Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte camcorder voor het fietsen - Forum Wereldfietser

Geschikte camcorder voor het fietsen

Ik zit te twijfelen over de aankoop van een camcorder. Het liefst een HD. Ik vind het filmen toch leuker dan het fotograferen. Wie van jullie heeft een camcorder en wat zijn de ervaringen, tijdens het fietsen?

Mijn eisen tot nu toe:
- zo licht en compact mogelijk
- tegen zo goed mogelijke film kwaliteit
- timelap
- ligt goed in de hand; is tijdens het fietsen zelf ook te hanteren.
Waarom HD?

Zelf heb ik voor een digitale videocassette camera gekozen.

Behalve dat het een betrouwbare techniek is en goedkoper blijven bandjes veel langer houdbaar dan HD's of DVD's...

Of bedoel je een echte 'sportcamera' Zoiets:
http://nl.youtube.com/watch?v=VqvKiVyNmII

Groeten

Eric
Hoi Blanche,

Wij staan ook op het punt een camcorder te kopen. We kiezen niet voor een HD camcorder vanwege het grote prijsverschil met een gewone camcorder en bovendien staat er bij ons thuis nog een ouderwetse beeldbuis.

Waarschijnlijk kiezen wij voor de Canon FS10. Het grootste voordeel van deze camcorder is dat het opslagmedium Flash is dus niet gevoelig voor schokken. Uitermate geschikt voor een actieve vakantie. Een bijkomend voordeel is het lage gewicht en de compactheid. Bovendien kun je aan dit model nog extra geheugen toevoegen. En omdat het Flash geheugen heeft verbruikt zo'n camera heel weinig energie en dat is weer een voordeel tijdens fietsvakanties.

Succes bij het maken van een keuze!
Bedankt voor de antwoorden. Meer tips zijn nog steeds welkom!

Ik heb ook geen HD scherm staan maar zie wel degelijk het verschil op mijn labtop en tv! Ikzelf denk nu aan de Canon HF 10 of HF 100. Die zijn nu in de aanbieding, hebben een flash geheugen en beeldstabilisator.

Wereldfietsfilmpjes?
Kijk eens op http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser
Hej Blanche,

Uit ervaring kan ik zeggen dat bandjes (MiniDV) met een 3CCD camcorder heel goed materiaal leveren, misschien de beste beeld kwaliteit, die je op moment kunt bereiken. Nadeel: de mechaniek waarmee het tape in de camera beweegt wordt, kan soms niet echt goed tegen schokken. Ik heb op een reis door Algerije en Niger (1999 met 4x4) een topmodel van Sony gesloopt en ik was heel voorzichtig. Maar de tijd staat zeker niet stil, daarom zou ik op moment toch nog voor MiniDV gaan. Andere opslagmedia bereiken nog niet deze beeldkwaliteit/resolutie. Maar net zo belangrijk voor goede beeldkwaliteit is/zijn de chip/s. 3CCD is standaard voor iets wat dicht bij tv kwaliteit komt.

Ik zou eens kijken wat lokale winkels van bij voorbeeld Panasonic hebben en testen. Opnames maken en mee naar huis nemen op jouw manier bewerken. Dan heb je een idee wat de camcorder kan.
ik zelf zou ook gewoon voor de miniDV kiezen. We hebben nu al 6 jaar dezelfde Sony DCR-TRV30E miniDV camera (en toendertijd tweedehands gekocht) en zijn al ruim twee jaar met deze camera op weg. Ondertussen ruim 120 tapes volgeschoten in de laatste 26 maanden.
Het grootste voordeel van tapes is het vermogen om heel veel data op te slaan en de houdbaarheid van de tapes is erg goed tegenwoordig.

