naar Mhamid zal drukker zijn omdat het in die regio meer toeristisch is. Ik vond van niet 6 jaar terug. Maar parallel aan die weg loopt ook een piste door de dorpjes heb ik gelezen.

Die boog die jij noemt van Alnif en Tamatouche naar Boulmalme is al geasfalteerd en lijkt me erg mooi. (correctie :oops: >> deze is inderdaad niet geheel geasfalteerd. Ik was in de war met de andere boog over de bergen vanuit Goulmina en Assoul naar Tinihir)
Als ik Google Maps kijk :oops:, dan zie ik de N12 o.a. lopen vanaf de N9 naar Rissani. Op die weg hebben we begin/half maart enkele uurtjes gefietst. Helaas was dat het minst leuke gedeelte van de reis. Gewoon, saai.
Van de grote weg af is het veel avontuurlijker, en dat is dan ook mijn advies. Nu zie ik er niet een weg duidelijk parallel aan lopen, maar ik heb dan ook geen goed kaartmateriaal hier tot mijn beschikking. Soms (maar juist vaak in minder bedeelde landen) staan de leukste routes niet aangegeven op de kaart. Zoals het stuk tussen Oum Jrane en Alnif, ten oosten van Zagora. Al was eerlijk gezegd het stuk daarvoor leuker, dat gedeelte staat er net niet op (bij Google Maps dan).

Ik vermoed (maar weet het zeker niet) dat het gedeelte ten westen van Zagora veel groener is en dus makkelijker te fietsen. Dan is het helemaal leuk om de grote wegen te mijden: vaak ontdek je dan de warmte van de lokale bevolking.

Overigens is het gedeelte tussen de beide Gorges zeker niet geasfalteerd... De pas ertussen (enkele km's na Tamtatouchte linksaf) is wel mooi fietsen/lopen, maar de Berbers daar tot 3000m hoogte verwachten dat je fietstassen vol zitten met Dirhams en pennen :roll:.

Enfin, het zijn maar mijn ideetjes. Als ik er helemaal naast zit, dan hoor ik het wel :wink:!

Groetjes,
Robertjan
Marokko is ook een populair land bij de gemotoriseerde tweewielers. Veel marokko-gangers zijn te vinden op http://www.travelmaniacs.nl. Als je vragen hebt over bepaalde routes kunnen ze je waarschijnlijk goed helpen (ze hebben een goed forum..). De routes die je op de motor leuk vindt zijn vaak ook leuk voor fietsers.

Groeten,

Eric (die ook graag op een gemotoriseerde fiets rond rijdt...)
Beste Marokko reizigeres,

De route zit erop, ik heb geen onverharde piste gereden en wie nog meer wil lezen kijk op: cebenz.web-log.nl


Groet, Bert Vinken