Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietsgereedschappen meenemen onderweg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke fietsgereedschappen meenemen onderweg

Interessant om te lezen wat iedereen meeneemt.

In het meeste kan ik me vinden, maar wat is de overweging om een cranktrekker en gereedschap om de trapas te verwijderen, mee te nemen? Is dat alleen in geval van een (maanden)lange trip?

Ja,...... niet als ik een dag je op mijn allu ros klim :D Verder is het zo dat bij mijn crankstel, ik het binnenste blad er nooit af krijg als ik het zaakje niet van de trapas afhaal...
Neem altijd plakspullen en een paar reserve binnenbanden mee.
Verder setje inbussleutels een paar kleine schroevendraaiers, pionafnemer , kniptang ,steefsleutel 15 (voor de trappers) kleine bahco voor de pionafnemer. reserve binnenkabels (rem en versnelling) , reserve spaken en wat tireribs

Haike schreef:Ja,...... niet als ik een dag je op mijn allu ros klim :D Verder is het zo dat bij mijn crankstel, ik het binnenste blad er nooit af krijg als ik het zaakje niet van de trapas afhaal...
Maar waarom zou je dat op vakantie willen?

En als er bijvoorbeeld speling zit in de trapas, is er met die moderne trapassen van tegenwoordig toch niets aan te doen, behalve de hele module vervangen. En je molt er toch ook niets mee als je met een beetje speling op de trapas rijdt?

Pedalero schreef:En je molt er toch ook niets mee als je met een beetje speling op de trapas rijdt?
Bij zo'n modern externe lagers ding (uitzondering Campa) mol je het hele crankstel. De -vaak aluminium- as zal diep inslijten en vormt een geheel met de rechter crank

Bij een normale trapasconstructie ga je je zorgen maken als de bladen het frame raken of als de voorderailleur zelfstandig gaat schakelen ;)

m-gineering schreef: Bij een normale trapasconstructie ga je je zorgen maken als de bladen het frame raken of als de voorderailleur zelfstandig gaat schakelen ;)
Dank u, ik bedoelde inderdaad zo'n constructie zonder externe lagers.

Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Bij een normale trapasconstructie ga je je zorgen maken als de bladen het frame raken of als de voorderailleur zelfstandig gaat schakelen ;)
Dank u, ik bedoelde inderdaad zo'n constructie zonder externe lagers.
Ik heb dan ook geen buitenboord lagers,... (Gelukkig) het is een Shimano LX Octalink uit 2003 met een cartridge trapas. (zijn die dingen eigenlijk nog te krijgen?)

@ Pedalero
En waarom ik het zou willen? een van de redenen die Marten noemt b.v. of als er een (of meerdere) tand afbreekt op dat binnenblad kun je er een ander blad opzetten.

Maar zoals je zelf al opmerkt; een cranktrekker neem je mee als je maanden weg gaat, niet bij een rondje IJselmeer, althans, ik niet. :wink:

Haike schreef: Ik heb dan ook geen buitenboord lagers,... (Gelukkig) het is een Shimano LX Octalink uit 2003 met een cartridge trapas. (zijn die dingen eigenlijk nog te krijgen?)
De MTB spline wordt nog steeds gebruikt. De assen voor de gesmede cranks
zijn niet meer in de Ultegra variant, wel gewoon als de iets minder sjieke 105 leverbaar

@ Pedalero
En waarom ik het zou willen? een van de redenen die Marten noemt b.v. of als er een (of meerdere) tand afbreekt op dat binnenblad kun je er een ander blad opzetten.
Kan ook heel handig zijn als je de afgevallen ketting gruwelijk klem trapt tussen achtervork en crankstel. Bouten met geintegreerde trekker zijn te koop voor 6€

Okidoki. Point taken.

Leuk onderwerp.

Wat mij opvalt is dat er nergens op de lijstjes een stukje pijp staat (van b.v. 100mm) dat je ter vervanging van je wiel met je snelspanner tussen je voorvork kan zetten. Soms moet je je voorwiel bij vliegtransport eruit halen en dan is de kans aanwezig dat de vorkpoten naar elkaar verbogen worden. Met een stukje pijp maak je het geheel sterker.

Wat mij verder opvalt is dat veel mensen conussleutels meenemen en geen kogels. Ik zag dat alleen bij Harry staan. Wat moet je met een conussleutel onderweg, je lager afstellen?

Wat verder leuk zou zijn is om te horen wat er van al dat gereedschap wat we trouw meesjouwen daadwerkeljk gebruikt is. Ik zal de spits afbijten. Totale afstand 45000km en dit verdeeld over een aantal vakanties en woonwerk verkeer.

Inbussleutels, kruisschroevendraaier en pedaal sleutel om de fiets vliegklaar te maken
Bandenplakgereedschap, maar 4 maal gebruikt
Inbussleuteltjes en een reserve boutje en moertje om een afgetrapt voorspatbord weer vast te zetten.
Inbussleutel en reserveboutje om een losgetrild en verloren boutje van mijn stuurtas te vervangen

Dat is alles

Ronald van der Perk schreef:Leuk onderwerp.

