Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met 28 inch over onverhard - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

met 28 inch over onverhard

Geen enkel probleem. lijkt me. Het onverhard wat je dan fietst zal dan niet dermate onverhard zijn dat het met 28" niet kan of je je wielen/fiets sloopt.

Whave,
Die Saphir 24/7 is nu net zo'n speciaal ontworpen ongeveerde dikke bandenfiets. In dit geval overigens ook nog voor stadsgebruik en niet voor vakantie (8 sp en rollerbrakes).
Wim

Manny,
Zoals gezegd geef ik de voorkeur aan 26 inch, maar 28 inch kan zeker. Let goed op dat het frame niet te groot (dwz te lang) is, en let ook op welke bandbreedte nog past. Voor minder dan 42 mm met voldoende ruimte voor modder en zo zou ik het niet doen. Zelf rij ik op dit moment in Jeruzalem met 32-630 mm bandjes, en ik mis mijn mooie 26 inch randonneur met bredere banden, zelfs op wat ze hier asfalt noemen. Dat zal in Marokko vast niet beter zijn.
Veel fietsplezier,
Wim

Ik heb zelf twee trekkingfietsen. Eén is meer mountainbike achtig dus 26 inch wielen de ander is een supersnel racemonster 28 inch voor tochten over asfalt. Met de eerste heb ik o.a. in IJsland gereden over zowel asfalt als ruige wegen. Ik had daar banden gemonteerd met slickprofiel op het loopvlak en met noppen daar omheen die hun werk deden als ik toch even onverhard moest rijden. Ook met mijn 28 inch fiets werkt deze oplossing. Bij wisselingen in terrein is het overigens handig even een ander soort band er op te leggen. Je kan volstaan met de achterband.

Rutger

Manny schreef:Ik wil een 28 inch kopen, waarmee ik ook op onverharde wegen kan rijden. Maar het meeste zal ik toch op asfalt gaan rijden.
Ik denk ook dat allebei wel goed kan, gelezen hebbende wat jij wil gaan doen. Maar gezien je lengte zou ik voor 26" gaan, ik denk dat menig pasframe ook die richting uit zou wijzen :wink:

Haike schreef:
Manny schreef:Ik wil een 28 inch kopen, waarmee ik ook op onverharde wegen kan rijden. Maar het meeste zal ik toch op asfalt gaan rijden.
Ik denk ook dat allebei wel goed kan, gelezen hebbende wat jij wil gaan doen. Maar gezien je lengte zou ik voor 26" gaan, ik denk dat menig pasframe ook die richting uit zou wijzen :wink:
Ik zou niet weten hoe een pasframe een wielmaat aanwijst, er komen immers maar drie punten uit: trapaspositie, zadelpositie, stuurpositie.

Het is natuurlijk wel zo dat in kleinere frames een kleine wielmaat beter onder te brengen is. Als je 1.5 m bent, dikke 28"wielen eist met spatborden en nooit met je tenen tegen voornoemd spatbord aan wil komen kan het wel maar krijg een vreselijk gedrocht.

Als je handig op de fiets bent en niet te veel bagage meeneemt kun je best met een lichte randonneur op onverhard rijden. Ben je niet zo handig en is mechanische sympathie geen automatisme, dan is een 26" derivaat met dikkere banden veel verstandiger.


In terrein loopt een groter wiel inderdaad beter, op een gladde weg is de bandconstructie doorslaggevend en zul je geen verschil merken tussen 26" of 28"

m-gineering schreef:
Haike schreef:
Manny schreef:Ik wil een 28 inch kopen, waarmee ik ook op onverharde wegen kan rijden. Maar het meeste zal ik toch op asfalt gaan rijden.
Ik denk ook dat allebei wel goed kan, gelezen hebbende wat jij wil gaan doen. Maar gezien je lengte zou ik voor 26" gaan, ik denk dat menig pasframe ook die richting uit zou wijzen :wink:
Ik zou niet weten hoe een pasframe een wielmaat aanwijst, er komen immers maar drie punten uit: trapaspositie, zadelpositie, stuurpositie.
je hebt gelijk, een pasframe geeft natuurlijk niet een wielmaat aan, maar een kleiner frame is wel een indicatie richting 26"

@wim
Die Saphir 24/7 is nu net zo'n speciaal ontworpen ongeveerde dikke bandenfiets. In dit geval overigens ook nog voor stadsgebruik en niet voor vakantie (8 sp en rollerbrakes).
Het frame is een heel gewoon frame, niks speciaal aan ontworpen. Wat zie jij er aan wat speciaal ontworpen is? Ik heb er 2 in de schuur staan, 1 met shimano 8sp en rollerbrakes als stad en tourfiets. En 1 met (hetzelfde frame!) rohloff, magura's, tubus etc. als trekkingfiets.

