Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe vakantiefiets... welk type?? - Forum Wereldfietser

nieuwe vakantiefiets... welk type??

Hallo iedereen,
Ik heb advies nodig geloof ik, want wordt niet meer wijs uit alle omschrijvingen, aanbiedingen en moeilijk fietsjargon.

Al jaren gaan wij op fietsvakantie op een mountainbike (American Eagle).
Deze hebben achterdragers en voordragers gekregen, en elke vakantie een ander stuur. We hadden beide last van tintelende vingertoppen. Waar we het eerste jaar alleen een mtb stuur hadden, tweede jaar bar ends, en uiteindelijk vlinder stuur (geen gezicht op mountainbike...), hielp geen enkel stuur tegen tintelende vingertoppen.
Nu is het idee ontstaan dat het misschien wel door de algemene verkeerde houding op de fiets komt, omdat deze eigenlijk gemaakt is voor mountainbiken...
En bovendien willen we toch altijd weer op fietsvakantie, dus is de tijd aangebroken om een goede vakantiefiets te kopen, ook omdat we dan niet weer voor elke keer dat we gaan touren de halve fiets om hoeven bouwen!
Ook beginnen de mtb's toch wel enige gebreken te vertonen.

Dus we willen nieuwe fietsen kopen. :D

Graag jullie ervaringen op welke fiets (merk), welke groepen, wel verende voorvork, of juist geen verende voorvork?

Wat doen we met de fietsen:
Onverhard rijden, ook asfalt, droge gebieden, blubberige gebieden, per persoon zo'n 15 a 20 kilo mee op de fiets. Wel pittige klims, hobbelige afdalingen, maar geen mega-extreem half jaarlijks fiets avontuur (althans, tot nu toe nog niet). Het is wel de bedoeling dat we er de komende weet ik hoeveel jaar op kunnen fietsen.

Een budget van rond de 1700/ 1800 euro per fiets.

We hebben wel wat voorkeuren qua merk, maar dat is vooral uiterlijk gericht, omdat we er verder niet heel veel vanaf weten.

Bijlagen

Tineke,

Ruim een jaar geleden zat ik op hetzelfde punt als jij. Op het forum hier is heel veel informatie te vinden, je moet alleen even zoeken.

Ik heb toen van mijn zoektocht een verslag bijgehouden, staat ook op het forum in dit draadje

Het helpt als je conrete vragen hebt.

Succes want het eindresultaat is iets om naar uit te kijken!
Ik heb inderdaad ook al de nodige avonden op het forum doorgebracht. Het is me allemaal wat verwarrend, ook jouw topic. Zoveel verstand van alle verschillende kwaliteiten heb ik niet. :oops:
Wel zijn alle reparaties aan de bikes elke vakantie toch heel goed gegaan, en krijgen we elke keer weer wat meer know-how van alles. :lol:

Het liefst koop ik een fiets waar ik niks zelf meer aan hoef te veranderen, gewoon standaard een goede fiets, hooguit ander zadel of zelf kiezen van het stuur.
Vandaar dat ik graag ervaringen van mensen wil die ook een 'standaard' vakantiefiets hebben gekocht.

En naar welke fietsen winkel in de buurt van Eindhoven kan ik het beste gaan om van alles op te laten meten ivm framemaat e.d. Ik wil absoluut op een goede maat frame zitten namelijk, ik hoop er zeer lang mee te doen.

:D
Ik weet het niet, maar als je zo nadrukkelijk klachten hebt als tintelende vingers, dan heb je duidelijk een probleem met de zithouding en/of de geometrie van het frame. Dat vraagt dan misschien toch wat meer dan alleen maar een confectiefiets uit het rek. Het minimum is dan een echt goede fietshandelaar die werkelijk verstand heeft van vakantiefietsen. Het dichtst bij jou in de buurt is dat denk ik Recycle in Wageningen.
Zelf zou ik in jullie geval toch ook overwegen een maatframe te kiezen. Ik heb dat zelf een tijdje terug gedaan (van M-gineering, maar er zijn ook andere), en ik ben daar erg blij mee. Als je ook een Rohloff naaf kiest kom je wel wat boven jullie budget uit, maar dan heb je ook een heel mooie fiets die veel langer (heel lang dus) mee gaat, en waar je relatief weinig omkijken naar hebt. Als je het gevoel hebt dat je het zelf allemaal niet zo weet, dan kun je het ook zonder problemen helemaal aan bijvoorbeeld Marten Gerritsen overlaten. Vertel hem wat je ermee wilt doen, en hoeveel het ongeveer mag kosten, en het komt vast wel goed, net als bij Vittorio, Avaghon/Recycle, Snel, of van Herwerden (iemand vergeten?). Ik denk dat je bij deze maatspecialisten zo veel minder risico loopt dan bij de confectiewinkels die hun voorraad willen verkopen.
Zelf heb ik een stalen frame met 26 inch wielen en een racestuur (inderdaaad vanwege de vele comfortabele handposities - ook ik had last van tintelingen bij rechte of licht gebogen sturen). Geen verende vork, maar een klassiek soepele stalen vork met gegoten vorkkroon, en relatief brede banden. Het is niet een fiets om heel veel heel ruw onverhard te rijden, maar wel een prachtig compromis dat goddelijk goed rijdt op asfalt, en heel aardig mee kan komen als het wegdek slechter wordt, of als het een stukje van de weg af gaat.
Ik zou in elk geval letten op een comfortabele geometrie, een niet spijkerhard frame (liefst geen aluminium), en ruimte voor brede banden (50 mm). Als je echt veel off road wilt rijden dan hoort er inderdaad misschien een verende voorvrok bij, maar anders liever niet.
Wim
Tineke,