The better known MiniDV "S" cassettes , 65 × 48 × 12 mm hold either 60 or 90 minutes of video (13 or 19.5 GB) depending on whether the video is recorded at Standard Play (SP) or Extended Play (sometimes called Long Play) (EP/LP)

Dat is dus in ons geval al bijna 2400 GB. Waar sla je dit allemaal op, behalve op tape? Succes met je beslissing :D

Groetjes uit Loreto, Baja California, Mexico,
Sonya en Aaldrik
sonali schreef:The better known MiniDV "S" cassettes , 65 × 48 × 12 mm hold either 60 or 90 minutes of video (13 or 19.5 GB) depending on whether the video is recorded at Standard Play (SP) or Extended Play (sometimes called Long Play) (EP/LP)

Dat is dus in ons geval al bijna 2400 GB. Waar sla je dit allemaal op, behalve op tape?
Je vergeet dat de compressie inmiddels sterk verbeterd is. Met de Panasonic SDR-S7 (geen HD overigens) kun je ruim 13 uur opnemen op een 16GB SDHC kaartje. En dat kun je weer op dvd branden en op een harde schijf zetten, dan zal het met de houdbaarheid ook wel loslopen.
Ik zou zelf juist wel voor HD gaan. Als je tegenwoordig een nieuwe tv koopt is het bijna per definitie een HD of HD-ready scherm. Het is jammer als je een mooi filmpje hebt die door de kwaliteit van het beeld een stuk minder goed is. Het probleem is dat SD-materiaal op een HD (ready) beeldbuis gewoon leijk is.

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van bandjes. Mijn vriendin heeft 12 jaar geleden ook een camcorder gekocht en het is nu gewoon zwaar irritant om die bandjes weer op je pc te zetten. Uitendelijk wil je waarschijnlijk toch je beelden op de pc hebben om ze te bewerken ed. Het is dan toch gewoon handig als ze op een memorystick oid staan. Ik zou geen camcorder kopen met een harddisk om beelden op te slaan. Een HDD-camcorder is per GB natuurlijk wel goedkoper, maar juist op de fiets niet heel veilig. Ik zou ook geen camcorder kopen met ingebouwd geheugen. Als de cam dan kapot gaat ben je direct je materiaal kwijt.

Waar je verder op zou kunnen letten is de image-stabilisator. Deze zorgt voor wat minder schokken, maar werkt bij opnames vanaf de fiets niet altijd goed. Hier is erg veel info over te vinden op motorfora (die hebben vaak hetzelfde probleem) Er is ook erg veel info te vinden in topics op tweakers.net

Ook de batterijen zijn een punt wat belangrijk kan zijnn. Vaak kan je maar 1 of 2 uur opnemen met de standaard batterij.

Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken, maar ik wacht todat ik volgend jaar weer op de fiets stap want dan zullen de prijzen vast weer gedaald zijn. Ik heb zelf erg goede verhalen gehoord over de H100, schijnt bijzonder mooie beelden te schieten. Hij is echter niet goedkoop (500-600) zonder geheugen. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dennis en marijke deze camera hebben gekocht. Op hun site kan je ook de eerste filmjes zien met die camera.

PS. Youtube gaat ook HD-filmpjes invoeren!!!
Klopt Dennis en Marijke hebben ook een HF 100....Ik heb al eindeloze mailwisselingen met Dennis gehad over hun HF 100. :)
Hij is tevreden. Deze heeft ook een beeldsabilisator en werkt met geheugenkaartjes. Op dit moment krijg je 100 euro korting :> en een gratis film workshop.

Het verschil van HD is ook zichtbaar op je gewone computer. Het ziet er gewoon gelikter en scherper uit.

Ook al krijgt Youtube nu HD ik blijf fan van Vimeo. De kwaliteit van Vimeo maar ook van de filmers op vimeo is stukken beter. Ik leer veel van de filmpjes van anderen zo.
Blanche schreef: Het verschil van HD is ook zichtbaar op je gewone computer. Het ziet er gewoon gelikter en scherper uit.

