eric190173 schreef:Hmm, een paar jaar geleden ...
Nou, ik kan ook nog wel een paar duiten in het zakje doen. Ik heb in totaal denk ik tien keer (20 enkele reizen dus) van de fietsbus gebruik gemaakt, vooral omdat het practisch is.
Daarbij heb ik me na een nare ervaring van een tot op het staal grof beschadigd frame - "
daar kunnen wij niks aan doen, dat is lakschade" - aangewend om de heren inpakkers een handje te helpen bij het inpakken van de fietsen. Daarbij voorkom ik meestal wel een of meerdere blunders. Deze mannen zijn helaas niet is staat om een fiets bij het station te onderscheiden van een maatbouwreisfiets die meer waard is dan menige auto op straat. Moet je daar eens een krasje op maken...
Maar de chauffeurs waren wel bijna altijd goed geluimd en een kopje koffie werd altijd voor een erg schappelijke prijs verkocht.
Nadeel is dan weer de wc. Omdat kennelijk de laatste tientjes verdiend moeten worden met het zuinig zijn met legen van de toiletten was de stank regelmatig echt goor, zelfs als je niet ging!
En de weg kwijt is natuurlijk ook lachen, Bij een rit naar Grenoble hebben drie wielrenners met michelinkaarten in de hand de chauffeur de laatste drie uur moeten helpen. Een andere keer op de terugweg ging de hele bus spontaan over Namen (B) - afslag gemist - 50 kilometer extra, ruim drie kwartier.
Een andere keer was de Hongaarse chauffeur die ons tot aan de Oostenrijkse grens terugreed van de snelweg afgegaan voor een avondpauze. Toen hij weer terug de snelweg op ging reed hij pardoes richting zijn eigen thuis (Budapest) toen na een tijdje een afslag opdoemde heb ik hem toch maar verteld dat de meeste aanwezigen naar Nederland wilden.
Ook handig was het chauffeur wisselen in Wenen. Bus gaat van snelweg af, rijd een dik half uur door de stad. Bij het hotel wordt chauffeur gewisseld en de bus wurmt zih weer een ruim half uur terug naar dezelfde snelwegafrit. Niet dat ze even een personenautootje regelen of zo. Zit je met vijftig man een dik uur voor niks.
Het vervelendste vond ik de keer dat er uit tijdgebrek 's avonds niet gegeten werd, en ik had daar wel een beetje op gerekend. Ik was om half vier 's middags van huis gegaan en had drie uur op de bus staan wachten. Zoals mijn kennissen weten reageert mijn lichaam vrij onprettig op niet eten met als gevolg dat ik geen oog heb dichtgedaan en me ruim twee dagen volslagen leeg heb gevoeld.
Maar er zijn ook leuke ervaringen. Soms is het mogelijk om een andere uitstapplek te regelen. Zo ben ik eens op de terugweg op de laatste stopplek in de Ardennen kunnen uitstappen. Daarna was het een afdaling naar Maastricht. Dat was fantasttisch thuiskomen!
Uiteraard heb ik alle nare ervaringen altijd netjes bij Cycletours gemeld middels het evaluatieformulier, maar ja, zij reageren altijd heel professioneel, dus je weet wat er dan gebeurt.
En als laatste: er zijn ook chauffeurs die wél met bus met aanhanger kunnen rijden. Ik ben een ervaren auto- en bestelbusrijder en ik heb toch wel een paar staaltjes van vakmanschap gezien op hellende campingopritten waarvan ik niet eens zou denken dat er een bus op zou passen. Laat staan dat een chauffeur daar met aanhanger en al ging keren!
Groet,
Leon