Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam, woensdagavond 3 december. - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam, woensdagavond 3 december.

Woensdagavond 3 december fietsen we weer een Rondje Amsterdam. Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug. Bedenk dat we in het donker fietsen, dus zorg voor goede verlichting en opvallende kleding.
Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig.
We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en auto-luwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast; je inbreng wordt gewaardeerd. Onderweg of na afloop drinken we i.h.a. gezellig nog wat samen. Tussen 21.00 en 22.00 uur zijn we weer terug.
Lees ook eens de berichten van de vorige Rondjes Amsterdam. Elke eerste woensdag van de maand.
Een voorstel is een rondje Schellingwoude, Volendam, Twiske. James weet onderweg een macrobiotische verse melktap te staan.
Zorg dat je er bij bent.

Hi Koert, zou graag mee willen. Lijkt me erg leuk en gezelli. Gaan jullie bij elk weer?

Armin

Amsterdamer

Armin,
We gaan bij ierder weertype. Alleen bij gladheid of extreem weer gaan we niet. Tot nu toe hebben we alle keren gefietst.
Koert.

Vrienden van de Wereldfiets

hier volgt nog even een belangrijk iets.
3 December is er weer,
dit jaar voor de laatste keer
een gezellig Rondje Amsterdam.
Dus fiets mee als 't effe kan.
Jong of oud, man of vrouw
Sinterklaas rekent op jou.
Want hij trakteert ons na afloop, ja heus,
op bier, wijn of choco naar keus.
Berlagebrug, precies om 19.00 uur
begint ons fietsavon(d)(t)uur.
In 2009, het nieuwe jaar
zien we op 7 januari weer elkaar.

Sint.
Gaat het door vanavond? Ik wil eigenlijk ook nog altijd een keertje mee, maar vanmorgen was het lokaal spekglad waardoor ik uit een bochtje vloog hard op mijn knie terecht kwam. Moet even kijken hoe dik / blauw het vanavond nog is...
Ik vond het erg geslaagd en gezellig met zijn viertjes! Op een paar plekjes was het toch een beetje glad, maar dat zorgde gelukkig niet voor problemen. Het was een prachtige avond. Ik heb genoten van de frisse lucht, de maan en de sterren, de kale bomen die donker afsteken tegen de heldere hemel en de gezellige lichtjes dichtbij en in de verte. Ooh en niet te vergeten de warme chocomel met slagroommmmm
Een kaartje van het afgelegde rondje volgt nog!
Ja, het laatste rondje van Amsterdam dit jaar is weer gereden. Al weer het zesde rondje op rij. In de vrieskou, onder een prachtige sterrenhemel en een maantje dat geheel in stijl door de bomen scheen, reden we weer een schitterende tocht van zo'n 35 km. Van de Berlagebrug ging het door de Watergraafsmeer naar het Amsterdam Rijnkanaal. Langs de westelijke kanaaldijk reden we via Driemond naar Fort Nigtevecht. Hier namen we het tolweggetje naar Abcoude waar we in het café warme chocolade dronken. Langs de Holendrecht en de Amstel reden we weer naar het startpunt.
Denk niet dat het rustig ging met twee dames erbij. Liedje reed een moordend tempo alsof ze de duivel op haar hielen had, en dat op een stadse damesfiets zonder versnellingen! Het is me wel duidelijk waarom zij in gladde bochten onderuit gaat.
Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een uitdagend nieuw wereldfietsjaar 2009. Hopelijk tot ziens bij het eerste rondje van 2009 op woensdag 7 januari om 19.00 uur Berlagebrug.

Koert
.
Het kaartje van de route kun je hier vinden: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=85977

Nog even de statistieken:

Eerste helft Berlagebrug - De Eendracht: 19,7 km in 1 uur en 10 minuten; 17 km per uur gemiddeld.
44 minuten pauze bij De Eendracht
Tweede helft Eendracht - Berlagebrug: 15,4 km in 56 minuten; 16 km per uur gemiddeld.
Tjonge Liedje,
Je hebt er wel de zweep over gelegd; wat een tempo; en dat op je oma-stadsfiets zonder versnellingen. En dan te bedenken dat Marjan, ook al zo'n kanjer, er bij het begin al 20 kilometer op had zitten en er na afloop ook nog eens 20 kilometer moest.
Is die GPS van jou wel helemaal te vertrouwen? Het hoogteprofiel geeft + 10 meter en - 20 meter. Ik kan me niet herinneren waar we een bult of onderdoorgang van betekenis tegenkwamen :roll: .
Beste mensen, kon niet meedoen omdat mijn fiets bij de maker stond in Edam en mijn vouwfiets het ook niet wilde doen (typisch Dahon). Volgende keer beter.

groet vanuit Zeeburg.

