Ik rijd hier in Jeruzalem op een oude fiets: een Viscount Aerospace Pro uit 1976 (niet meer met de aluminium death fork). Ik durfde mijn mooie fiets niet meenemen omdat ik tevoren niet wist of ik hem binnen kon stallen. De afgelopen weken is het fietsseizoen echt begonnen, en heb ik al wat lekkere tochten gemaakt. De laatste keer piepte mijn fiets. Eerst dacht ik dat de ketting droog stond (zo klonkt het), maar dat was het niet. Het kwam uit het voorwiel. Toen dacht ik dat er ergens iets aanliep tegen het spatbord of zo, maar dat is het ook niet geloof ik. Vervolgens ben ik gaan denken aan de naaf, al kan ik het gepiep niet echt daar localiseren. Als ik het wiel ronddraai piept het, maar niet als ik het wiel uit de fiets haal, en het dan in mijn handen ronddraai. Wel kan ik voelen dat de lagers niet mooi lopen.
De naaf heeft industrielagers. Betekent dit dat het tijd is de lagers te vervangen? En als dat zo is, is daar haast bij of kan ik nog een tijd doorrijden met piepende lagers?
Het is overigens hard werken hier met zo'n oude fiets, ook al is hij best licht. 36x28 was toen een "bergverzet", maar inmiddels zijn we wat verwend geraakt. Het is echt harken om hier tegen de heuvels op te komen, zelfs zonder bagage.
Wim
De naaf heeft industrielagers. Betekent dit dat het tijd is de lagers te vervangen? En als dat zo is, is daar haast bij of kan ik nog een tijd doorrijden met piepende lagers?
Het is overigens hard werken hier met zo'n oude fiets, ook al is hij best licht. 36x28 was toen een "bergverzet", maar inmiddels zijn we wat verwend geraakt. Het is echt harken om hier tegen de heuvels op te komen, zelfs zonder bagage.
Wim