door
Wim » ma 01 dec, 2008 07:56
Dayglow is daglicht fluoriserend. Denk maar aan dat fel oranje of fel geel groen van de kleding van wegwerkers etc. Het bijzondere is dat bij deze kleur onzichtbaar ultraviolet licht wordt omgezet in zichtbaar licht. Daardoor is deze kleur extra fel: je krijgt ook nog licht te zien dat je anders niet ziet. Dat maakt je extra zichtbaar, en vooral in de schemering. We hebben hier laatst een hele discussie over gevoerd, omdat er zo weinig fietskleding is in deze kleuren.
Dayglow helpt dus niet als er 's avonds helemaal geen licht is. Dan heb je reflectiestroken nodig. Op die hesjes voor in de auto zitten dus ook zulke strepen.
Voor wegwerkers moet die kleding aan officiele Europese eisen voldoen (EN471). Die norm stelt eisen aan de kleur, de reflectiehelderheid, en het minimum oppervlak. Helaas voldoet geen enkele fietskleding aan die Europese eisen voor professionele gebruik, terwijl wat wij doen vaak net zo gevaarlijk is. Ik vind dat knap schandalig. Op dit moment kun je dus van die werkkleding kopen (en veel daarvan is heel goed bruikbaar, en nog goedkoop ook), of je koopt fietsspecifieke kleding die eigenlijk onder de maat is.
Dat laatste is wat ik voor Sinterklaas krijg (van het Amerikaanse sportkledingmerk Brooks, via Chainreactioncycles). Het is prima dayglow kleding met echter niet veel meer dan cosmetisch reflectiemateriaal. Voor overdag doet dat er niet toe. Zolang ik er 's avonds een jasje overheen draag waar wel strepen op zitten is er dus niet zoveel aan de hand. Bij die enkele tunnel moet ik er maar even aan denken. Voor mijn jasjes heb ik inmiddels echte zelfklevende 3M reflectiestrepen gekocht:
http://www.beseenonabike.com/shopuk/ . Dan voldoet het allemaal nog niet aan de normen, maar het is in elk geval wel veel beter. En dan die sokken ....
Wim