Ik ben nu 6.500 kilometer onderweg met een MTB waarop 26 inch Marathon XR (draad)banden van 1,90 inch breed zijn gemonteerd. De banden rijden erg goed en ik was er dan ook erg tevreden mee.
De XRs slijten echter ongezond hard aan de zijkant, vlak boven de draad. Voor het eerst had ik hier last van na ongeveer 4.000 kilometer bij de achterband. Het binnenwerk van de band kwam door de scheuren heen naar buiten, vlak boven de rand van de velg. De schade bleek over de hele omtrek van de band te lopen, vlak boven de draad. Het ziet er niet uit als normale slijtage. Het lijkt eerder alsof het rubber uit elkaar valt of loslaat.
Een vervangende XR van dezelfde afmetingen was gelukkig voorhanden, maar die band vertoont nu na nog eens 2.500 kilometer precies hetzelfde probleem. Mijn voorband blijkt nu ook bijna helemaal verrot te zijn vlak boven de draad (na 6.500 kilometer).
Volgens mij doe ik niets raars met de banden: de druk is altijd netjes tussen de 4 en 5 bar. De belasting blijft ook onder de door Schwalbe opgegeven maximumwaarde van 140 kg. Mijn route gaat weliswaar lang niet altijd over verharde wegen, maar Schwalbe zegt zelf dat de XR is "Conceived and built to withstand both extreme loads and terrain."
Dit hoort niet te kunnen bij een band die Schwalbe omschrijft als de meest duurzame op de markt. Tenminste 8.000 kilometer moet je ermee kunnen rijden, zo niet 15.000. De statement op Schwalbe's website dat "The special rubber compound 1A guarantees maximum performance in extreme situations" is gewoon onzin!
Graag hoor ik of iemand dit probleem ook heeft. Onderweg hoorde ik berichten van een productiefout in een bepaalde serie XRs. Weet iemand daar iets over? Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar dan wordt de vraag natuurlijk: hoe kun je die fout van te voren herkennen? Want mijn banden zagen er bij aanschaf piekfijn uit.
Jannes Bolten
De XRs slijten echter ongezond hard aan de zijkant, vlak boven de draad. Voor het eerst had ik hier last van na ongeveer 4.000 kilometer bij de achterband. Het binnenwerk van de band kwam door de scheuren heen naar buiten, vlak boven de rand van de velg. De schade bleek over de hele omtrek van de band te lopen, vlak boven de draad. Het ziet er niet uit als normale slijtage. Het lijkt eerder alsof het rubber uit elkaar valt of loslaat.
Een vervangende XR van dezelfde afmetingen was gelukkig voorhanden, maar die band vertoont nu na nog eens 2.500 kilometer precies hetzelfde probleem. Mijn voorband blijkt nu ook bijna helemaal verrot te zijn vlak boven de draad (na 6.500 kilometer).
Volgens mij doe ik niets raars met de banden: de druk is altijd netjes tussen de 4 en 5 bar. De belasting blijft ook onder de door Schwalbe opgegeven maximumwaarde van 140 kg. Mijn route gaat weliswaar lang niet altijd over verharde wegen, maar Schwalbe zegt zelf dat de XR is "Conceived and built to withstand both extreme loads and terrain."
Dit hoort niet te kunnen bij een band die Schwalbe omschrijft als de meest duurzame op de markt. Tenminste 8.000 kilometer moet je ermee kunnen rijden, zo niet 15.000. De statement op Schwalbe's website dat "The special rubber compound 1A guarantees maximum performance in extreme situations" is gewoon onzin!
Graag hoor ik of iemand dit probleem ook heeft. Onderweg hoorde ik berichten van een productiefout in een bepaalde serie XRs. Weet iemand daar iets over? Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar dan wordt de vraag natuurlijk: hoe kun je die fout van te voren herkennen? Want mijn banden zagen er bij aanschaf piekfijn uit.
Jannes Bolten