Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zweden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zweden

Ben ook eens in zweden geweest, zonder tent, alleen slaapzak en muggennet. Dit is zeker niet aan te raden. qua geluid klinkt het presies hetzelfde als een formule 1 wedstrijd. Een keer netje niet goed aangesloten op mijn slaapzak. Ik heb toen 35 muggenbulden in mijn nek geteld. Neem dus in ieder geval een tent mee!

Volgens mij gaat de City Nightline naar Kopenhagen. Vertrek Amsterdam daarna Utrecht, Arnhem enz. Kan jr heel gemakkelijk je fiets meenemen

En denk aan IJsland. Volgens mij moet je daar nú heen!
Heb net even gekeken: € 1,00 = ISK 180,00 ?! :shock:.

Dat is net een halve cent!

Wim schreef:Ik heb geen idee hoe de Deense Kroon het nu doet. Wim
Kijk voor het berekenen van diverse valuta's op www.xe.com :wink:

thanks, thanks voor alle antwoorden! We zitten nu toch zwaar aan noorwegen ipv zweden te denken. De bergen trekken ons veel te veel. Misschien wel eerst in Zweden aankomen, en dan doorfietsen naar Noorwegen...? In ieder geval... alle voorpret is ook leuk!

We hebben tot nu toe alleen gefietst vanaf nederland en naar beneden, dus ik ben heel benieuwd hoe het in scandinavie gaat worden.
Zit nog een klein beetje in over het weer, want heb echt een hekel aan dagen achter elkaar regen, en muggen...
Maar ja, ik kan me ook nog een week in frankrijk herinneren dat ik ben gestopt met muggenbulten tellen toen ik over de 200 was, dus of dat record verbroken kan worden in scandinavie???

We zullen het proefondervinderlijk wel gaan meemaken, en als ik alle mooie plaatjes zie van Noorwegen/ Zweden, dan wil ik morgen al vast weg!

De westkust van Noorwegen is berucht vanwege de regen, maar als je b.v. achter de bergen blijft valt er op sommige plekken slechts één derde van wat normaal in Nederland valt. Kortom: het verschilt erg per lokatie.
Nog zo wat van die weetjes: de gemiddelde jaartemperatuur van Oslo is hoger dan die van Amsterdam, en de Zweedse westkust heeft meer zonne-uren dan de Rivièra!

Ik ben 13 keer in Noorwegen op vakantie geweest, en daarvan waren drie keer koel en/of verregend, een stuk of zes keer afwisselend/normaal en vier keer heet en droog. Ik vind het met dat weer wel meevallen. Ja, de avonden zijn vaak wat koeler, maar ook zo eindeloos lang!

Ik volg dagelijks online de Zweedse weerberichten: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2173 en klik op regionalt väder en klik op een Zweedse provincie, waar je verwacht te fietsen. Het geldt alleen voor de komende 48 uur. Die van Noorwegen weet ik nog niet hoe, maar je kunt het proberen via het prikbord van www.noorwegen.startpagina.nl , http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2104
Suc6 ermee! :wink:
Ik ben "slechts" twee keer met de fiets in Noorwegen geweest: in 1975 en 2004.
tineke fietst schreef:want heb echt een hekel aan dagen achter elkaar regen, en muggen...
Wij willen komende zomer naar Finland waar je hetzelfde probleem van de muggen hebt. Een tip die ik gelezen heb is dat je minder last van de muggen hebt door het eten van biergist pillen of marmite. Het schijnt dat je lichaamsgeur daardoor verandert waardoor je minder lekker smaakt voor de muggen.

Of het waar is, ga ik komende zomer uitzoeken. :wink:

ZE ZEGGEN dat knoflook ook helpt........ :wink:

Gr
Eric

ZE ZEGGEN dat knoflook ook helpt........ :wink:

Gr
Eric

eric190173 schreef:ZE ZEGGEN dat knoflook ook helpt........ :wink:

Gr
Eric
En als je voldoende eet, dan houd je ook meer van je vandaan dan muggen...

eric190173 schreef:ZE ZEGGEN dat knoflook ook helpt........ :wink:
Gr
Eric
Mwah, knoflook is een ware stinkbom. Eet ik nooit. Een groen flesje met Zweedse muggenolie op je huid insmeren (te koop in allerlei supermarkten) is afdoende genoeg. Tijdens het fietsen zelf heb je dankzij de rijwind geen last van.

"Mwah, knoflook is een ware stinkbom." -Maar zó lekker! Wat zou de Mediteraanse keuken zijn zònder?
"Eet ik nooit." -Wij eten het, beide :wink: , vaak, maar heb nog niet zoveel anti-mugwerking gemerkt.
"Een groen flesje met Zweedse muggenolie op je huid insmeren (te koop in allerlei supermarkten) is afdoende genoeg." -Dat is dan wel afdoende, maar zit daar niet gewoon DEET in? Vind ik niet zo'n lekker spul...
"Tijdens het fietsen zelf heb je dankzij de rijwind geen last van." -Behalve als je bergop fietst... :evil:

Sorry, foutje!

Spironski schreef: "Mwah, knoflook is een ware stinkbom." -Maar zó lekker! Wat zou de Mediteraanse keuken zijn zònder?
Dankzij mijn fietstocht in Bella Italia in 2006 hou ik van heerlijk Italiaans koken, maar dan schrap ik de knoflook uit de recepten. Mijn vrouw is geboren in Indonesië (dochter van een KNIL-familie) en zij kan uitstekend Indisch koken, maar de knoflookwalm doet volgens mij de ware smaak van het vlees verpesten. 23 jaar gelukkig getrouwd, maar over knoflook is geen discussie mogelijk. Dan eet ik maar een boterhammetje met gebakken tartaar.