Wat mij opvalt is dat er nergens op de lijstjes een stukje pijp staat

...

Wat verder leuk zou zijn is om te horen wat er van al dat gereedschap wat we trouw meesjouwen daadwerkeljk gebruikt is.
Ik heb zelf bij wijze van improvisatie materiaal naast tie ribs ook altijd een stuk ijzerdraad bij me en een bolletje paktouw. Nooit gebruikt natuurlijk, behalve voor het maken van een waslijntje...

Ik maak zelf een schifting tussen gereedschap voor essentiele onderdelen (derailleurs e.d.) en niet essentiele onderdelen. Ik ga bijvoorbeeld niet speciaal een steeksleuteltje meenemen om mijn spatborden weer vast te kunnen zetten als ze zijn losgetrild. Dat kan ook met mijn opvouwbare combinatietang en anders jammer dan. Goed punt dat ik ergens in dit topic las: het meest voorkomende gereedschap (bahco's, steeksleutels, etc.) kun je ook prima lenen bij garages of particulieren onderweg.

Ik heb 2 'multitools' achtige dingen in mijn zadeltasje. Een ding met inbussen en ringsleuteltjes en een paar schroevendraaiers, speciaal voor fietsers. Niet groter dan een fors zakmes en kwalitatief goed. Verder een multitool met combinatietang en mes etc..
Wat ik een keer gemist heb is een goede spaakspanner. Ééntje die de nippel op 4 kanten pakt. Ik heb nu een losse spaakspanner in mijn tasje zitten en de Next Best Thing.
Reservespaken zitten met een tierap aan mijn achterdrager.
Naast het gebruikelijke plakspul en een reservebinnenband is het tasje gevuld met diverse high-tech MacGyverularia, zoals tieraps, kroonsteentje, reservekabel (2 keer), sterk tape (een soort ductape, alleen dan smal), touw, ijzerdraad, stukje buitenband een verzameling boutjes en moertjes, aansteker, elastieken, reserve haken voor onze tassen (die gaan gewoon een keer kapot), een minipompje en een paar goede ideeën en een tube creativiteit.

Van die laatste 2 kun je niet genoeg hebben.

:wink:

Groeten
Eric

Ronald van der Perk schreef:Leuk onderwerp.

Wat verder leuk zou zijn is om te horen wat er van al dat gereedschap wat we trouw meesjouwen daadwerkeljk gebruikt is. Ik zal de spits afbijten. Totale afstand 45000km en dit verdeeld over een aantal vakanties en woonwerk verkeer.
Nog maar ongeveer duizend kilometer fietservaring:

-De imbussleutel voor het bijstellen van het zadel.
-Bij de fiets van mijn dochter een gebroken spaak gehad, maar daar kwam ik pas bij thuiskomst achter. Aan mijn spaaksleutel had ik echter niets gehad, omdat ik de krans van het achterwiel had moeten verwijderen, dus staat de NBT op mijn verlanglijstje.(Beste Sint als u dit leest...). Afgezien van het feit dat ik ook geen reservespaak bij me had.
-De klemmetjes van mijn fietspomp zijn een keer losgeraakt en daarvoor had ik een schroevendraaier nodig.

Dat kroonsteentje van Eric is inderdaad slim om mee te nemen...je kunt er een gebroken kabel weer mee aan elkaar linken. Heb een kroonsteentje door de midden gezaagd. Een halve voor de atb en de andere helft voor de Herwerden.

;Behalve verbinden kabels kun je ze ook als 'stoppertje' gebruiken.

mvrgr
Eric
Is alweer een ouder topic, maar de fietsen zijn gepoetst en gesmeerd, de routes zijn uitgezet, er is gefietst en gedouched en toen was er nog tijd over om mijn ultime paklijst van gereedschap en reserve materialen te maken.
Zie hieronder. Mocht je willen weten waar de nummers op slaan, kijk dan even hier

Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk levert dit weer discussie op, maar dat maakt het alleen maar leuker. Wat denk je dat ik vergeten ben en wat zou jij nooooooit meenemen?
Rij je met Rohloff? Of rij je gewoon met een cassette? In dat laatste geval zou ik wel Next Best thing II van Marten meenemen.
Haike schreef:Rij je met Rohloff?
Bedankt voor je tip. Ik rijd inderdaad met Rohloff. Vandaar de Torx-20, kettingspanner en Rohloff easyset.
HansvanderVeeke schreef:
Natuurlijk levert dit weer discussie op, maar dat maakt het alleen maar leuker. Wat denk je dat ik vergeten ben en wat zou jij nooooooit meenemen?
steeksleutel omruilen voor 8-10. 12 zit nergens op, 8 is de maat van de Magura fittingen
m-gineering schreef:steeksleutel omruilen voor 8-10.
Tip voor Marten: neem die sleutel op bij de hebbedingen. Ik heb hem een paar jaar geleden opnieuw moeten kopen en dat was geen sinecure. Stap 1, ga naar een gereedschappenwinkel was al een probleem, want in de stad waar ik woon is géén gereedschappenwinkel.
Leon