Veel meer ruimte tussen de vorken dan bij de andere Diamant frames. Ik kon op hun site alleen die versie met 8sp en rollerbrakes vinden. Natuurlijk is het helemaal niet moeilijk om een frame te maken waar wel brede banden in passen. Alleen gebeurt dat niet zo vaak. Als je zonder er speciaal op te letten naar de fietsenwinkel om de hoek gaat krijg je in bijna alle gevallen een fiets waar hoogstens 42 mm in past. Koop je voor weinig geld een mooie tweedehands stalen Koga (geen slecht plan), dan moet je helemaal opletten: Koga was lange tijd kampioen smalle bandjes.
Wim

Hoi Manny,

Weet je nu voldoende?

Groetjes,
Willem

Wim schreef:Veel meer ruimte tussen de vorken .....
Ik heb enkele fietsen bekeken, sommige hebben inderdaad wat minder (marginaal), max 5 mm. ruimte tussen de vork, maar b.v. een standaard confectiefiets zoals een Giant Melbourne heeft enkele mm meer ruimte. Valt deze dan ook in de categorie speciaal ontworpen?

Ja kijk, ik kan hier in Jeruzalem niet zo makkelijk allerlei Nederlandse hybrides opmeten. Wat ik wel weet is dat ze bijna allemaal net als die oude Giant hybride van mijn vrouw standaard 37 mm banden hebben, en dat er meestal wel ruimte is voor meer (dwz breder en hoger), maar ook niet heel veel meer (bij haar lukte 42 mm Marathons, maar dat was echt de grens). Het wil er bij mij niet in dat je de [i]doorsnee [/i]Giant, Batavus of Gazelle hybride met spatborden probleemloos kunt uitrusten met bijvoorbeeld (nominaal) 47 mm banden (dan zou je in elk geval bovendien bredere spatborden nodig hebben, al is dat niet super duur).
Kortom, ik blijf bij mijn stelling dat de doorsnee 28 inch derailleur fiets uit het rek van de fietsenmaker wel geschikter te maken is voor gebruik op slechtere wegen, maar dat er wel grenzen zijn. Als je denkt dat je tegen die grenzen aan gaat lopen, dan moet je een andere fiets kiezen. Die zijn er in 28 inch, maar ook in 26 inch.
Wim

De vraag is natuurlijk in hoeverre mega-brede banden noodzakelijk zijn. Ik heb zelf nooit de behoefte gevoeld om breder dan 40mm te monteren, zelfs in frames waar dit zonder meer mogelijk was. Sterker nog, jarenlang reed ik mijn vakanties met nogal smal uitgevallen 32mm banden van Panaracer. Ook over onverharde bergweggetjes in Albanië. Problemen leverde dat totaal niet op.

Nou ja, ik heb allebei. Ik rij hier in Jeruzalem op mijn oude "race"fiets met 32-630 banden (stevige Schwalbe Marathon) op af en toe heel slecht asfalt en met veel zooi op de weg. Afgelopen zaterdag een echt steile afdaling gedaan, en ik had mijn handen vol aan de fiets: mega grote putdeksels (het kan hier ook heel hard regenen), scheuren in de weg ('s winters kapotgevroren schat ik), en een aantal stukken ribbel asfalt zoals ik nog niet eerder gezien had. Het gaat wel, maar ik verlang eerlijk gezegd toch erg naar mijn 26 inch fiets met bredere banden. Thuis zitten daar nu inderdaad verrukkelijke 42 mm Panaracer Paselas' op - hier had ik liever 50 mm Marathon's gehad. Je kunt hier ook allerlei leuke onverharde paden berijden, maar wat ik daarvan gezien heb is dat toch wel mtb werk (zelfs op het randje voor mijn 26 inch Rohloff randonneur met racebocht).
De andere kant op redenerend is diezelfde 26 inch fiets helemaal niet zo beperkend als je snel over asfalt wilt. Zonder bagage zou ik een lichtere fiets willen die wat flexibeler is (zoals mijn oude "race"fiets zonder oversized buizen), maar met bijvoorbeeld 15 kg is deze 26 inch randonneur wat mij betreft ideaal, zeker met die 42 mm Panaracers. Maar als ik breder en steviger nodig heb, dan past het. Horses for courses, en ieder zijn eigen smaak.
Wim
Helemaal mee eens, "Horses for courses", 20mm als je de Tour de France will winnen en 94mm ( http://www.surlybikes.com/parts/endomorph.html ),als door een woestijn wilt fietsen. :wink:

