Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Er moet meer gefietst worden! - Forum Wereldfietser

Er moet meer gefietst worden!

http://www.elsevier.nl/web/10214051/Nie ... cursus.htm

Kop is wel erg stemmingmakend. Tekst is duidelijker... en met wat positieve punten.
'Het is gezond, goed voor het milieu en een wapen tegen files,' vindt Tweede Kamerlid Joop Atsma (CDA). Leren fietsen moet ook een verplicht onderdeel worden van de inburgeringscursus.

Nederlanders laten volgens Atsma de fiets steeds vaker staan
Het CDA komt vandaag met een nota met tientallen maatregelen om Nederlanders vaker op de fiets te krijgen.

Bijna iedereen fietst, weet Atsma, maar onder pubers wordt het steeds minder populair. Daarom moet de fiets gratis mee de trein in kunnen en in plaats van een ov-kaart moeten studenten kunnen kiezen voor een gratis abonnement op de fietsenstalling.

Voor die maatregelen zijn 'honderden euro's nodig' en de medewerking van gemeenten en provincies.

Fietspaden

Atsma zegt vandaag in het Algemeen Dagblad 'visie' te missen bij het ministerie van Verkeer, omdat er voor betere fietspaden 'slechts' 30 miljoen euro is uitgetrokken, maar voor autowegen miljarden.

Volgens het CDA worden de files aanzienlijk minder, wanneer forensen die de fiets nemen standaard worden beloond met de maximale kilometervergoeding van 19 cent.
Nu nog de centen ;)

Nou moet ik zeggen... in eerste instantie klonk het positief, maar bij het punt "fiets gratis in trein" zou ik toch grote bedenkingen hebben.

Volgens mij gaat dat een chaos worden. Als student had ik twee fietsen: 1 van huis naar station en 1 van station naar Uni. Ik zie al voor me dat een deel van die mensen steeds de fiets gaat meenemen :shock:

Dan toch maar liever die paar euro's betalen als je weet dat je dan wel een plaatsje hebt (vrijwel althans... alleen bij het eind van WF-weekenden is het soms een probleem ;)) Verruiming van de mogelijkheden (tijden, ruimte in de trein) lijkt me dan handiger.

Fedor schreef:Nou moet ik zeggen... in eerste instantie klonk het positief, maar bij het punt "fiets gratis in trein" zou ik toch grote bedenkingen hebben.

Volgens mij gaat dat een chaos worden. Als student had ik twee fietsen: 1 van huis naar station en 1 van station naar Uni. Ik zie al voor me dat een deel van die mensen steeds de fiets gaat meenemen :shock:
inderdaad shockerend, een station waar je kunt komen zonder over de wrakken te struikelen

Dan toch maar liever die paar euro's betalen als je weet dat je dan wel een plaatsje hebt (vrijwel althans... alleen bij het eind van WF-weekenden is het soms een probleem ;)) Verruiming van de mogelijkheden (tijden, ruimte in de trein) lijkt me dan handiger.
Er is ook OV op deze wereld waar de vervoerder geen ontmoedigingsbeleid voert, en dan blijkt het best te werken

Als er voldoende ruimte voor fietsen in de trein komt, Bij voorbeeld in het eerste en het laaste rijtuig met een lage instap is dat geen enkel probleem.
Verder afschaffing van het spitsverbod, zoals ook in de S-treinen rond Kopenhagen is gebeurd. Ben je ook van het stallingprobleem rond de stations af.

m-gineering schreef:inderdaad shockerend, een station waar je kunt komen zonder over de wrakken te struikelen
Da's natuurlijk positief maar dan moet er wel voldoende ruimte zijn om al die fietsreizigers te kunnen vervoeren. Waarschijnlijk kan je dan complete fietstreinen in gaan zetten ;)

Merkwaardig idee dat de fiets in de trein gratis zou moeten zijn. Een fiets neemt ruimte in en kan andere reizigers hinder bezorgen. Genoeg reden om een redelijk bedrag voor fietstransport te vragen, lijkt me. De huidige NS-treinen zijn overigens in het geheel niet geschikt voor grootschalig fietsvervoer (itt. sommige Duitse).

In belgie mag een vouwfiets gratis mee met trein en bus.
En, ik ben een paar dagen terug over de kaap van 10.000
woon/werk km's gegaan voor dit jaar. :D €€€€€€€€ :wink:

Daarom moet de fiets gratis mee de trein in kunnen
Hoezo in Duitsland, Frankrijk en Spanje heb ik nog nooit hoeven te betalen voor de fiets en ik meld altijd dat wij fietsen meenemen.

