door
lamaes » di 02 dec, 2008 10:47
Hej
Ik fietste in juli 2008 van Gent naar Tjärnmyrberget, aan de poort van Lapland, 200km ten noorden van Ostersund. Ik fietste de Jutlandroute tot in Fredrikshavn. Vervolgens de boot op naar Oslo, en dan, in grote lijnen, Kongsvinger, Elverum, Trysil, Drevsjo (allen in Noorwegen), en Idre, Linsell, Ostersund, Stromsund, Hoting (Zweden)
Wil je informatie over (stukje van) dit traject, vraag er maar op los.
Ga je met de auto naar Fredrikshaven, dan is een rondrit Goteborg-Oslo ook een optie. Vertrek je met de trein dan ben je helemaal vrij in het kiezen van vertrek- en eindpunt. Plus dan ben je heel duurzaam aan het reizen dus dit verdient voor mij zeker ook de voorkeur.
Met het weer ga je wat geluk moeten hebben hé, dat is duidelijk. Hiermee hangt ook de muggenproblematiek samen. Idd als je fietst heb je er niet direct last van. Tijdens klimmen in Frankrijk heb ik er al veel meer last van gehad dan tijdens het klimmen in scandinavie, hoewel de muggen in scandinavie talrijker zijn. Wat je wel absoluut moet doen is zo snel mogelijk douchen na het fietsen. Dat scheelt een stuk, want die muggen geraken in trance van al dat fietszweet van één dag, ze zijn dan echt niet te stoppen. Daarna deed ik toch nog een beetje deet op, vuiligheid maar ik hou ook niet van de muggen. Je zag het effect zo, de muggies kwamen toto op 10cm van mijn vel en dan maakten ze rechtsomkeer, zalig! Kousen aandoen en alles lange mouwen en broekspijpen. Ook de dikte van de stof doet ertoe, maar kom als je alles bedekt ga je nog beten hebben maar toch geen 50.
Ik had ook een natuurlijk product mee in een klein potje. Potje open draaien en in de voortent zetten en deze was zo goed als mugvrij.
Zeker doen, Noorwegen en Zweden zijn twee superlanden. Vrij kamperen, dikwijls nog met voorzieningen zelfs (chemisch toilet, brandhout, pikniktafel). Ik had ecologische zeep mee en waste mij elke avond in meer of rivier, fris maar te doen en zeer verkwikkend!!
Veel plezier!!
Groeten, lars