Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is een geschikte fiets voor door de balkan te fietsen? - Forum Wereldfietser

Wat is een geschikte fiets voor door de balkan te fietsen?

Hallo allemaal

zoals sommige van jullie mischien al wel gelezen hebben ben ik van plan deze zomer een 5 weekse fietstocht door de Balkan te maken.

Nu ben ik vollop op zoek naar een geschikte fiets om deze tocht van ongv 3000km af te leggen .
Mijn voorkeur gaat uit naar een MTB (ben van plan om met een extraweel mijn bagage mee te nemen)

Wat voor mij zeer belangrijk is:

een stijf frame

magura hs33 remmen (denk dat schijfremmen niet direct geschikt zijn)

voorvering met lock out

een goed cankstel (bv shimano XT)

en prijsklassen rond €1600 a € 1800

Op dit moment dacht ik aan de cube reaction hs33 (goede afmontage)

hebben jullie een beter voorstel?

Het merk doet er niet direct to als het maar een goede fiets is



Alvast bedankt voor jullie goede raad

bramgo
bramgo schreef:Op dit moment dacht ik aan de cube reaction hs33 (goede afmontage)
hebben jullie een beter voorstel?
Als - in volgorde van afnemende prioriteit - je de passende maat hebt, je er een geschikte drager op zet en je neemt niet zoveel spullen mee dat voordragers nodig zouden zijn dan is het antwoord op je vraag waarschijnlijk nauwelijks.
Leon

Mijn dochter van 13 heeft een Cube Access WLS Comp 2008. Dat is een damesmodel, met aangepaste geometrie, en zo licht mogelijk. Het is een vet coole fiets, maar heel erg stijf is hij niet - ze had tot haar grote schrik zelfs last van shimmy. Toch had ze niet super veel bagage (alleen achtertassen, op een stevige OMM Red Rock drager), en is ze zelf nog erg licht.
Ik had dit eerlijk gezegd nooit verwacht van een mountainbike met dikke buizen. Volgend jaar moet ze nog maar minder meenemen (kan niet volgens haar, maar ik denk daar anders over). Verder zal ik voortaan de banden op flink hogere spanning houden, de voorvork strakker afstellen, en de tassen extra vastsjorren met riempjes. Verder heb ik de heel lichte 32 spaaks wielen met smalle velgen inmiddels omgeruild met de Santos 36 spaaks wielen met bredere SP19 velgen uit de fiets van mijn zoontje. Ik hoop dat het samen genoeg scheelt, want ik ben wel teleurgesteld, ook al is het een mooie mtb. Kortom een mtb is nog geen vakantiefiets, al ligt dat anders als je een kar gebruikt. Wat ik verder vervelend vind van veel mtb aanbod is dat je bijna altijd een Shimano crankstel met buitenboordlagers hebt, en dat is niet echt slim voor ruw gebruik. Ook de geintegreerde balhoofdlagers die je veel ziet zijn geen erg goed plan.
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt, en of je echt een mtb wilt. Puur voor vakantiegebruik kun je ook kijken naar echte 26 inch vakantiefietsen, wat mij betreft liefst met stalen frame en ongeveerde voorvork. Even zoeken hier levert je een reeks van merknamen op. Zelf rijd ik liever met tassen dan met een kar (ook al heb ik een heel mooie kar, vroeger voor achter de tandem, en nu nog voor achter de racefiets).
Veel plezier,
Wim
bramgo schreef: Nu ben ik vollop op zoek naar een geschikte fiets om deze tocht van ongv 3000km af te leggen .
bramgo
Wat is geschikt?
Wij kwamen vorige maand deze Duitse fietser tegen in Sevilla en had half Europa op deze (dames)fiets afgelegd!!!!

Afbeelding

Ik ben op de volgende fietsen door de Balkan gefietst:

in 2003 op een Koga Alloy Randonneur:

Afbeelding

Afbeelding

in 2006 op een Fahrradmanufaktur stalen 'alles in een frame'

Afbeelding

In de groep reed toen van alles rond, van Russische gietijzeren racefietsen via Franse randonneuses naar logge ligfietsen.

In 2007 op een Bob Jackson randonneur:

Afbeelding

Wedden dat je die Bob Jackson het lekkerste vond? Hij is zeker ook veruit de mooiste.
Wat een schoonheid.
Wim
bramgo schreef:Hallo allemaal

zoals sommige van jullie mischien al wel gelezen hebben ben ik van plan deze zomer een 5 weekse fietstocht door de Balkan te maken.

Nu ben ik vollop op zoek naar een geschikte fiets om deze tocht van ongv 3000km af te leggen .
Mijn voorkeur gaat uit naar een MTB (ben van plan om met een extraweel mijn bagage mee te nemen)

Wat voor mij zeer belangrijk is:

een stijf frame

magura hs33 remmen (denk dat schijfremmen niet direct geschikt zijn)

voorvering met lock out

een goed cankstel (bv shimano XT)

en prijsklassen rond €1600 a € 1800

Op dit moment dacht ik aan de cube reaction hs33 (goede afmontage)

hebben jullie een beter voorstel?

