Additionally, paste this code immediately after the opening tag: piepende naaf - Forum Wereldfietser

piepende naaf

Ik rijd hier in Jeruzalem op een oude fiets: een Viscount Aerospace Pro uit 1976 (niet meer met de aluminium death fork). Ik durfde mijn mooie fiets niet meenemen omdat ik tevoren niet wist of ik hem binnen kon stallen. De afgelopen weken is het fietsseizoen echt begonnen, en heb ik al wat lekkere tochten gemaakt. De laatste keer piepte mijn fiets. Eerst dacht ik dat de ketting droog stond (zo klonkt het), maar dat was het niet. Het kwam uit het voorwiel. Toen dacht ik dat er ergens iets aanliep tegen het spatbord of zo, maar dat is het ook niet geloof ik. Vervolgens ben ik gaan denken aan de naaf, al kan ik het gepiep niet echt daar localiseren. Als ik het wiel ronddraai piept het, maar niet als ik het wiel uit de fiets haal, en het dan in mijn handen ronddraai. Wel kan ik voelen dat de lagers niet mooi lopen.
De naaf heeft industrielagers. Betekent dit dat het tijd is de lagers te vervangen? En als dat zo is, is daar haast bij of kan ik nog een tijd doorrijden met piepende lagers?
Het is overigens hard werken hier met zo'n oude fiets, ook al is hij best licht. 36x28 was toen een "bergverzet", maar inmiddels zijn we wat verwend geraakt. Het is echt harken om hier tegen de heuvels op te komen, zelfs zonder bagage.
Wim
Wim schreef:Ik rijd hier in Jeruzalem op een oude fiets: een Viscount Aerospace Pro uit 1976.
De naaf heeft industrielagers. Betekent dit dat het tijd is de lagers te vervangen? En als dat zo is, is daar haast bij of kan ik nog een tijd doorrijden met piepende lagers?

Wim
Piepen de lagers of is het lager vastgelopen en draait het nu op de as?

Ik zou de as losdraaien, het is een simpel recht asje met links en rechts een platte moer en borgmoer.
Tik de as er uit (hamer en plankje?) kjomt er een lager mee dan is dat winst) en kijk of de binnenringen nog willen draaien.
Za ja dan kun je proberen de afdichting aan de buitenomtrek er met een naald uit te wippen en de lagers opnieuw te smeren

Je kunt ook nieuwe lagertjes monteren (typenummer staat er op, ik denk 609-2RS of 629-2RS) te verkrijgen bij lagerboer of fietsenmaker. Inkloppen door het liefst met een stempel op de buitenomtrek te slaan
Asmoertjes bij montage zo los mogelijk afstellen

Bedankt. Ik heb dit nog nooit bij de hand gehad. Ik heb jarenlang een setje reservelagertjes meegesleept, maar nu ik ze nodig heb ben ik ze inmiddels kwijt. Ik zal eens kijken wat ik kan.
bedankt,
Wim

OK, de lagers zijn eruit, en dat zonder hamer etc. Ze draaien nog wel, maar niet mooi. Type 629v. Nu nog op zoek naar een lagerboer of fietsenmaker (nee smeren ga ik niet doen, want ik heb toch ook geen ander vet dan boter).
Ik weet nu ook gelijk hoe het zit met die industrielagers. Het systeem is prachtig, maar voor op de fiets is het toch wel handig als je ze er makkelijk uit kunt krijgen. Dat was bij deze voorhistorische naaf toch wat minder.
nogmaals veel dank,
Wim

Googelen helpt me nog niet veel. Is deze 629 v een maat/type die/dat ik bij een normale fietsenmaker mag verwachten?
Wim

Wim schreef:Googelen helpt me nog niet veel. Is deze 629 v een maat/type die/dat ik bij een normale fietsenmaker mag verwachten?
Wim
je moet ook goochelen met 629-2RS, dan krijg je het een stuk drukker

629: 9 (id) x 26 (od) x 8mm (b)
2RS: 2 x rubber seal

Deze lagers zitten in veel machines maar ook in andere fietsnaven (oa SRAM en SON ;) )

Als je er lokaal niet uitkomt kan ik er een paar opsturen

OK, ik kijk eerst wel even lokaal. Een Son, of welke andere naafdynamo heb ik hier nog niet gezien. Het is hier vroeg donker, en dan is het doodlink fietsen, maar een klein led lampje op je jas is hier al luxe: de meesten rijden zonder. Dat laatste gebeurt hier ook buiten de stad, vooral bij Palestijnse nederzettingen. Met de auto moet je dan heel goed opletten.
Wim

Ik weet niet precies hoe dingen in Jeruzalem gaan, maar die industrielagers zijn vaak zo universeel dat je bij de plaatselijke automaterialen handel ze op de plank hebben liggen.
En als ze daar niet liggen kun je als alternatief een potje met vet kopen...

Succes!

Eric

Kleine nuance:
Palestijnse nederzettingen
Men spreekt in de regel over joodse nederzettingen in de door Israel bezette Palestijnse gebieden. Of mogen de Palestijnen ook nederzettingen gaan bouwen binnen de Israelische grenzen?