Ik zelf wissel tussen de volgende 26" banden afhankelijk van de fiets tocht:
1.5inch Schwalbe Marathon racer vouwband
1.5inch Schwalbe Marathon XR vouwband
2.0inch Schwalbe marathon XR vouwband
2.0inch Schwalbe Hurricane vouwband
2.1inch WTB Nano raptor

Groet,

Stijn
Over 26 of 28 inch. Ik begrijp niet helemaal waarom we toch willen fietsen op fietsen met van die brede banden. Ik ben een oudje en heb altijd met 28 inch gefietst. Naar mijn mening is de rol weerstand minder naarmate het wiel groter is. In Eoropa kun je naar mijn idee overal terecht voor 28 ". Hebben we ons door de commercie niet laten aanpraten dat de MTB en allerhande vormen daarin beter zijn. Een van de belangrijkste zaken bij fietsen is naar ik denk dat je je banden op een goed spanning hebt. Dus ca 5 a 6 bar.Ook allerlei speciale remmen zijn duur maar zijn ze beter een gewone knijprem met goede remblokken.Ga je fietsen op onverharde wegen met veel steenslag dan zou een iets bredere band misschien beter zijn. Voor me zelf vind ik de zware fietsen waar men op rijd erg lomp aan doen. Dat zit misschien wel tussen de oren. Is er iemand op het forum die wel eens door een fiets is gezakt. Afgelopen zomer een tocht van meer dan 1000km gemaakt met een race fiets met daaraan een kar met gewicht van ca 50 kg. Niet de fiets maar de kar begaf het (de disselboom brak). Eigen ontwerp kar dus constructie foutje van mezelf. Fietse makers kunnen dan niet improviseren en doen je af met onderdelen bestellen en al wat dies meer zij. Dus zelf maar naar een bouwmarkt en daan een stukje Al buis met nij;on touw enz. vast gemaakt. Laten we ons niet te snel een dure fiets aanpraten ? Ook een tocht naar Santiage in 2001 met race fiets over allerlei fietspaden en grevel gaf geen probleem al je de banden maar spijkerhard hebt. 6 bar of meer.Lekrijden over een steen of knik in de weg is in de meeste gevallen te herleiden tot te zachte banden.Zo maar wat gedachten. Komend voorjaar ga ik een bobkar gebruiken (zelf maken) om dat een 2 wiels kar op een smal fietspaadje de 2 wielen over het ruwe gedeelte van het pad gaan en dan trap je niet echt gemakkelijk.
joop blaauw
joop blaauw schreef:In Eoropa kun je naar mijn idee overal terecht voor 28 ".
Op IJsland niet overal, en dan heb je dus een probleem bijv. als je velg breekt.
Op IJsland heb je uberhaupt beperkte keuze qua fietsenmakers.
28" kan maar let wel op dat je brede banden kan monteren. Op IJsland kon ik met mijn randonneur met 32 mm banden nauwelijks uit de voeten (of de wielen :lol: ).
Andere fietsers met mountainbikes en 26" wielen gingen veel makkelijker door het terrein. Met name in zanderig terrein, grove gravel of wasbord was op mijn fiets nauwelijks te rijden. Bospaadjes etc gaat natuurlijk wel prima.
Ik deel Joop's skepsis over brede banden en 26 inch wielen niet. Omdat ook ik een oudje begin te worden wil ik beginnen met het grote verschil tussen het fietsen vroeger en het fietsen nu: de verkeersdrukte. Dertig jaar geleden was er heel veel minder verkeer, en reden de auto's echt minder hard. Het gevolg was dat ik toen in allerlei landen over mooie glad geasfalteerde en niet al te steile wegen kon rijden. Dat kon je prima met een racefietsachtige fiets doen, en dat deed ik ook.
Maar de wereld van vroeger is niet meer. Het is nu zoveel drukker dat je naar kleinere, en soms steilere weggetjes moet uitwijken, en af en toe stukjes onverhard. Ook gaan we soms heel veel verder weg dan vroeger, naar landen waar het wegdek slechter is of zowat ontbreekt, en naar landen waar ze nog nooit van 28 inch banden gehoord hebben (al was het maar omdat de mensen er kleiner zijn). Op zulke slechte woeste wegen zijn bredere banden fijner, omdat je meer grip hebt, en meer comfort. Dan heb je gewoon niet eens een keus - maar je komt op plekken waar je anders niet kwam.

