Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandomtrek tbv fietscomputer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bandomtrek tbv fietscomputer

Waar hebben we die enorme nauwkeurigheid voor nodig? Ik neem niet aan dat die waarden bedoeld zijn 'voor handelsdoeleinden'. De 'ventieltje - omwenteling - methode' zit ruim binnen de 5%. Lijkt me voor recreatief fietsen heel bruikbaar.

Wat moet ik me erbij voorstellen als je computer bijvoorbeeld 5% te laag zit? "Nee, dit kan Santiago niet zijn, ik zou vandaag nog 4 km verder moeten."
Zoiets is mij ook zelfde overkomen. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de fabrikant van de Sigma-fietscomputer precies opgevolgd. Maar toch na veel km's rijden heb ik de indruk dat de tellerstand veel te hoog is. Ik heb berekend met de Griekse Π (pi): de diameter van het fietswiel van loopvlak band tot loopvlak band x Π (= 3,14). Een houten lat staand naast het fietswiel en de bovenkant afstrepen. Zou de plaats (hoogte) van het magneetje op de spaak en van de sensor op de voorvork misschien ook medebepalend zijn? De bandenmaat is 28 x 1 1/4 x 1 5/8.
Als je een aardige ijking wilt doen, fiets dan een aantal rondjes op de atletiekbaan. op 30 cm van de witte rand is 1 rondje exact 400m, de afwijkingen zijn <<<1% dus goed genoeg.
Mijn afstandsmeting bleek op de inch instelling v/h wiel exact te kloppen bij de banddruk van dat moment.... ;) Hij versprong exact op 400m bij het finishen, bij het fietsen van meerdere ronden veranderde dat niet. De nauwkeurigheid wordt dan eigenlijk bepaald dor het aantal rondjes want met een digitale meter heb je altijd de +/- 10 m fout... dus bij 1 km fietsen praat je dan over een te verwaarlozen fout...

Geniet vooral voor de rest van het fietsen, dit is gewoon alleen een aardigheidje hoe je het kunt controleren.
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb berekend met de Griekse Π (pi): de diameter van het fietswiel van loopvlak band tot loopvlak band x Π (= 3,14). Een houten lat staand naast het fietswiel en de bovenkant afstrepen.
Hoewel wiskundig zeer verantwoord is het geen echt goeie berekening. Voor iedere centimeter afwijking in de diameter (en die heb je al gauw), heb je een omtrek verschil van ruim drie centimeter.
Zou de plaats (hoogte) van het magneetje op de spaak en van de sensor op de voorvork misschien ook medebepalend zijn? De bandenmaat is 28 x 1 1/4 x 1 5/8.
Nope, de locatie maakt niets uit zolang het magneetje maar eens per omwenteling langs de sensor komt.