Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Argumenten voor een Rohloff Speedhub gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Argumenten voor een Rohloff Speedhub gezocht

whave schreef:@Leon:
Ik weet het misschien niet hoor maar volgens mij fietsen vakantiefietsers juist niet knetterhard met heel veel bagage van een heuvel. Knetterhard een heuvel af is in de TdF maar dan wel zonder bagage.
Het wordt tijd dat je eens met een Wereldfietserweekend in Zuid-Limburg of de Ardennen meegaat :roll: :lol:
De vorige keer heb ik als leider de meute nog op voorhand een veiligheidsbriefing gegeven, en ik heb daar geen spijt van.
Leon

whave schreef: Misschien wel een aardige vraag voor een nieuw topic: wie heeft behoefte aan een 15 versnelling met een Rohloff naaf?
Ik heb een MTB met rohloffnaaf waarmee ik al diverse keren op vakantie ben geweest met een groep racefietsers. Ik zet er dan semi-slicks op en zorg dat mijn voorvork in de " lock" positie staat. Met deze combinatie kan ik altijd prima meekomen met de racefietsers. Heel af en toe in een snelle afdaling zou ik wel eens een 15e versnelling willen hebben omdat ik bij de +60KM/uur niet lekker meer kan meetrappen. Echte een probleem is dat natuurlijk niet en vaak komt het ook niet voor maar als het zou kunnen zonder extra kosten... waarom niet?

De naaf zelf bevalt me uitstekend. Vooral op een MTB of een fiets waar je veel mee " off-road" gaat is het voordeel groot omdat je draaiende delen met Rohloff minder snel slijten en je minder hoeft schoon te maken.

Groet Peter

PeeWee schreef:
Heel af en toe....
Echte een probleem is dat natuurlijk niet ....
Gelukkig geef je het antwoord al zelf :lol: :lol:
Laat die 15e dus maar zitten.

En inderdaad mijn droomfiets is er ook al:
http://www.re-cycle.nl/nieuws.htm
De voordelen van Rohloff;
- rechte kettinglijn
- een gesloten kettingkast is mogelijk (duur).
- sterk achterwiel
- bij bergop makkelijk schakelen tussen zittend naar staand

Nadelen zijn er ook genoeg.
NurEinTier schreef:De voordelen van Rohloff;
- een gesloten kettingkast is mogelijk (duur).
Ik heb een chainhub, is maar een paar tientjes.
Is dat wat je onder 'duur' verstaat? Of bedoel je wat anders?
Chainhub ken ik niet, 30 euro is voor niets. Misschien heb je een linkie?
Ik bedoel een gesloten kettingkast zoals bij een normale stadfiets, http://www.allesvoordefiets.nl/browser.aspx?folder=121
Sorry, ik gebruikte de verkeerde term. Ik bedoel de Hebie Chainglider.
De prijs die ik noemde was ook uit het hoofd, ik zie dat hij iets duurder is.
Hier een link naar een willekeurige zaak die hem verkoopt.

Overigens vind ik hem nog steeds het geld waard.
Voor zover ik weet is de Chainglider niet gesloten.
Het nut van deze kettingkast ontgaat mij dan ook.
NurEinTier schreef:Voor zover ik weet is de Chainglider niet gesloten.
Het nut van deze kettingkast ontgaat mij dan ook.

Ik ken geen enkele kettingkast die geheel gesloten is, op misschien esoterica zoals de Flevo Greenmachine na. De hoeveelheid bagger die over de ketting uitgestort wordt, wordt met de chainglider wel niet nul maar wel aanzienlijk minder. Zelf smerig worden van de ketting of met je broekspijp klem komen te zitten in de ketting wordt ook aanzienlijk lastiger
m-gineering schreef:
NurEinTier schreef:Voor zover ik weet is de Chainglider niet gesloten.
Het nut van deze kettingkast ontgaat mij dan ook.

Ik ken geen enkele kettingkast die geheel gesloten is, op misschien esoterica zoals de Flevo Greenmachine na. De hoeveelheid bagger die over de ketting uitgestort wordt, wordt met de chainglider wel niet nul maar wel aanzienlijk minder. Zelf smerig worden van de ketting of met je broekspijp klem komen te zitten in de ketting wordt ook aanzienlijk lastiger
Ik sluit me bij Marten, aan, ik heb ook een Chainglider, de ketting blijft een stuk schoner als zonder.
NurEinTier schreef:Voor zover ik weet is de Chainglider niet gesloten.
Het nut van deze kettingkast ontgaat mij dan ook.
Jammer, dan is dit geen oplossing voor je.
Succes met je verdere zoektocht.
nog eea om de rohloff te ilustreren

http://www.pedallingaround.com/start/

hij reed op een koga en rohloff 18000miles in 194 d 17u

R
Ben ook erg blij met de chainglider, dat was een van de voorwaarden dat die erop zou moeten kunnen....
Ze zijn nu bij Lexkesveer (WaG) bezig om de uiterwaarden terug te geven aan de rivier..... en ik kan je zeggen dat gaat niet zonder modder op de weg en dat gaat nog wel vele maanden duren... Met een normale derailleur had ik allang nieuw spul nodig gehad....

PS:
http://www.rijkswaterstaat.nl/projecten ... index.aspx
ik kom "van de onderkant aan gereden met de fiets", de graafwerkzaamheden zijn mooi te zien op de foto. De weg ernaast blijft echt niet schoon...
Afbeelding