door
Ligandi » zo 14 dec, 2008 10:37
Ik ben bezig mijn ideale fiets samen te stellen. Mijn belangrijkste uitgangspunten zijn: betrouwbaarheid, minimaal onderhoud en lekker fietsen. Snelheid is voor mij wat minder van belang. Ik gebruik mijn fiets nu vooral voor woon-werk (nu 2 x 20 km, wordt 2 x 25 km vanaf maart). Maar langere tochten zitten ook in de planning. Tot nu toe ben ik tot deze constructie gekomen:
- Een stalen frame, maatwerk; daarmee krijg ik voldoende comfort en betrouwbaarheid, en ik kan er nog wat eigen wensen aan laten toevoegen, zonder dat de kosten helemaal uit de hand lopen.
- Voor woon-werk ga ik voor 37 of 43 mm 622 banden (daar ben ik nog niet helemaal uit) Voor de langere ritten (paar weken, 2000+km) wil ik in het frame de optie houden voor 47 mm. Ik heb goede ervaringen met Schwalbe Marathon XR, dus denk ik dat ik het daar ook maar bij ga houden. De smallere bandjes geven meer snelheid en wat minder comfort. Voor 2 x 25 km is dat acceptabel, voor een langere tocht draai ik dat liever om.
- Magura hydraulische remmen op de velg. Betrouwbaar, makkelijk, geen omkijken naar. En met mijn rustige rijstijl verwacht ik ook geen problemen mocht ik eens een heel erge afdaling tegenkomen.
- Ik weet nog niet of ik gewone of ceramische velgen neem. Zelfs op dit forum komen we daar nog niet helemaal uit. Schijnt misschien een interessant verschil in slijtage te maken, afhankelijk van hoe vuil je velgen worden. Maar of dat een significant verschil, is nog niet helder. Nog wat extra leeswerk te doen, dus.
- Son naafdynamo en daar zowel voor- als achterlicht op aansluiten. De bekabeling kan buiten het frame blijven, wat mij betreft. Een beetje inpakken en netjes vastzetten met tie-raps (o.a. langs de bagagedrager) is voor mij goed genoeg. Daarmee wil ik een 'geen gezeur' verlichting krijgen. Doet het als het nodig is (automatisch), en anders heb je er ook geen omkijken naar. Bij kabelbreuk makkelijk te repareren.
- Welke lampjes ik precies neem, ben ik nog niet uit. Maar ik denk dat ik hier niet naar het duurste prijssegment zal gaan. Voor mij is 'redelijk' al goed genoeg. Bovendien is deze markt op dit moment sterk in beweging, dus stel ik die keuze zo lang mogelijk uit.
- Rohloff achternaaf, want dan heb ik er veel minder omkijken naar en kan makkelijk omschakelen van stadsfietsen, naar lekker cruisen in het buitengebied. Schijnt in kosten zelfs wat goedkoper te zijn als een derailleur (maar daarover verschillen de meningen), maar het gemak vind ik belangrijker.
- Carbon tandriem in plaats van een ketting. Voor een deel is dat enkel en alleen omdat ik er een beetje op kick. Het ziet er ontzettend gelikt uit. Voor een deel ook omdat het mij wel aantrekkelijk lijkt om niet naar die ketting te hoeven omkijken.
- Ten behoeve van die tandriem wil het liefst een verstelbare trapas, en de achterbrug kan misschien verhoogd worden, zodat hij over de tandriem heen loopt. Dan hoeft het frame dus niet open om de riem te vervangen.
- Verder een gewoon recht stuur, mogelijk met ergon handgrepen.
- Trappers ben ik nog niet uit: gewone of half met SPD. Tot nu toe gebruik ik die SPD's alleen op mijn MTB. Maar misschien is die nieuwe fiets een mooie gelegenheid om ook eens aan aparte fietsschoenen te gaan denken.
- Tubus logo achter, what else?
- Beetje saai, maar ik denk dat ik die fiets zwart laat spuiten. Dan valt hij zo min mogelijk op als hij ergen geparkeerd staat (eh ja, ook in de stalling van mijn baas blijkt het dievengilde actief te zijn).
Overigens heb ik gemerkt dat als ik over die Carbon Drive begin, de fietsenbouwers wat terughoudend zijn. Er is nog te weinig ervaring mee. Ik heb dit concept nu bij twee bekende verkooppunten hier in de Randstad voorgesteld, en allebei verwezen ze me door naar Santos. Santos heeft nu een MTB met tandriem, vandaar. Santos is helemaal niet fout natuurlijk, maar ook Santos heeft dit concept nog niet op een trekfiets. Bovendien: is dit echt het enige alternatief dat ik zou kunnen bekijken?
Bovenstaand lijstje is op dit moment ruim boven mijn budget, ik zal dus nog een paar maanden door moeten sparen. Ik heb daarom geen haast. Maar wie op dit idee wil schieten, of iets wil toevoegen: welkom!