Ook al krijgt Youtube nu HD ik blijf fan van Vimeo. De kwaliteit van Vimeo maar ook van de filmers op vimeo is stukken beter. Ik leer veel van de filmpjes van anderen zo.
Als je ook van plan bent om je beelden te bewerken moet je er wel aan denken dat je een behoorlijk krachtige pc nodig hebt om het fatsoenlijk te doen. Ook zal je veeeeeel opslagruimte moeten hebben. De gigabytes vliegen je echt om de oren met HD materiaal. Een klein vraagje: vind dennis die camera niet te groot voor op de fiets? Ik zit ook erg te denken aan deze camera :)
Je vergeet dat de compressie inmiddels sterk verbeterd is. Met de Panasonic SDR-S7 (geen HD overigens) kun je ruim 13 uur opnemen op een 16GB SDHC kaartje. En dat kun je weer op dvd branden en op een harde schijf zetten, dan zal het met de houdbaarheid ook wel loslopen.
maar dan vergeet je er bij te vermelden dat je heel veel kwaliteit verliest door die compressie. Ik heb het over 720x576 pix, echt een mooi beeld en niet alleen voor internet, maar voor andere (grotere) toepassingen.
giantus schreef: Een klein vraagje: vind dennis die camera niet te groot voor op de fiets? Ik zit ook erg te denken aan deze camera :)
Nee hoor, zeker niet te groot. Hij ligt lekker in mijn handpalm en als ik hem niet gebruik zit hij in de stuurtas (naast een spiegelreflex :)). Ik ben druk bezig het Portugal filmpje te monteren, de teaser staat op onze site, of kijk op Vimeo. Rechtsonder kun het originele bestand downloaden (wat nog steeds geen Full HD is).
Aldi heeft deze week de Traveler HD10x in de aanbieding voor 199 euro
inclusief 2 accu,s e n 4 GB SDMC card.
Heeft iemand enige ervaring hiernee.
Wat kan je er mee en wat niet .Ik ben een leek.
giantus schreef: Als je ook van plan bent om je beelden te bewerken moet je er wel aan denken dat je een behoorlijk krachtige pc nodig hebt om het fatsoenlijk te doen.
Yep dat realiseren we ook. Een nieuwe PC moet er dus ook komen :roll:
Nou ja hoeven we tenminste niet meer te ruzien thuis wie achter de pc mag. We hebben er dan immers twee :wink:

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik heb inmiddels de Canon HF 100 gekregen voor mijn verjaardag. Deze HD camera werkt met geheugenkaartjes. Het eerstvolgend filmpje zal over Marokko gaan. 8)
Blanche, gefeliciteerd met je kado!

Dat we maar veel mooie en leuke filmpjes mogen zien!

Enne... nu komt er natuurlijk ruzie wie er achter de "krachtige" pc mag zitten en wie achter het oude beestje! ;)

Veel plezier ermee!
fietsjunks schreef:Enne... nu komt er natuurlijk ruzie wie er achter de "krachtige" pc mag zitten en wie achter het oude beestje! ;)

Das duidelijk toch :lol:
Nee alle gekheid op een stokje ...Douwe gebruikt hem toch allen voor internetten.
Dus die mag achter de oude. :wink:

Kom je ook naar Vimeo Ellen?
http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser
Ik ben lid geworden en heb zojuist onze tot nog toe enige film geupload! ;)

De film van onze wandeltrektocht door Noorwegen is nog niet klaar.... maar die zet ik wel op youtube, past niet echt bij "wereldfietser" ;)

Een kleine selectie van ons Oost-Vlaanderen avontuur (met Chantal de Wit) heb ik bij de reizen gezet! Misschien ga je volgende keer mee? ;) Ik hou je op de hoogte!
fietsjunks schreef:Ik ben lid geworden en heb zojuist onze tot nog toe enige film geupload! ;)
Een kleine selectie van ons Oost-Vlaanderen avontuur (met Chantal de Wit) heb ik bij de reizen gezet! Misschien ga je volgende keer mee? ;) Ik hou je op de hoogte!
Thanks voor het toevoegen! Moge er nog velen volgen.
Een keer met mevrouw de Wit en mevrouw Fietsjunks fietsen, sla ik natuurlijk niet af 8)
over de stap naar HD:

Ik zou nu ook alles wat ik nog koop in HD-kwaliteit willen hebben hoor. Geen bandjes is trouwens ook echt een voordeel. Je hebt via een laptop of PC in een computerzaak onderweg dan in een mum van tijd al je beeldmateriaal op een kleine draagbar hardeschijf gezet. Als je wat langer onderweg bent, spaart dit je een hoop kwetsbare bandjes.

Ik gebruik deze manier van werken als ik onderweg ben, maar dan wel voor mijn foto's. Als je beelden met een dSLR in RAW trekt, weet je wel hoeveel die beelden aan opslag kosten...