Armin
Koert Schouten schreef:Tjonge Liedje,
Je hebt er wel de zweep over gelegd; wat een tempo; en dat op je oma-stadsfiets zonder versnellingen. En dan te bedenken dat Marjan, ook al zo'n kanjer, er bij het begin al 20 kilometer op had zitten en er na afloop ook nog eens 20 kilometer moest.
Is die GPS van jou wel helemaal te vertrouwen? Het hoogteprofiel geeft + 10 meter en - 20 meter. Ik kan me niet herinneren waar we een bult of onderdoorgang van betekenis tegenkwamen :roll: .
Ik was blij hoor dat ik niet ook nog op en neer naar Haarlem hoefde te fietsen. Al mijn bewondering gaat uit naar Marjan en Wim! Mijn GPS heeft inderdaad niet echt een gevoelige hoogtemeter. (ik heb de GPSmap 60Cx, een betere hoogtemeter heeft de GPSmap 60CSx...S van sensitive.) Daarnaast zat hij in mijn tas ipv op mijn stuur...dus was misschien de ontvangst wat minder. Bij tunneltjes is de ontvangst slecht en krijg je ook vaak rare uitkomsten. Het tweede deel, na de pauze ziet er wel veel beter uit. Ik verheug me al op de volgende eerste woensdag van de maand!
De maan ligt op haar rug en laat voor onze wielen het natte asfalt glimmen. Onverlichte tegenliggers schrikken ons niet meer af, of ze nu wandelen of fietsen.

“Als kleine jongen mocht ik met mijn vader mee, in zijn Ford Anglia. We reden dan dit tolwegje af, tot aan het water. Daar staken we met een pont over. Nee, dat was niet een gebruikelijk pontje maar een die reed over een rails, op de bodem van het Kanaal”, vertelt Koert. Over de dijk zijn we naar die lokatie toe gefietst, richting Utrecht. Nadat we er even bij hebben stilgestaan fietsen we de polder Baambrugge-Oostzijds in. Silhouetten van knotwilgen steken zich af tegen de nacht, angstaanjagend, met de kale takken als monsterlijke sprieten op de knotten. Ertussen houdt zich het weggetje in evenwicht. "We gaan kijken of het bordje er nog is waarop de tarieven uit die tijd staan vermeld", gaat Koert verder.

Bij huisnummer twintig wordt een vierkante houten paal als een monumentje gekoesterd. Het is duidelijk, hieraan draaide het hek. Met de fiets aan de hand dralen we er rond, als een groepje fietsers die nog geen consensus hebben bereikt over hoe verder te rijden. Tenslotte, als we opstappen om naar Abcoude te fietsen zien we het bordje aan een brodeloos toegangshek, deels verscholen achter de struiken. Vijfentwintig cent voor een paard, vijftien cent voor een bromrijwiel en één dubbeltje voor een rijwiel.

Voor de Eendracht stallen we de fietsen zoals het de paarden verging die vijfentwintig cent kostten. Als een van de eersten ziet Lidewij een lege stamtafel door de nog onbeslagen ruiten. Die is voor ons. Eraan drinken we chocolademelk met slagroom, warm en onder de laaghangende leeslampen. Ongemerkt is de klamme, koude nattigheid uit onze kleding verdampt. Anekdotes worden steeds losser uit de mouw, waarvan er enkele op tafel liggen, geschud.

Weer op de zadels strekt zich links van ons het zwarte, rimpelloze water van het Abcouder meer uit. Groepjes watervogels lijken erop vastgeplakt. Aan de overkant doemen tegen de heldere gaten in de zwart-blauwe hemel een stal en hooiberg op. Oeps... plotseling voel ik dat mijn achterwiel even het gras in de berm wil zoeken. Onder nul zou het gaan worden, en dat moment lijkt nu ongeveer aangebroken. Ik ben gewaarschuwd. Marjan en Lidewij fietsen in mijn buurt en waarschuw ze op mijn beurt voor de weersomslag.

Bloempotten op de balkons, schilderijtjes, iets te veel aangeknipte schemerlampen en bloezende gordijntjes. De verlichte woonkamers in de woonboten laten ons nog even zien hoe échte Hollandse gezelligheid er uit hoort te zien. Voorzichtig fietsen we door de bouwput onder de A2 door. Slaan dan links af. Vier rode fietslampjes bewegen zich als vuurvliegjes over de Holendrechtseweg. Ouderkerk aan de Amstel ligt aan het eind van dit drie voet brede pad. De Holendrecht legt haar de kronkels op. Hier en daar breekt het ijs op de plasjes als we er doorheen fietsen. De futurisch verlichte Arena is uiterst bizar.

Samen met mijn maatje beleven we onze after party, op een bankje in het Amsterdamse Bos. Ik zoek in mijn rugzak naar nog een paar koeken en kom er dan ook de borstplaat tegen. Ai, die had ik graag met de anderen willen delen.

Groet Wim
Wim, onze fietsende woordkunstenaar.
Ik heb een stiekem vermoeden dat je blij was dat je alleen met je maatje op dat bankje in het Amsterdamsebos zat. Voor het overige wil je natuurlijk alles met ons delen; inclusief de borstplaat. Die houden we gewoon van je tegoed.