KLM vliegt een aantal keren per week op Bergen en Oslo. Fiets gaat mee op de gebruikelijke voorwaarden (pedalen, zadel en stuur in meest compacte stand, inpakken en zo'n €40 dokken).
Alle wolken die vanaf de atlantische oceaan op Scandinavie afkomen, moeten in Noorwegen over de bergen en dan lopen ze leeg. In het fjordengebied loop je daardoor inderdaad het risico dat je hele verregende dagen of weken meemaakt. Maar het landklimaat dat voor het stabiele zomerse weer zorgt boven Zweden en Finland, dat begint al direct achter de Noorse bergen. Je kunt bij wijze van spreke binnen een dag van de regen naar de zon fietsen.
luddo schreef:Met name het florden gebied is erg mooi. Vorig jaar ben ik van Oslo naar Trondheim gefietst (2 weken) en ook het rondje rond Stavanger (2 weken) was erg fraai.
En als je niet tussen Zweden en Noorwegen kunt kiezen, dan lijkt me de route die Luddo in 1991 heeft gemaakt een mooie impressie van beide landen.

Elstar schreef:Maar het landklimaat dat voor het stabiele zomerse weer zorgt boven Zweden en Finland, dat begint al direct achter de Noorse bergen. Je kunt bij wijze van spreken binnen een dag van de regen naar de zon fietsen.
Door de huidige klimaatverandering gaat het ook niet bepaald goed met het landklimaat achter de Noorse bergen. Ik was in juni 2008 drie weken in Värmland (Zweden) en slechts een week daarvan scheen de zon :? ! Voor de rest zwaar bewolkt, regen en af en toe onweer. De inslagen waren zo erg dat de computer in mijn Zweedse huis de brui eraan gaf. In 2005 was het wel erg heet.

Hej

Ik fietste in juli 2008 van Gent naar Tjärnmyrberget, aan de poort van Lapland, 200km ten noorden van Ostersund. Ik fietste de Jutlandroute tot in Fredrikshavn. Vervolgens de boot op naar Oslo, en dan, in grote lijnen, Kongsvinger, Elverum, Trysil, Drevsjo (allen in Noorwegen), en Idre, Linsell, Ostersund, Stromsund, Hoting (Zweden)
Wil je informatie over (stukje van) dit traject, vraag er maar op los.

Ga je met de auto naar Fredrikshaven, dan is een rondrit Goteborg-Oslo ook een optie. Vertrek je met de trein dan ben je helemaal vrij in het kiezen van vertrek- en eindpunt. Plus dan ben je heel duurzaam aan het reizen dus dit verdient voor mij zeker ook de voorkeur.

Met het weer ga je wat geluk moeten hebben hé, dat is duidelijk. Hiermee hangt ook de muggenproblematiek samen. Idd als je fietst heb je er niet direct last van. Tijdens klimmen in Frankrijk heb ik er al veel meer last van gehad dan tijdens het klimmen in scandinavie, hoewel de muggen in scandinavie talrijker zijn. Wat je wel absoluut moet doen is zo snel mogelijk douchen na het fietsen. Dat scheelt een stuk, want die muggen geraken in trance van al dat fietszweet van één dag, ze zijn dan echt niet te stoppen. Daarna deed ik toch nog een beetje deet op, vuiligheid maar ik hou ook niet van de muggen. Je zag het effect zo, de muggies kwamen toto op 10cm van mijn vel en dan maakten ze rechtsomkeer, zalig! Kousen aandoen en alles lange mouwen en broekspijpen. Ook de dikte van de stof doet ertoe, maar kom als je alles bedekt ga je nog beten hebben maar toch geen 50.
Ik had ook een natuurlijk product mee in een klein potje. Potje open draaien en in de voortent zetten en deze was zo goed als mugvrij.

Zeker doen, Noorwegen en Zweden zijn twee superlanden. Vrij kamperen, dikwijls nog met voorzieningen zelfs (chemisch toilet, brandhout, pikniktafel). Ik had ecologische zeep mee en waste mij elke avond in meer of rivier, fris maar te doen en zeer verkwikkend!!

Veel plezier!!
Groeten, lars

Re:

Elstar schreef:En als je niet tussen Zweden en Noorwegen kunt kiezen, dan lijkt me de route die Luddo in 1991 heeft gemaakt een mooie impressie van beide landen.
Inderdaad een erg mooie tocht, maar Zweden duurde voor mij iets te lang. Daar was het ook het slechtste weer, dus dat Noorwegen altijd slechter is klopt ook niet. Ik heb in Noorwegen vrijwel altijd mooi weer gehad. Het klaart er vaak snel weer op. Van muggen heb je weinig last en daar helpt inderdaad muggenolie goed tegen. Ik heb nog een oud flesje djungeloil en die werkt nog steeds. Ik geloof dat het nu inmiddels verboden is.
:evil:
Scandinavië is erg relaxed fietsen, mensen zijn er aardig en vriendelijk. Kampeervoorzieningen zijn vaak voortreffelijk (af en toe wel een beetje duur) en wildkamperen kan vrijwel overal buiten de bebouwde kom.

groet

Luddo
Volgend jaar wil ik vanaf de poolcirkel terug naar huis fietsen, o.a. via Finland en de Aland eilanden.
Voor Finland en Denemarken heb ik goede route boekjes gevonden, maar nog niets voor de doorsteek door Zweden.
Mijn vraag is nu; hoe goed zijn de Sverigeleden aangegeven?
Is de weg met een goede kaart en de routeborden goed te volgen?