Het is niet zo simpel: ik ken geen Hebreeuws, kan de gele gids dus niet lezen - maar dan ook helemaal niet, ondanks een jaar Hebreeuws lang geleden - een vreemde gewaarwording en lagerboeren hebben geen Engelse websites. Eindelijk had ik wat leek een grote internetfietsenzaak gevonden met een enigszins Engelse website, maar ik kreeg vanmiddag bericht dat ze geen lagers verkopen. Een collega vertelde mij vandaag dat hij een veelbelovende fietsenzaak gevonden had. Goede fietsen zei hij (maar hij heeft er geen verstand van), en de baas fietst elk jaar de Transalp. Dat is dus wel een goed teken lijkt me. Een automaterialenzaak heb ik nog niet gezien, maar het is nog maar net zover dat het niet te heet is om over straat te gaan. En er moest vandaag overdag gewerkt worden (zondag is een werkdag). Maar bedankt, ik kom er vast wel.
Wim

Over Palestijnse nederzettingen even de volgende verheldering. Ik bedoelde Palestijnse dorpen in door Israel bezet gebied (nederzetting is in het Nederlands een heel neutraal woord). Van die bezette gebieden heb ik alleen het gedeelte bezocht dat zowel civiel als militair door Israel bestuurd wordt, maar waar wel vooral Palestijnen wonen (en soms wat van die aanstootgevende Israelische kolonisten). Er zijn ook hele stukken die door Palestijnen zelf bestuurd worden (zoals Bethlehem en Hebron), maar daar kan ik niet komen, omdat mijn visum dan verloopt, en omdat ik er niet met een huurauto in kan. Verder is het een beetje afhankelijk van waar je precies naar toe gaat soms niet ongevaarlijk, omdat iedere westerling voor Israelier wordt aangezien.
Maar goed, er zijn hele stukken waar ik wel kan komen, en die Palestijnse dorpen zijn erg arm. Dat betekent dat veel mensen geen auto hebben, en dus langs de soms best drukke weg lopen (zoals de weg van Jeruzalem naar de Rode Zee), of fietsen. Ik ben daar een aantal malen 's avonds overheen gereden, en ik heb nog nooit iemand met licht op de fiets gezien, en dat was echt eng. Hetzelfde geldt overigens voor bedouinen dorpjes/kampen binnen de grenzen van voor 1967. Er wonen immers ook binnen Israel zelf best veel Arabieren (dus met Israelische paspoorten) en ook vrij geringe aantallen bedouinen. Hier op de science campus van de Hebrew University zie ik grote aantallen moslima's met hoofddoeken. En de oproep tot het gebed in de moskee is ook in mijn appartement in west Jeruzalem goed te horen.
Het is heel fascinerend de complexiteit van dit alles van dichtbij te observeren. Voor de duidelijkheid: ik ben van mening dat Israel de bezette gebieden moet ontruimen, en ik ben eerlijk gezegd hier nog niemand tegengekomen die dat met me oneens is (maar die mensen bestaan inderdaad wel). Er stond laatst nog een enquete in de krant dat zelfs de helft van die kolonisten in de bezette gebieden weg wil, maar hun huizen zijn niets meer waard (juist omdat niemand er meer wil wonen). Het gaat een hele klus worden, als je bekijkt hoe lastig de ontruiming van Gaza al was.
Wim

@Wim,
ik ben het met je eens, de bezette gebieden dienen door Israel ontruimd te worden. Ik ben in 1995 zowel op de Westbank als in de Gaza geweest toen er net weer enige hoop was vanwege Rabin. In de Gaza was Israel toen nog aanwezig. Daar heb ik toe aan den lijve het Israelische apartheidsregime ondervonden, een vreselijk gevoel. Op de Westbank reden we met Israelisch kenteken rond maar wel met een Palestijnse shawl (keffieh) op het dashboard. Ik kan er nog wel een hele verhandeling over houden maar dan ga ik te veel off topic en wordt het te veel politiek.

We zijn het vast wel eens, al is er de afgelopen jaren ook veel veranderd vergeleken met 1995. Wat volgens iedereen (inclusief dus mijn europese archeologische collega's) zeker erg veranderd is, is het risico dat je loopt in de door de Palestijnse autoriteit bestuurde gebieden. Mensen die daar vroeger zonder aarzeling kwamen zeggen dat dat sinds de Intifadah toch wel link geworden is. En met een huurauto kan het echt niet meer: je moet tekenen dat je het niet zult doen. Je kunt natuurlijk nog wel met de taxi naar de andere kant van de grens, en dan daar een auto huren. In mijn geval ben ik dan echter mijn visum kwijt (net als wanneer ik naar Jordanie ga, helaas). Of, om precieser te zijn, en dit geldt ook voor touristen: de geldigheid wordt beperkt tot twee weken (ipv drie maanden), dus ik kan nog wel op het eind van mijn verblijf.
Wim