Overigens nemen onze fietsen met volle bepakking behoorlijk wat ruimte in.......no problem 8)

Afbeelding
Ik wilde vandaag een tochtje maken van 30-40km en ik reed de oprit af, zag dat het precies wat glad was en toen ik mijn wielnog maar lichtjes draaide, lag ik op mijn zij. Met deze omstandigheden is het te gevaarlijk om te gaan fietsen. Als het 's nachts heeft gevroren en het ook nog ewat vochtig is of is geweest of iets later zal gaan regenen, dan vriest er een ijslaagje aan de grond en dan kun je op je fiets gaan schaatsen. Gelukkig woon ik in een rustige afgelegen straat, je zult maar eens tijdens je vertrek op een drukke rijweg terechtkomen.

Re:

peter de rijk schreef:Merkwaardig idee dat de fiets in de trein gratis zou moeten zijn. Een fiets neemt ruimte in en kan andere reizigers hinder bezorgen. Genoeg reden om een redelijk bedrag voor fietstransport te vragen, lijkt me. De huidige NS-treinen zijn overigens in het geheel niet geschikt voor grootschalig fietsvervoer (itt. sommige Duitse).
Dat de huidige NS-treinen niet geschikt zijn voor grootschalig fietsvervoer klopt, maar dat zijn voor mij onjuiste keuzes geweest. Ik wijs hierbij nogmaals op de rode S-treinen die Kopenhagen zeer frequent met de buitenwijken en de regio verbinden.
Duidelijke pictogrammen op deze S-treinen geven aan dat de voorste en de laatste delen voor fietsen zijn. Deze pictogrammen maken andere reizers ook duidelijk dat hier de fietsenafdeling is. Mensen die bang zijn voor hinder van fietsen hebben ruime keuze om ergens anders in te stappen. In die fietsenafdeling kunnen flink wat fietsen in de rekken. Instappen gaat gemakkelijk door brede deuren en geen niveauverschil met het perron.
Een fiets neemt ruimte in, maar kinderwagens, contrabassen en hutkoffers ook. Maar het belangrijkste is dat weer ruimte bespaard kan worden rond de stations. Denen fietsen bijna net zoveel als Nederlanders, maar voor geen enkel station in Kopenhagen tref je zo'n chaos zoals voor grotere Nederlandse stations door de vele fietsen die men er niet kwijt kan.

Verbetering van ons spoorwegsysteem heeft de laatste decenia niet echt prioriteit gehad.
Het plan Rail21 uit 1988 is na de privatisering van de NS ergens onder in een la gestopt. Nu, bijna 21 jaar later zijn er van de 33 grotere projecten van Rail21 slechts 7 uitgevoerd! Van de hogere snelheden van de Intercity-treinen en de Interregio-treinen is het nooit gekomen. De treinstellen die besteld waren als Interregio-treinen doen nu dienst als Intercity.
Wat er niet is, kan er altijd nog komen. Kwestie van het maken van de juiste keuzes!
Nederlanders + gratis = misbruik
Nederlanders + gratis + fiets = chaos
bert sitters schreef:
peter de rijk schreef:Merkwaardig idee dat de fiets in de trein gratis zou moeten zijn. Een fiets neemt ruimte in en kan andere reizigers hinder bezorgen.
Dat de huidige NS-treinen niet geschikt zijn voor grootschalig fietsvervoer klopt, maar dat zijn voor mij onjuiste keuzes geweest. Ik wijs hierbij nogmaals op de rode S-treinen die Kopenhagen zeer frequent met de buitenwijken en de regio verbinden.
Duidelijke pictogrammen op deze S-treinen geven aan dat de voorste en de laatste delen voor fietsen zijn. Deze pictogrammen maken andere reizers ook duidelijk dat hier de fietsenafdeling is.
Nou loop ik elke dag 2 keer over 2 stationspleinen en ook daar staan duidelijke "pictogrammen" dat er "fietsenafdelingen" zijn. Toch moet je zowat over de fiets(wrakk)en heenklimmen om op tijd je trein te halen.
bert sitters schreef:Denen fietsen bijna net zoveel als Nederlanders, maar voor geen enkel station in Kopenhagen tref je zo'n chaos zoals voor grotere Nederlandse stations door de vele fietsen die men er niet kwijt kan.
En niet alleen de Deense stationspleinen, maar ook de winkelstraten, de pleinen en de omgeving van de universiteit zien er beter uit dan in Nederland. Rara...

Denen zijn misschien zuiniger op hun fiets. Want ze hebben niet zo'n ver doorontwikkelde grijze markt voor fietswrakken en junkenfietsen. Denen hebben misschien wel meer respect voor de openbare ruimte, voor hun medereizigers, voor regels en wetten en voor pictogrammen.
En er is misschien wel gewoon meer ruimte in hun treinen. Die enkele keer dat ik met een Deense trein moest, kon ik gewoon zitten. Ik kon nog kiezen uit tientallen stoelen ook.

Ik moet er niet aan denken dat iedereen gratis zijn fiets de trein in mag nemen. Het effect zal zijn dat het in de treinen net zo'n teringzooi wordt als voor het station. En je kan nog een grote bek krijgen als je wat zegt tegen die fietser die je schenen bont en blauw aan het beuken is bij het uitstappen.

Dan liever het systeem dat de Zwitsers in hun regionale treinen hebben:
In elk treindeel 3 ingangen. Bij de middelste is een verlaagde vloer met klapstoelen, die tegelijk dient als standplaats voor fietsen, rolstoelen (en ski's).
Maar belangrijker zijn de vervoersbewijzen: volle ritprijs voor volwassen en halve prijs voor kortingskaarthouders, kinderen, bejaarden, fietsen en honden.

Ben je meteen ook van die rare fietsdagkaart van €6,- af. Voor korte forensenritten betaal je dan ongeveer net zoveel als voor betaalde fietsenstallingen.
Er moet meer gefietst worden?

Inderdaad! Zie hier de oplossing van het fileprobleem 8)

http://www.vimeo.com/958222
Ik heb dat stuk van Atsma helemaal doorgelezen. Hij veegt allerhande lopende en nog in de pen zittende ideetjes bij elkaar en maakt daar een heel stuk van. Op zich eigenlijk helemaal niet verkeerd. Je kan dan eens zien hoe krom sommige redeneringen zijn. Voorbeeld: de kosten van het stimuleren van hybride auto's heeft hij eens in verhouding gezet met de bespaarde uitstoot van CO2. Hij heeft dat vergeleken met wat er gebeurt als meer werknemers die tot 15 km van hun werk wonen gaan fietsen. Als de staat daar een zelfde subsidie op zou geven, zouden we allemaal op een Idworkx kunnen rijden ( en jaarlijks een nieuwe kunnen kopen..!)

Ik heb al eerder gezegd: zorg ervoor dat woon-werkfietsers een forse vergoeding krijgen voor wat ze daadwerkelijk fietsen, en je zal zien dat de calculerend burger daar zeer ruimhartig gebruik van zal maken.
Ligandi schreef:Ik heb al eerder gezegd: zorg ervoor dat woon-werkfietsers een forse vergoeding krijgen voor wat ze daadwerkelijk fietsen, en je zal zien dat de calculerend burger daar zeer ruimhartig gebruik van zal maken.
Ik ben meer voor het schrappen van vergoedingen, zodat de burger kan zien dat hij moet betalen voor iets dat geld kost. Voorbeeldje: geeft studenten een reisbudget ipv een OV-kaart. Trek dat budget af van het collegegeld en je bespaart bovendien enorm op de administrattie.
Leon
Blanche schreef:Er moet meer gefietst worden?
Inderdaad! Zie hier de oplossing van het fileprobleem 8)
http://www.vimeo.com/958222
De filmende Amerikanen fietsen er natuurlijk weer als gekken tussendoor, maar deze situaties zijn niet ongewoon. Vorig jaar in Zuid-Frankrijk was zo'n situatie de enige om vanuit het westen Cavaillon binnen te komen. Alleen stond het nog niet allemaal stil en kwamen we soms bijna klem tussen de vangrail en een ronkende 35-tonner.
Leon
Twee jaar geleden fietste ik 's tegen zessen tussen Delft en Schiedam. Bij Delft stonden de auto's op een eenbaansweggetje allemaal stil met hun neus richting Schiedam. Een paar kilometer verder draaide dat om. Tot in Schiedam sloten ze achter aan in de stilstaande file. Als ik zei dat het helemaal vaststond, werd ik aangekeken of ik het einde van de wereld voor de zoveelste keer verkondigde. Ik was de enige die echt overzicht had, want ik was langs het hele drama gefietst. Toen ik de politie belde, kreeg ik als antwoord: "We zullen een auto sturen" :shock:

Later het ik gehoord dat de laatste auto's pas rond 22.00 uur weg waren. Het is daarna nooit mee zo druk geweest op die weg. Het is er nu meestal lekker fietsen.