Ik sluit me min of meer bij Wim aan. Je zou de volgende stappen kunnen doen:

- Welke componenten wil je absoluut op je fiets hebben. Denk daarbij aan wat voor soort versnelling, soort remmen, soort dragers, zadel etc.

- Kijk met die componenten welke leveranciers er zijn.

- Kijk welke volgens jouw kriteria het beste past.

Sla ook een gesprek met een fiets-op-maat-bouwer niet over. Het kan zijn dat die nog goedkoper is, met de gevraagde componenten, dan een confectie fiets. En dan heb je een fiets speciaal op jouw maat.
Dat hebben wij uiteindelijk (toen ik alles op een rijtje had) gedaan. En met die keus zijn we erg tevreden.
tineke,

misschien iets te veraf voor jou, maar neem eens een kijkje op
www.vlerickfietsen.be

groetjes,
frank
Als ik even psychoanalyse mag toepassen op wat je zelf schrijft :wink: :
Wat doen we met de fietsen:
Onverhard rijden, ook asfalt, droge gebieden, blubberige gebieden, per persoon zo'n 15 a 20 kilo mee op de fiets. Wel pittige klims, hobbelige afdalingen
Je eerste én je laatste statement over wat je doet met de fiets, is één groot, nauwelijks verholen smachten naar een verende voorvork :P .
Daar zou ik dan maar werk van maken, maar liefst eentje die je kan instellen en vastzetten als het eens niet zo hobbelig is. Zelf heb ik geen verende vork genomen, omdat ik maar accidenteel eens op echt geaccidenteerd terrein rij.

Over de juiste maat, geometrie en tintelende vingers.
Ook een 'confectiefiets' (wat een lelijk woord trouwens) kan je op maat tunen, en dan denk ik niet alleen aan het type stuur, maar ook aan de lengte (en de hoogte) van de stuurpen en de zadelpen. Je fietswinkel moet wel een beetje besef hebben van het belang van een goed meting.
Zelf heb ik 18 jaar op een Koga maat 57 gereden, groot was mijn verbazing toen ik deze zomer een nieuwe Koga kocht en de dealer (een andere...) aan de hand van een Body Scanning systeem waarin hij had geïnvesteerd(http://www.bodyscanningcrm.com/), uitkwam op een maat 50 voor mij :shock: . Dat was een Aha-erlebnis eerste klas ! Niet dat ik die 10.000-en km tevoren constant pijn en last had gevoeld, maar ik voelde van de eerste keer dat die maat 50 veel beter zat. Een mens is nooit te oud om te leren, nietwaar.

Ik heb ook de vergelijking gemaakt tussen een Vlerick en een Koga Signature, maar de Vlerick zat toch ietsje hoger voor iets lagere specs.
Ook Santos kwam verrassend genoeg niet goedkoper uit dan Koga Signature.
Stevens kende ik nog niet op het moment dat ik kocht, maar die blijken wel nog betere prijs/performantie te hebben dan Koga Signature, maar Stevens is weinig gekend en erg weinig gedistribueerd in Vlaanderen.

Qua budget 1700-1800 kan je zeker al een heel goeie vakantiefiets hebben, maar je mag niet verwachten daarvoor een Rohloff versnellingsnaaf te hebben (maar hoeft dat ?).
jansenius schreef:Als ik even psychoanalyse mag toepassen op wat je zelf schrijft :wink: :
Wat doen we met de fietsen:
Onverhard rijden, ook asfalt, droge gebieden, blubberige gebieden, per persoon zo'n 15 a 20 kilo mee op de fiets. Wel pittige klims, hobbelige afdalingen
Je eerste én je laatste statement over wat je doet met de fiets, is één groot, nauwelijks verholen smachten naar een verende voorvork :P .
Een verende voorvork kan ervoor zorgen dat de druk op bepaalde beknelde plaatsen constanter wordt en is dus (!) niet per definitie een oplossing; het kan het - mogelijke- probleem van een verkeerde zithouding of een gevoelige pols ook verergeren.
Verder ben ik het eens met Wim. :)
Leon