Maar dan hoor ik zeggen: maar dan zit ik toch met die hogere rolweerstand? Daar heb je niet helemaal gelijk in. Op een gladde weg hebben banden weerstand omdat het karkas moet vervormen. Dat kun je voorkomen door ze snoeihard op te pompen. Helaas krijg je dan wel een zere komt en zo. Als je op ongelijk wegdek komt te rijden heb je nog een tweede probleem: je band komt tegen obstakels aan en wordt daardoor afgeremd omdat hij erover heen moet rollen: even omhoog, en dan weer omlaag (of andersom). Om deze twee redenen is het beter als de band heel soepel is, zodat hij wel vervormt en dus heel makkelijk over obstakels heen rolt, maar die vervorming weinig energie kost. In principe is het makkelijker een smalle band soepel te maken dan een brede, omdat een smal karkas niet zo snel kapot gaat van alle kracht die in die opgepompte band zit. Vroeger moesten brede banden dus heel stijve zijwanden hebben, en dat reed stug en langzaam. Je moest wel om tractie te hebben op een losse ondergrond, maar de prijs was een hoge rolweerstand.
Gelukkig is de bandentechniek met sprongen omhoog gegaan, en heb je geen ultralichte tubesbanden meer nodig om soepel te rijden. Natuurlijk win je de Tour niet op 50 mm brede banden, maar je zult versteld staan van de souplesse van goede moderne 50 mm brede banden, die zich anders dan vroeger rustig behoorlijk hard laten oppompen, en toch heel veel comfortabeler zijn. Op mijn vakantiefiets heb ik ook een setje zondagse 26x1.75 Panaracer Pasela banden, en die zijn echt heel snel en comfortabel. Ik geef toe dat mijn racefiets met 32 mm banden sneller is (ook daar is een tendens naar wat breder), maar daar moet ik niet teveel opladen, en daar kom ik lang niet overal mee. Het is maar wat je leuker vindt.

Resteert de vraag naar 26 versus 28 inch. Die bredere banden zijn natuurlijk wel wat zwaarder. Door een kleinere velgmaat te kiezen win je weer aardig wat gewicht terug. Bovendien zijn 28 inch wielen met brede banden behoorlijk groot. Als je lang bent kan de framebouwer dan nog wel een mooi frame bedenken, maar als je kleiner bent, spatborden wilt, en geen toe overlap, dan wordt het al snel moeilijker. Een 26 inch wiel met brede (en hoge) banden is bijna net zo groot als een 28 inch wiel met smalle banden.

En dan nog twee andere dingetjes: dikke frames en remmen. Die framebuizen zijn om twee redenen dik. De eerste is dat veel moderne frames van aluminium zijn gemaakt. Dat kun je het beste benutten met grote buisdiameters, omdat alu niet van buigen houdt. Ik vind ze om die reden niet lekker rijden (en lelijk). De tweede reden waarom ook bij staal de diameters wat groter zijn geworden is dat je op die manier wat stijvere frames kunt bouwen. De oude frames van voor de tijd van oversized buizen waren wel wat erg slap voor zwaardere rijders met flink wat bagage. Als je lugloos soldeert of TIG last heb je daarbij ook nog heel veel vrijheid. Mijn stalen frame heeft wel wat "dikkere" buizen (dwz dunwandige buizen met grotere diameter), maar dat zie je eigenlijk pas als je er nog weer eens een ouderwetse racefiets naast zet. In modern staal is echt dik niet nodig.

Ik ben erg blij met moderne remmen. Tegenwoordig zijn ook goedkope remmen als een setje Deore V brakes van een paar tientjes (incl grepen) prima in staat een zware fiets tot stilstand te brengen. Je had vroeger ook wel goede remmen, maar een simpel remmetje van nu is echt een heel stuk beter dan een simpel remmetje van vroeger. Luxe remmen van nu zoals Magura hydraulische velgremmen remmen echt heel mooi, en zijn heel makkelijk in het onderhoud.

Wim
Nog even een vraag over remmen. Is het ook zo dat bij schijfremmen de torsie of wringings krachten op de spaken of velg tot gevolg heeft dat er sneller een slag in de velg komt bij sterk remmen. Ik stel me zo voor dat de remkracht die normaal aan de velgrand ontstaat nu in de kern van het wiel ontstaat en daardoor een grotere moment of kracht op de spaken en velg uit oefent, of is dat niet van belang ? Groot voordeel van schijfremmen lijkt me wel dat bij smerige wegen en dus ook velg randen deze randen niet slijten. Bij ATB fietsen treed nogal eens een versleten velg op of te dunne velgranden.