Het merk doet er niet direct to als het maar een goede fiets is



Alvast bedankt voor jullie goede raad

bramgo
Weliswaar rij ik zelf met een verende voorvork, maar daarmee verlies je al weer stijfheid mee, en het kan kapot. Als ik een vaste vork kan vinden dan gaat die erin. En voor het budget wat jij ter beschikking hebt kun je een hele goede reisfiets aanschaffen met een stijf frame; zoiets als een Santos b.v. Tassen erbij, en je kunt je aanhanger thuis laten...

Wat ik me afvraag is waarvoor de fiets na de Balkanvakantie gebruikt gaat worden. Ben je een mountainbiker die met de fiets op vakantie wil, of een toerfietser die wat meer van de gebaande wegen af wil.
Ik denk dat je in de Balkan niet een 'professionele' mountainbike nodig hebt. Zeker als je er ook nog een aanhanger achter hangt zijn er denk ik geen paden die je met een 'normale' trekking fiets niet zou kunnen nemen. Ik denk dat de fietser eerder een belemmering vormt dan de fiets.
Mij lijkt een Cube Reaction een redelijk sportieve fiets met de bijbehorende sportieve geometrie. Ik zou vooral gaan proeffietsen* en bedenken wat ik nog meer met de fiets wil doen. Als je de rest van het jaar fanatiek mountainbiker bent dan is de Cube misschien een goede keuze, ben je vooral toerfietser dan zou ik een fiets zoeken met een relaxtere geometrie.

En dan heb je nog de keuze 28" of 26". Toen ik mijn fiets kocht moesten de 26" trekkingfietsen nog uitgevonden worden. Ik heb op mijn 28" Koga Randonneur lekkere vette banden en voor en achter tassen. Hiermee kom ik over elk geitepaadje, en als ik er niet over kom dan zal me dat met een mountainbike ook niet lukken cq zal ik het niet doen. En aangezien ik meestal over (semi) verharde paden fiets ben ik erg blij met 28".

Toch zou ik als ik nu de keuze moest maken ik niet zeker weten of ik weer een 28" zou kopen. Ik heb een keer een vakantie eerder moeten afbreken omdat mijn achterwiel in de soep lag en 28" niet heel gangbaar is in het buitenland. En kijk ik naar het extra-wheel systeem dan lijkt mij dat wel heel relaxed fietsen, je materiaal sparen en relatief goedkoop in aanschaf...

Succes met je overwegingen!

Gr
Eric

* Ik heb weinig ervaringen met mountainbikes, de ervaring die ik heb is dat ze zo zenuwachtig sturen dat ik het stuur niet durf los te laten om een banaantje te pellen... Zo'n fiets zou ik nooit mee op vakantie willen....

Mijn voorkeur ging uit naar een mtb omdat ik hier vlak tegen de Franse grens woon en regelmatig in Frankrijk de onverharde wegen betreed .

De meesten op dit forum zijn redelijk fanatiek van Koga ; ik ben niet direct overtuigd vanwege het hoge prijskaartje tegenover de lage afmontage :?



grt


bramgo

Iets duurder, maar dan ook een echte touring mtb met Rohloff naaf: Thorn Raven Stirling?
W

bramgo schreef:Mijn voorkeur ging uit naar een mtb omdat ik hier vlak tegen de Franse grens woon en regelmatig in Frankrijk de onverharde wegen betreed .

De meesten op dit forum zijn redelijk fanatiek van Koga ; ik ben niet direct overtuigd vanwege het hoge prijskaartje tegenover de lage afmontage :?



grt


bramgo
Kijk eens naar de dezen: http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL
Zeker ook te gebruiken in de westvlaamse "bergen" :lol:
Ik heb deze http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=nl_NL
En alles is voorzien om indien nodig bagagedrager en lowrider te plaatsen.

Santos is een Hollandsche fietsenbouwert die vooral veel ervaring heeft met mountainbikes. Sinds een jaar of 8 hebben ze de Travelmaster in het assortiment. Ik heb er vorig jaar een gekocht en in oktober getest in de Dolomieten, Slovenie en Kroatie. Ben er erg tevreden over.
Verende voorvork heb ik op mijn vorige fiets gehad en maar dat vind ik geen meerwaarde hebben.

Et voila...
Santos Travelmaster 2.6 Cromo volgens jouw wensenlijstje, excl. verende voorvork = €1699,--
Zelf alle extra's invullen.

En iets minder gericht op het mtb gebeuren zijn er ook nog Avaghon, Snel etc. Maar met deze prijs zit je erg dicht tegen een Rohloff fiets aan, en dat is op termijn toch ook wel fijn. Die Thorn Sterling kan alles, en ik was erg tevreden met de Thorn tandem die wij hadden.
Wim

bramgo schreef:Mijn voorkeur ging uit naar een mtb omdat ik hier vlak tegen de Franse grens woon en regelmatig in Frankrijk de onverharde wegen betreed .

De meesten op dit forum zijn redelijk fanatiek van Koga ; ik ben niet direct overtuigd vanwege het hoge prijskaartje tegenover de lage afmontage :?



grt


bramgo
Als je nu al regelmatig onverhard fietst zou ik ook een 26" kopen. En als ik nu een fiets zou kopen zou ik waarschijnlijk ook geen Koga kopen.
Ik denk dat ik dan een 26" maatfiets zou laten maken met een relaxte geometrie en heerlijke ballonbanden!!

Gr
E

Maar met deze prijs zit je erg dicht tegen een Rohloff fiets aan,
Sterker nog je kan er al 1 hebben voor die prijs:
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm