Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een stevens of een Fahrradmanufaktur - Forum Wereldfietser

Een stevens of een Fahrradmanufaktur

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe fiets.
Die moet dienen als woon/werkfiets (2x25km)(naast mijn stevens x8 lite)
en als huis tuin keuken en vakantiefiets.
En mijn keuze valt tussen een Stevens Randonneur
http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=nl_NL
en een
Fahrradmanufaktur T-300 Shimano LX
http://www.fahrradmanufaktur.de/T300_Sh ... g_114.html
Volgens mij zijn ze ongeveer evenwaardig, buiten dat de ene een
aluminium en de ander een stalen kader heeft.
Of zie ik het verkeerd?

Hoi Eenzame,
Kies een stalen kader. Dat kun je lassen als het op wereldreis breekt. Bij alu is dat bijna niet mogelijk in de rimboe van afrika.
Alle gekheid op een (houten) stokje. Ga er vooral op fietsen. Kijk hoe het "zit'. Laat het afstellen op jou proporties en emoties. Bij een fiets weet je pas hoe hij fietst, als je erop gefietst hebt.
Succes :lol:
Oja, de VSF heeft een mooi setje Magura's remmen, Stevens een LX setje in de aandrijflijn. wat wordt het Remmen of Schakelen? Persoonlijk kies ik dan voor schakelen. Zo slecht zijn de Deore remmen niet.

Eric op de Fiets schreef:Hoi Eenzame,
Kies een stalen kader. Dat kun je lassen als het op wereldreis breekt. Bij alu is dat bijna niet mogelijk in de rimboe van afrika.
Hoi Eric, wanneer je de laatste jaren in Afrika bent geweest zul je hebben gezien dat die vlieger niet meer opgaat. Ook in Afrika is Alu bekend geworden.
Eenzame: kijk eens goed naar de geometrie en probeer er inderdaad een stukje op te fietsen. Let er daarbij wel op dat zadelpennen en headsets vervangen kunnen worden dus daar heb je per fiets wel wat speling mee. Let op de lengte van de bovenbuis, de hoeken die de voorvork en de zadelbuis tov een horizontale lijn maken waardoor de fiets totaal van karakter kan veranderen. Kortom: effe een stukje fietsen.

Marco Meijerink schreef:
Eric op de Fiets schreef:Hoi Eenzame,
Kies een stalen kader. Dat kun je lassen als het op wereldreis breekt. Bij alu is dat bijna niet mogelijk in de rimboe van afrika.
Hoi Eric, wanneer je de laatste jaren in Afrika bent geweest zul je hebben gezien dat die vlieger niet meer opgaat. Ook in Afrika is Alu bekend geworden.
Eenzame: kijk eens goed naar de geometrie en probeer er inderdaad een stukje op te fietsen. Let er daarbij wel op dat zadelpennen en headsets vervangen kunnen worden dus daar heb je per fiets wel wat speling mee. Let op de lengte van de bovenbuis, de hoeken die de voorvork en de zadelbuis tov een horizontale lijn maken waardoor de fiets totaal van karakter kan veranderen. Kortom: effe een stukje fietsen.
Ik heb mij de laatste tijd een beetje zitten verdiepen in de geometrie van fietsen en dan met name framematen en hun bovenbuislengtes. Mij valt op dat dit twee merken zijn met, naar verhouding, lange bovenbuislengtes. Dat is niet erg als dat is wat je nodig hebt, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

reichbus schreef:Ik heb mij de laatste tijd een beetje zitten verdiepen in de geometrie van fietsen en dan met name framematen en hun bovenbuislengtes. Mij valt op dat dit twee merken zijn met, naar verhouding, lange bovenbuislengtes. Dat is niet erg als dat is wat je nodig hebt, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.
Gelukkig hebben de meeste fietsen een verstelbaar stuur en je kan een type stuur nemen waarmee de de buis als het ware gecompenseerd wordt. In mijn geval kon het gecompenseerd worden met het verstellen ;)
Ook ik heb (over 2-3 weken) een VSF T900.
Ik heb speciaal gewacht tot het najaar om de fiets in te kunnen rijden. Kan mijn lichaam wennen aan de nieuwe fiets en de fiets vlak voor mijn vakantie een goede beurt geven.
Die compensatie is maar beperkt. De (voorwaartse) lengte van de stuurpen heeft namelijk ook invloed op het stuurkarakter. Verstelbare stuurpennen zijn een leuk idee, maar niet zo stijf als een vaste. Ze zijn daarmee vooral handig voor de fietsenboer, die je zonder gedoe alsnog een niet echt passende fiets kan verkopen.
Wim

Re:

reichbus schreef:Ik heb mij de laatste tijd een beetje zitten verdiepen in de geometrie van fietsen en dan met name framematen en hun bovenbuislengtes. Mij valt op dat dit twee merken zijn met, naar verhouding, lange bovenbuislengtes.
Toevallig heb ik de afgelopen maand zowel een Stevens als een Fahrradmanufaktur voor mijn vriendin gekocht. Het gaat om een Galant Lite en een T100, beiden Alivioniveau.
Wat me op is gevallen is dat de FM duidelijk korter van bouw is.
Dat ik twee fietsen heb gekocht is omdat ik de Stevens geannuleerd heb. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Want bij navraag bij de lokale fietsenboer waar ik de fiets zes weken eerder besteld had bleek dat de fiets niet nu (na een week op zes) zou komen en dat hij ook niet even opbelde om te zeggen dat hij "wat later" komt. De fiets zou pas in februari, MISSCHIEN, komen. Een week later belde de fietsenmaker op dat de importeur hem heeft gemeld dat de fiets niet eerder komt dan week 8 omdat de fiets nog niet in productie is en nog niet eerder is geleverd. Toen heb ik mijn aanbetaling maar teruggehaald.
Bij Vélo in Aken konden we een FM uit een ruime voorraad uitzoeken en daarna een uurtje over de kerstmarkt lopen terwijl hij werd klaargemaakt, betalen en meenemen.
Dus wat die Stevens betreft: bestaat die al?
Leon

Re:

Marco Meijerink schreef:
Eric op de Fiets schreef:Hoi Eenzame,
Kies een stalen kader. Dat kun je lassen als het op wereldreis breekt. Bij alu is dat bijna niet mogelijk in de rimboe van afrika.
Hoi Eric, wanneer je de laatste jaren in Afrika bent geweest zul je hebben gezien dat die vlieger niet meer opgaat. Ook in Afrika is Alu bekend geworden.
Als aluminium scheurt was het origineel kennelijk niet sterk genoeg. Een las in aluminium zonder warmtebehandeling is zacht en heeft maar ~25% van de sterkte in veredelde toestand. Bij sommige legeringen helpt het om een maand vrij te nemen omdat de sterkte weer langzaam toeneemt.
Afgaaande op het 3e wereld laswerk in staal wat ik tot nu toe onder ogen kreeg ben ik zeer benieuwd naar aluminium :D